به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شستن دست‌ها با آب برای تمیزی دستان کافی نیست، آلودگی‌های میکروبی تنها با شستن دست‌ها با آب و "صابون" رفع می‌شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شستن دست‌ها با آب برای تمیزی دستان کافی نیست، آلودگی‌های میکروبی تنها با شستن دست‌ها با آب و "صابون" رفع می‌شود.

 ابراهیم شکیبا با اشاره به مرگ و میر افراد بویژه کودکان زیر پنج سال از  طریق انتقال بیماریهایی دست آلوده گفت:شست وشوی دست با آب و صابون برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های اسهالی و پنومونی و جلوگیری از انتقال بیماری های تنفسی ،انگل‌های روده‌ای، سارس و آنفلوآنزای پرندگان و خوکی، عفونت‌های پوست و چشم و بسیاری بیماری‌های دیگر بسیار تاثیرگذار است.

 وی مدفوع انسان را یک منبع آلودگی عنوان کرد و افزود:انگشتان دست در کنار آّب، مگس و خاک آلوده نقش مهمی در انتقال بیماری به یک میزبان جدید دارد و باید با رعایت بهداشت مناسب دست، نقش دست و انگشتان را از چرخه انتقال عوامل بیماری‌زا حذف کنیم.


شکیبا با بیان اینکه استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده با پایه الکلی نمی‌تواند جایگزین استفاده از صابون شود افزود:شستشوی دست با آب و صابون بعد از رفتن به توالت، قبل از غذا خوردن و قبل از تهیه و آماده سازی غذا و بعد از عطسه و سرفه باید انجام شود.

 وی با اشاره به طرز صحیح شستن دستان گفت: ابتدا باید دست را زیر شیر آب با صابون (ترجیحا مایع) آغشته کرده و سپس به مدت 40 تا 60 ثانیه کف دست، پشت دست، لای انگشتان و ناخن‌ها را به خوبی شستشو داد.

 شکیبا افزود:با توجه به اهمیت شست وشوی صحیح دست‌ها و به مناسبت روز جهانی "بهداشت دست" اقدام به چاپ سه هزار نسخه پوستر شست وشوی صحیح دست با آب و صابون کرده‌ایم که تحویل تمامی مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی و بین راهی شده است.


انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: کرمانشاه ، صابون ، مانع ، انتقال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.