رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد عامل اصلی تمایل پکن برای مذاکره تجاری با واشنگتن، کاهش رشد اقتصادی چین است.

ترامپ: این کاهش رشد اقتصادی است که پکن را بر سر میز مذاکره آوردبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دونالد ترامپ امروز (دوشنبه) در حالی که مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن در حال برگزاری است در توئیتی به کاهش رشد تجاری چین اشاره کرد و در ادعایی همین مسئله را عامل اصلی دانست که پکن را بر سر میز مذاکره آورده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه تاکید کرد تعرفه‌های تجاری که این کشور بر کالا‌های وارداتی از چین اعمال کرده «تاثیر زیادی» داشته و هشدار داد «تاثیرات احتمالی بیشتر» نیز در راه است.

ترامپ در توئیتر خود نوشت: «به این دلیل است که چین می‌خواهد با آمریکا معامله کند و آرزو می‌کند توافق اولیه در گام نخست شکسته نشود».

آمار مربوط به رشد اقتصادی که در اوایل امروز دیوان ملی آمار چین منتشر کرد نشان می‌دهد دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی با رشدی برابر با ۶.۲ درصد روبرو بوده است که این رقم در ۲۷ سال گذشته کمترین میزان رشد برای اقتصاد آن محسوب می‌شود.

دونالد ترامپ و دولت او به دنبال اعمال بیشترین فشار بر پکن، در مقام بزرگترین رقیب اقتصادی برای آمریکا، هستند. دور نخست مذاکرات تجاری این دو کشور در ماه مه با شکست روبرو شد. اما ترامپ و شی جین پینگ در دیدار خود در نشست گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن توافق کردند مذاکرات را دوباره از سر بگیرند.

بنا به گفته مقامات واشنگتن، هفته گذشته، طرف‌های چینی و آمریکایی با تماس تلفنی گفتگو‌هایی را رد و بدل کردند و دیدار حضوری روسای جمهور دو کشور به زودی در پکن صورت خواهد پذیرفت.

دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در آمریکا با شعار جبران کسری تجاری این کشور در معامله با سایر کشور‌های جهان، تعرفه‌های سنگینی را بر کالا‌های وارداتی به آمریکا اعمال کرده است که این مسئله سبب بروز اختلافات و گاه تنش‌های تجاری عمیقی میان واشنگتن و سایر طرف‌های تجاری از جمله چین شده است.

سال گذشته میلادی، رئیس جمهور آمریکا بر ۵۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی چین تعرفه ۲۵ درصدی اعمال کرد. در سال جاری نیز تعرفه‌های دیگری بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی چین اعمال شد. چین نیز در رفتاری تلافی‌جویانه تاکنون بر ۶۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی اعمال کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار