پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان در مطلبی از راهبرد نامشخص رئیس‌جمهور آمریکا در قبال سوریه به شدت انتقاد و عواقب حمله احتمالی به این کشور را بسیار ناگوار توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «تد لیو» سیاستمدار دموکرات آمریکایی، در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان نوشت: راهبرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، در خصوص سوریه دو عیب اساسی دارد؛ اول اینکه هیچ استراتژی مشخصی در این خصوص ندارد. دوم، ترامپ برای هر گونه حمله به سوریه مجوز کنگره آمریکا را دریافت نکرده است. این روش برای مواجهه با این موضوع پیچیده و مرگبار -که ممکن است از کنترل خارج شود- مناسب نیست. اگر آمریکا در حمله به سوریه عمداً یا سهواً با نیرو‌های روسیه درگیر شود، شرایط بسیار پیچیده می‌شود.

در این مطلب آمده است: دونالد ترامپ با انتشار پیام‌هایی در توییتر به حمله شیمیایی احتمالی دولت سوریه شدیداً واکنش نشان داد. او از این طریق علاوه بر بی احترامی به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، برنامه خود را برای حمله موشکی به این کشوراعلام کرد.

نویسنده این مطلب در ادامه افزود: یک سال از ریاست جمهوری ترامپ می‌گذرد و در این مدت ۵۹ موشک کروز تاماهاک علیه دولت اسد شلیک شده است، اما ترامپ هنوز برنامه جدی خود در سوریه را اعلام نکرده و درباره این موضوع با کنگره به بحث ننشسته است.

طرح‌های متغییر و بی ثبات ترامپ برای حل مسائل خارجی فاجعه بار هستند. تنها یک هفته پیش دونالد ترامپ اعلام کرد قصد دارد نیرو‌های آمریکایی را از سوریه خارج کند. با این حال روز چهارشنبه سوریه را به شلیک موشک تهدید کرد. کسی نمی‌داند رئیس جمهور دمدمی مزاج آمریکا هفته آینده چه تصمیمی می‌گیرد. آمریکا قادر نیست یک راهبرد محتاطانه و متقاعد کننده در صحنه جهانی داشته باشد، چون هیچ کس نمی‌داند باید رئیس جمهور را جدی بگیرد یا نه.

نگارنده این گزارش می‌نویسد: من به عنوان یکی از اعضای کمیته امور خارجی آمریکا در کنگره این ابهام را احساس می‌کنم و برایم قابل تصور است که مردم آمریکا و متحدان ما ممکن است چه احساسی داشته باشند. در واقع نا امیدی احزاب آمریکا از نبود یک راهبرد مشخص درباره سوریه باعث توافق نادر این احزاب شده است. هر دو حزب اصلی آمریکا به توافق رسیده اند که رئیس جمهور باید یک راهبرد جامع درخصوص سوریه به کنگره ارائه دهد.

قرار بود دولت ترامپ در یکم فوریه طرحی را در این خصوص به کنگره ارائه دهد، اما تحویل این طرح دو ماه به تعویق افتاده و کاخ سفید هنوز توضیحی در این باره ارائه نداده است. این راهبرد برای دفاع از منافع آمریکا در خاورمیانه ضروری است.

در ادامه این گزارش آمده است: «اول بمباران کن و بعدا سوال بپرس» راهبرد درستی نیست و غیرقانونی است. ترامپ بدون گرفتن مجوز کنگره اجازه استفاده از نیرو‌های نظامی علیه بشار اسد، شلیک موشک و حمله هوایی (علیه دمشق) را ندارد. با اینکه همه با تنبیه شدن کسانی که مسئول حمله شیمیایی (ادعایی) سوریه هستند موافقند، دونالد ترامپ در حل این مسئله تعهدات خود به کنگره و مرم آمریکا را نادیده می‌گیرد.

ما می‌دانیم روسیه، ایران و سوریه برای دفاع از منافعشان تا هر جایی پیش می‌روند. روسیه اعلام کرده از اسد دفاع می‌کند و ترامپ نیز در پاسخ به این کشور، مسکو را تهدید کرده است. هر حمله‌ای به سوریه احتمال درگیر شدن با نیرو‌های روس را بالا می‌برد و روسیه یکی از محدود کشور‌هایی است که می‌تواند آمریکا را با سلاح هسته‌ای نابود کند.

نگارنده گزارش در انتها می‌نویسد: من درک می‌کنم که گاهی استفاده از نیروی نظامی ضروری است، اما این روش تنها زمانی نتیجه می‌دهد که در قالب یک طرح جامع و برای رسیدن به یک هدف مشخص، معرفی شود. زنان و مردان ارتش ما باید بدانند که استفاده از نیروی نظامی به عنوان بخشی از یک راهبرد جامع و بر اساس قانون صورت می‌گیرد. ترامپ باید نشان دهد که وظایفش را جدی گرفته است. او برای این کار باید یک راهبرد قانونی در خصوص سوریه به کنگره ارائه دهد و پیش از هر حمله نظامی به این کشور تاییدیه کنگره را بگیرد.

انتهای پیام/

گزارش سی‌ان‌ان از راهبرد متغییر ترامپ در قبال سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
جبهه مقاومت نیز در مقابل این اخلاق آمریکا اول بمباران کنه
آخرین اخبار