معاون امور اوقافی حقوقی ثبتی سازمان اوقاف درمورد جزئیات طرح «با وکلا» در بقاع متبرکه و ظرفیت‌های بالای این مکان‌های مقدس توضیحاتی داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امرالله حسنی نیا، معاون امور اوقافی حقوقی ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه درمورد جزئیات طرح با وکلا در بقاع متبرکه اظهار کرد: یکی از کارکرد‌های امامزادگان و بقاع متبرکه کشور فعالیت در زمینه‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی است که در سال گذشته، معاونت‌های فرهنگی ما برای این موضوعات برنامه‌هایی داشته‌اند که می‌توان به برنامه‌ای اشاره کرد که برای کامل‌تر کردن یکی دیگر از برنامه‌های جدید بوده است؛ به طوری‌که ما با مرکز وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری که به طور مستقیم زیرنظر رئیس قوه قضائیه است تفاهم‌نامه‌ها و همکاری‌هایی تدارک دیده و برنامه‌هایی تعریف کردیم تا کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله رفع اختلافات و کم شدن حجم پرونده‌ها را داشته باشیم.

معاون امور اوقافی حقوقی ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: این برنامه به صورت سراسری و به اندازه مورد نیاز هر منطقه است که تعدادی وکیل به صورت داوطلبانه در هر جمعه آخر هر ماه به مدت سه ساعت قبل از نماز مغرب و عشا در امامزادگان کشور حضور پیدا می‌کنند و به پرسش‌های حقوقی مراجعه‌کنندگان پاسخ می‌دهند. چون خیلی از افراد به دلیل آشنا نبودن با مسائل حقوقی و یا اطلاع نداشتن از این که برای مشکل خود به کدام مرکز مراجعه کنند حقوقشان ضایع می‌شود که این آشنایی به مسائل حقوقی باعث می‌شود تا حدی زیادی به راهکار و نتیجه مطلوب دست پیدا کنند و در این میان، وکلا و مشاوران حاضر در امامزادگان هم، می‌توانند به آنها کمک کنند. البته تعداد مشاوران خانواده با توجه به جمعیتی است که در هر امامزاده مراجعه می‌کنند و به پاسخگویی و رفع مشکلات افراد می‌پردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امرالله حسنی نیا گفت: از آن‌جایی که این برنامه نه تنها خدمات‌رسانی به زائران امامزاده‌ها و بقاع متبرکه است بلکه استفاده از ظرفیت‌های زیاد این اماکن مذهبی به شمار می‌آید تا به عنوان یک بستر خوب برای رفع مشکلات جامعه استفاده شود. در نتیجه، این تفاهم‌نامه به صورت جدی پیگیری می‌شود.

 معاون امور اوقافی حقوقی ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد: ۳۰ بقعه متبرکه در ۳۰ استان کشور به ارائه این خدمات می‌پردازند تا ان شاءالله، این طرح جا در میان افراد جا بیفتد و برای آن اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت بگیرد که در دیگر بقاع متبرکه شاخص هم مورد استفاده قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امرالله حسنی نیا افزود: کانون وکلا گفته است که در حال حاضر، ۳ هزار وکیل و ۵۰۰ روانشناس و مشاور خانواده اعلام آمادگی کرده‌اند. البته این تعداد بستگی به نیازی است که در بقاع متبرکه احساس شود. چون در صورتی که نیاز بیشتری برای این موضوع وجود داشته باشد تعداد افراد افزایش پیدا می‌کنند. دلیلش این است که تفاهم‌نامه هیچ محدودیتی ندارد و در صورتی که نیاز بیشتری احساس شود قطعاً این تعداد بیشتر خواهند شد.

در ادامه، سلیمانی، نائب رئیس شورای عالی وکلا و رئیس اداره معاضدت قضایی مرکز وکلای قوه قضائیه درمورد طرح با وکلا یادآور شد: مرکز وکلا در دوران توسعه و در زمان مدیریت آقای عبدلیان‌پور، رئیس مرکز یک سری اقدامات و حرکت جهادی مثبت و سازنده‌ای در سطح جامعه در راستای حقوق عامه شروع کرده‌ است که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح با وکلا و ارائه مشاوره حقوقی رایگان در مساجد اشاره کرد که به همراه معاونان و مدیران مرکز انجام می‌شود و مشاوره‌های لازم به مراجعه‌کنندگان داده می‌شود و در صورت نیاز، در پرونده‌هایی که مراجعه‌کنندگان نیاز به وکیل داشته باشند وکیل معاضدتی به صورت رایگان به آن‌ها داده می‌شود و در این راستا، سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری لازم را انجام می‌دهد و ان شاءالله این اقدام در بقاع و مراکز متبرکه هم، صورت می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار