یک کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت محبت امام حسین (ع) به عنوان سرمایه گران‌بهای بشر تأکید کرد که علاوه بر محبت باید عمل واقعی به آن هم، انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی،کارشناس مذهبی درمورد محبت سیدالشهدا علیه السلام بیان کرد: محبت امام حسین علیه السلام، سرمایه و گوهر گرانبها و والایی است که جز اهل‌بیت علیهم‌السلام کسی از عظمت این سرمایه خبر ندارد. اما آنچه که باید به آن پرداخته و عمل شود این است که فقط داشتن سرمایه محبت سیدالشهداء علیه السلام برای یاری حضرت (ع) کافی نیست. 

داشتن یک سرمایه بزرگ هرچند شرط لازم برای رسیدن به خداست ولی برای رسیدن به این جایگاه بلند کافی نیست. مثل اینکه شما به فرزندتان که میخواهد وارد بازار شود یک سرمایه پانصد میلیون تومانی بدهید ولی او از این پول به خوبی استفاده نکند و یا نداند که با این پول چه کاری می‌تواند انجام دهد. آیا او می‌تواند در بازار موفق شود؟ آیا او می‌تواند در بازار پیشرفت کند؟ یا مثلاً یک پزشک حاذق و کار بلدی که به بیماری نسخه خوبی بدهد و همه جوانب را در نظر بگیرد ولی بیمار به آن نسخه عمل نکند. آیا آن بیمار با داشتن برگه نسخه به تنهایی حالش خوب می‌شود؟

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: داشتن محبت اهل بیت علیه‌السلام شرط لازم رسیدن به خداست و امکان ندارد کسی بدون سرمایه محبت اهل بیت علیه‌السلام به جایی برسد، اما اگر کسی فکر کند که فقط داشتن محبت اهل بیت علیه‌السلام کافی است، فکر بسیار اشتباهی است. زیرا این خلاف حکمت و تدبیر خداست که اگر کسی فکر کند اگر فقط سرمایه محبت اهل بیت علیه‌السلام را داشته باشد، کافی است. 

سه وظیفه ما نسبت به سرمایه محبت امام حسین (ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تصریح کرد: ما نسبت به سرمایه محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام برای یاری حضرت زهرا (س) سه وظیفه داریم:

 باید اول سرمایه را بشناسیم (معرفت) 

 بعد خوب به کار ببندیم (مدیریت)

 بعد خوب مراقبش باشیم تا به این سرمایه آسیب نرسد (محافظت از آسیب‌ها و آفت ها)

 اگر این سه با هم انجام شد سرمایه حفظ می‌شود وگرنه سرمایه را از ما می‌دزدند و سرِ ما بی‌کلاه می‌ماند و به قول کتاب آسمانی قرآن کریم، خسرالدنیا و الاخره می‌شویم. مثل امروز که خیلی‌ها، چون پی به معرفت گوهر محبت نبردند و نفهمیدن چه سرمایه سنگینی دارند، این سرمایه را کنار گذاشته اند.

 قدر سرمایه محبت را نمی‌دانیم

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: مثَلِ ما دقیقاً مانند بچه‌ای می‌ماند که به او دسته چکی بدهند و بگویند پسرم حساب پر از پول است و هرچقدر خواستی بنویس و بعد به او یک خودکار بدهی. بچه چه میکند؟ بچه شروع به نقاشی روی برگه‌های چک می‌کند.

خداوند مهربان، سرمایه محبت امام حسین علیه‌السلام و اهل بیت علیه‌السلام را قبل از اینکه ما زحمتی بکشیم و کاری انجام دهیم به ما هدیه داده‌اند.

واقعیت این که ما انسان‌ها یک خصیصه بدی داریم و آن اینکه هرچه که براحتی و بدون زحمت بدست بیاوریم قدرش را نداریم و متأسفانه، حیف و میلش می‌کنیم و همین باعث می‌شود که آن را زود ازدست بدهیم؛ بنابراین، اگر این نعمت رایگان را که خداوند به ما ارزانی کرده‌اند قدر دانستیم و شُکر این نعمت را به جا آوردیم، خداوند نعمت را فزونی می‌بخشند. اما اگر شکر تبدیل به کفران شد، پس باید منتظر تغییر نعمت و آمدن نقمت باشیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: خداوند متعال در سوره رعد آیه ۱۱ می‌فرمایند: «إِنَ‏ اللَّهَ‏ لَایُغَیّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى‏ یُغَیّرُوا مَا بِأَنفُسِهِم» «خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند».

 یک نفر از انسان‌ها بلند شود و بگوید در مقابل نعمت محبت اباعبدالله الحسین علیه السلام چه کرده است تا حق این نعمت خدا را ادا کند.

 این کارشناس مذهبی افزود: اگر همه مخلوقات عالم تا روز حشر همه برای شُکر این نعمت سر به سجده بگذارند، نمی‌توانند حتی به اندازه قطره‌ای از خون قنداقه حضرت علی اصغر علیه‌السلام شُکر به جای آورند. به همین دلیل، خداوند متعال به ما می‌گویند حالا که این سرمایه گرانبها را به شما داده‌ام، از این سرمایه به خوبی استفاده کنید و از این زندگی بی هدف، شلخته و بهم ریخته بی طعم و مزه دوری کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۰۹ ۱۸ تير ۱۴۰۳
کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا.
عالم محضر خداست و تو ای انسان،درمیدان نبردت هستی،
رسالت وامامت باخون به ما به ارث رسیده وفعلا عرصه
در دست توست.بازیگریت ثبت وضبط می شود،به ظلم راضی هستی
یا به عدل،در کدام میدان ضربه می زنی،وبه کدام آسیاب ،آب.؟
هم چنانکه،۷۲تن قبول شدندوچند هزار نفر تواب شدندو
مختاریان انتقام گرفتند،همه نقش خود را بازی کردند،ولی به قول شهید
مطهری،شمر وخولی مردند،شمر امروزت رابشناس،
هرگونه ظلم ،به اسلام وقوانین آن،آلت وابزار شمر محسوب می شوند.چراامام حسین ،از مکه خروج کرد،برای اصلاح دین جدش و...
تا برای رفع آن آلت های ظلم ،قیام نکنی،شمر اصلی نمایان نمی شود.
امروز باید دید چه چیز اسلام مراعات نمی شودیا برای
کمرنگ کردن آن تلاش می شود،آنجا میدان مبارزه است،
دشمن تا آن موقع ،که به هدف دلخواهش که نابودی ارکان اسلام است، خود رانشان نمی دهد،ولی موقعیکه هدف را تشخیص وبه آن ضربه زدی،جنگ تمام عیاری را از خود نشان خواهد داد.
ان الحسین مصباح الهدی وسفینه النجاه.
یعنی تا روز اخراین دنیا،وتا قیامت،راه امام حسین برای برطرف کردن
ظلم و وجور و طاغوت،ورسیدن به هدایت وسعادت،این چراغ،
انسان را از هرگونه تاریکی نجات خواهد داد.
آخرین اخبار