قدوسیان تهیه‌کننده رادیو گفت: استاد چایچیان به عنوان پدر شعر آئینی شناخته می‌شوند و تمرکز بیشتر یک دو صدا بر روی آثار استاد چایچیان است.

فصل نوزدهم مسابقه یک دو صدا با یادمان شاعر فقید اهل‌بیت(ع) زنده یاد استاد حبیب الله چایچیان (حسان) در ساختمان شهدای رادیو درحال ضبط است.

ساجد قدوسیان تهیه‌کننده برنامه رادیویی استعدادیابی یک دو صدا با حضور در استدیو خبر ۱۰:۳۰ در خصوص برنامه یک دو صدا ویژه ماه محرم گفت: ما فصل نوزدهم یک دو صدا را برگزار می‌کنیم اما سال گذشته برنامه ویژه ماه محرم در فصل سیزدهم بود.

وی ادامه داد: سال گذشته در رشته شعرخوانی اقبال چندانی از سوی علاقه‌مندان نداشتیم و شرکت کنندگان در حوزه نقالی رتبه کسب کردند و داوران، در رشته شعرخوانی هیچکس را شایسته تقدیر ندانستند.

وی افزود: امسال هم بحث سرای شعرها را حذف کردیم و خوانش شعر برایم مهم بود. البته امسال به حوزه تعزیه خوانی و نغمه خوانی هم‌پرداخته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اشعار استاد حبیب الله چایچیان را انتخاب کردید، گفت: استاد چایچیان به عنوان پدر شعر آئینی شناخته می‌شوند و بحث دلی برای خود بنده بود، زیرا در زمان نسل ما، نوجوان‌ها وقتی می‌خواستند نوحه خوانی کنند ما همیشه کتاب‌های ایشان را همراهمان داشتیم، یعنی همیشه با شعرهای ایشان با بحث نوحه خوانی آشنا شدیم.

قدوسیان بیان کرد: بحث دیگری که مطرح است، در آثار عاشورایی که ساخته می‌شود، معمولا به شاعر توجه چندانی نمی‌شود. یک نکته بارز آمدم ای شاه پناهم بده کاری است که آقای کریم خانی خواندند، شعر برای آقای چایچیان است اما همیشه اسم آهنگساز، مداح، خواننده برده شده است اما هیچ یادی از استاد چایچیان نمی‌شود. امشب شهادتنامه عشاق امضاء می‌شود ورودی همه دهه‌های‌محرم است و اکثر مداح‌ها این شعر را به شکل نوستالژیک در مراسم‌های خود اجرا می‌کنند، آثار استاد چایچیان است. همچنین به ویژه پس از فوت ایشان در سال ۹۶، استاد چایچیان مظلوم واقع شدند و ما خواستیم یادی از ایشان کنیم.

وی تصریح کر: البته شرکت کنندگان می‌توانند اشعار خودشان را هم بیاورند اما تمرکز بیشتر ما بر روی آثار چایچیان است. لذا دوستان می‌توانند اشعار خودشان یا شعر شعرای دیگری را خوانش کنند؛ اما تمرکز ما بر اشعار استاد چایچیان است بلکه یادی از ایشان شود. ما در داخل برنامه از ایشان صحبت، آثارشان را پخش می‌کنیم تا یادی از ایشان کنیم.

وی افزود: بیشتر کسانی که ثبت‌نام گرفتیم در بحث شعرخوانی، نغمه خوانی بود اما امسال برعکس دوسال گذشته در حوزه تعزیه خوانی اقبال کمتری داشتیم. فکر می‌کنم واضح بود که سال‌های گذشته به ویژه سال گذشته به این بحث خیلی پررنگ پرداخته شد‌. 

وی در پایان گفت: رادیو ایران روی کاغذ تعهدی نسبت به بکار گیری دوستانی که در این مسابقه برگزیده می‌شوند ندارد، ولی نکته ای هست. چند سالی است که کانون ایران راه افتاده است و اتفاق خوبی بوده که دوستانی که در مسابقه یک دو صدا برگزیده شده‌اند یا یک خلاقیتی را از خود بروز می‌دهند در قالب کانون ایران یاران، برنامه‌های خود را در قالب برنامه های مختلف رادیویی تولید کنند. فرقی نمی‌کنند که این سه فصل ویژه ایام محرم بوده یا فصول گذشته برنامه یک دو صدا. معتقدم اگر یک‌دو صدا کار آمد نبود نوزده فصل ادامه دار نبود. به عنوان نمونه ما فصل دهم که بزرگ‌ترین فصل گویندگی ما بود، بیش از دو هزار شرکت کننده داشت و ما از برگزیدگان برای تولید آیتم‌های همین انتخابات اخیر استفاده کردیم. 

شایان ذکر است به گفته ساجد قدوسیان، برگزیدگان این فصل یک دو صدا در پایان ماه صفر معرفی خواهند شد.

خبرنگار: زهرا بالاو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار