یک عضو جنبش حماس اعلام کرد تصمیم گیری درباره حضور این جنبش در انتخابات به صورت نظام‌مند و سازمانی انجام شد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نزال، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس و نایب رئیس این جنبش در خارج طی گفتگو با پایگاه اینترنتی عربی ۲۱ درباره حضور حماس در انتخابات و روند سیاسی مرتبط به آن گفت: نمی‌خواهم وارد جزئیات سازمانی و اداری شوم و فقط می‌گویم سران حماس یکسال پیش با حضور در انتخابات قانونگذاری موافقت کردند و حنا ناصر، رئیس ستاد انتخابات در جریان این امر قرار گرفت. او از جانب رئیس تشکیلات خودگردان مامور بود درباره موضع حماس و گروه‌های فلسطینی نظرسنجی کند، اما رئیس تشکیلات خودگردان انتخابات را تعطیل کرد. آن زمان صحبت‌هایی درباره تردید به نظام‌مند بودن تصمیم حماس شنیده نشد.

وی افزود: آنچه سران حماس انجام دادند این بود که روندی که حدود یکسال متوقف شده بود دوباره به جریان انداخته شد. در اینجا باید اشاره کنم تصمیم گیری درباره حضور در انتخابات تقریبا با اجماع دفتر سیاسی حماس اتخاذ شد.

نزال در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست اول دو دستگی کنار گذاشته و سپس انتخابات برگزار شود، گفت: این مسئله یادآور این سوال است که اول مرغ بود یا تخم مرغ؟ وقتی ساختار‌های سیاسی در یک جامعه‌ای با هم اختلاف دارند و چشم اندازی برای این ساختار‌ها دیده نمی‌شود، رفتن به سمت انتخابات راه حلی عملی است. مثلا شاهد هستیم که ساختار سیاسی صهیونیست‌ها برای چهارمین بار طی دو سال انتخابات پارلمانی برگزار می‌کند تا بتواند اختلاف‌های شدید درونی را از بین ببرد. در نتیجه رفتن به سمت صندوق‌های رای، اقدامی متمدنانه است و به معنای بازگشت به سمت مردم است تا بتوانند با انتخاب اصلح و بهتر گزینه‌های خود را مشخص کنند. این تلاشی برای خروج از تنگنای سیاسی است که از مدت‌ها پیش در فلسطین شاهد هستیم.

وی افزود: سال ۲۰۰۶ در انتخابات شرکت کردیم و مشروعیت سیاسی به دست آوردیم در نتیجه آنچه به هر یک از طرفین مشروعیت می‌دهد صندوق‌های رای است نه جنبش فتح یا حماس به همین سبب تصمیم گرفتیم برای تجدید مشروعیت سیاسی بار دیگر به سمت انتخابات برویم.

این عضو جنبش حماس در پاسخ به این سوال که آیا تضمینی وجود دارد که جنبش فتح بار دیگر نتایج را انکار نکند، گفت: در گفتگوی قاهره بر گام‌های اجرایی سه گانه مربوط به روند انتخابات تمرکز شد به همین سبب دیگر نیازی نداریم که تکرار کنیم. با دقت در بیانیه پایانی نشست قاهره، می‌بینیم که برنامه سیاسی به سند وفاق ملی تکیه دارد که سال ۲۰۰۶ امضا شد و این سند شامل حداقل مشترکات بین پنج گروه فلسطینی یعنی، فتح، حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی و جبهه دمکراتیک است. این سند به حق مردم فلسطین در مقاومت و پایبندی به آن به شیوه‌های مختلف تاکید می‌کند و به تلاش برای تشکیل یک جبهه مقاومت متحد با نام «جبهه مقاومت فلسطین برای رهبری و مقاومت در برابر اشغالگری» اشاره دارد.

محمد نزال درباره سرنوشت سلاح مقاومت و ساختار نظامی حماس در نوار غزه در سایه دولت جدید گفت: سلاح مقاومت و ساختار نظامی آن، خط قرمز است و هیچ کس نمی‌تواند به آن نزدیک شود و این مسئله در میز مذاکرات هم مطرح نشد، نه در بیروت، نه در استانبول و نه در قاهره. این فقط موضع حماس نیست بلکه موضع ملی و عمومی فلسطین است. من به طرفداران و مردم فلسطین اطمینان می‌دهم که حماس بر سر سلاح خود معامله نمی‌کند، سلاح دارایی مردم فلسطین است.

عضو دفتر سیاسی حماس، درباره اینکه آیا شیوه حضور این جنبش در انتخابات مشخص شده است یا خیر گفت: درباره چگونگی حضور در انتخابات همه گزینه‌ها روی میز است. حماس برای رسیدن به تفاهم بر سر فهرست‌های ملی با حضور همه تلاش می‌کند. صحبت کردن درباره نامزدی که حماس برای ریاست از آن حمایت خواهد کرد هنوز زود است.

نزال در پایان درباره حضور ناگهانی خود در گفتگو‌های قاهره، گفت: من همواره حامی روند آشتی سیاسی با هریک از طرف‌های فلسطینی در صدر آن‌ها جنبش فتح بوده ام. واقعیت این است که من در برابر آشتی سرسختی نشان نمی‌دادم، اما به دنبال آشتی واقعی بودم که ریشه‌های بحران سیاسی را در فلسطین درمان می‌کند. آنچه طی حدودا یک دهه و نیم روند آشتی را متوقف کرد، موضع محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان بود که می‌گفت: حماس باید هرچه را در غزه هست تحویل دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار