سینما در اسفند 94؛

دوئل ایوبی، افخمی و حاتمی‌کیا در سینما

پس از بسته شدن پرونده سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر کارگردان و بازیگر اصلی فیلم «بادیگارد»، رییس سازمان سینمایی و برنامه هفت تا مدت‌ها به پاسخگویی نسبت به اظهارات همدیگر پرداختند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سینما تا هفته پایانی اسفندماه میدان مبارزه غیرمستقیم سه گروه از سینمایی ها شده بود. تنها هفته منتهی به سال نو بود که سه طرف ظاهرا راضی به پذیرش آتش‌بس شدند و سینما فضای آرامی را پس از تب و تاب چشنواره تجربه کرد. 

**ترکش‌های داوری فیلم فجر و واکنش‌ها
حواشی‌های ادامه‌دار فیلم فجر موجب کنش و واکنش‌هایی از سوی حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان و پرویز پرستویی بازیگر و پژمان لشکری‌پور مجری طرح فیلم «بادیگارد» و بهروز افخمی سردبیر و مجری برنامه هفت شد.

پس از اظهارات ابراهیم حاتمی کیا در مراسمی، رئیس سازمان سینمایی در کانال تلگرامی خود به اظهارات ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان «بادیگارد» پاسخ گفت. 

وی همچنین در پاسخ به اظهارات اخیرمجری طرح فیلم «بادیگارد» مبنی بر اینکه سیمرغ بهترین فیلم با نگاه ملی ابتدا به این فیلم پیشنهاد شده، اظهار کرد: جایزه بهترین فیلم با نگاه ملی جایزه‌ای است که از طرف سازمان سینمایی اهدا می‌شود و جایزه هیات داوران جشنواره نیست. بنابراین هیات داوران تا آخرین دقایق نمی‌دانستند که این جایزه به چه کسی داده می‌شود و هر چه بوده بین من، دبیر جشنواره و معدود افرادی در سازمان سینمایی بوده است. اگر ما پیشنهاد این جایزه را به بادیگارد داده‌ایم چنین خبری را کاملا تکذیب می‌کنم. 

پیش از این پژمان لشکری پور مجری طرح فیلم سینمایی «بادیگارد» گفته بود: مسئولان جشنواره ابتدا جایزه بهترین فیلم با نگاه ملی را برای «بادیگارد» در نظر گرفته بودند وبه دلیل اینکه ما این جایزه را نپذیرفتیم آن را به فیلم «نفس» دادند.

پرویز پرستویی نیز پس از اظهارات بهروز افخمی در خصوص سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در برنامه هفت خطاب به وی گفت: اگر شما یقین داشته باشید که داوران این دوره به مصلحت به بنده جایزه داده‌اند و حق همکاران خوبم را زیر پا گذاشته‌اند‌، آن سیمرغ را به برنامه شما خواهم آورد و تقدیم به عزیزی خواهم کرد که حقش پایمال شده است.
 
دلخوری و ناراحتی کارگردان و بازیگر بادیگارد از نحوه داوری و اتفاقات جشنواره فیلم فجر در مراسم‌هایی چون تجلیل خانواده شهدا از حاتمی‌کیا،جشنواره سینما انقلاب و جایزه ققنوس ومراسم بزرگداشت پرستویی به وضوح در جملات و سخنان آن دو مشخص بود
 
** اظهارات وزیر در خصوص ماهواره و فیلم‌های مشکل‌دار 
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین اظهارات  گفت: یکی از راه‌های مقابله و همکاری هنرمندان با شبکه‌های خارجی سروسامان دادن به اقتصاد فرهنگ و هنر کشور است. اگر اقتصاد فرهنگ و هنر ما به سامان باشد دلیلی ندارد که هنرمندان‌ما با شبکه‌های خارجی همکاری کنند. وقتی سینماگران در داخل کشور کار نداشته باشند و بازیگران دعوت به کار نشوند طبیعتا به دنبال جایی می‌روند که بتوانند فعالیت کنند و درآمد داشته باشند.گاهی فیلم‌ها مغایر با فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته ساخته می‌شود. بنابراین باید این مشکل حل شود تا بتوانیم آنها را اکران کنیم .در گذشته هم این رویه وجود داشته است اما فیلم‌های جشنواره فجر امسال مشکل اکران عمومی را ندارند.  
 
**پیش‌بینی ایوبی از گیشه سال 95 
حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی  درخصوص پیش‌بینی گیشه سال آینده سینما عنوان کرد: سال‌های گذشته که خیلی‌ها می‌گفتند سینما فروش خوبی نخواهد داشت و به سال سیاه سینمای ایران قلمداد می‌شد اما من می‌گفتم سال خوبی خواهد بود. امسال که همه می‌گویند سال خوبی در پبش داریم طبیعی است من که همیشه خوشبینم باید امیدوارتر باشم.
 
**جایزه 5هزار یورویی برلین برای مستند ساز ایرانی  
فیلم مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی تنها فیلم ایرانی بود که جایزه پنج هزار یورویی را در بخش عفو بین الملل دریافت کرد. این جایزه هرساله برای تشویق فیلم سازان به ساخت فیلم در زمینه حقوق بشر اعطا می‌شود.

مهرداد اسکویی بعد از دریافت جایزه عفو بین الملل از جشنواره فیلم برلین گفت: بعد از دریافت این جایزه، فیلم را به همه دخترانی تقدیم کردم که هیچ چیزی تقدیم‌شان نمی‌شود و ابراز امیدواری کردم که کلا به کودکان و نوجوانان که آینده‌سازان کشور‌ها هستند، توجه بیشتری شود.  
 
**ققنوس سینمای انقلاب برای کارگردان «بادیگارد»
در اختتامیه پنجمین جایزه سینمایی ققنوس و اولین جایزه سینمایی آیینه؛ تندیس آیینه به محمد همدانی برای ساخت انیمیشن «فهرست مقدس»، بهروز شعیبی برای فیلم «سیانور»، و ابراهیم حاتمی‌کیا و جایزه ویژه هنرمندان برای بازی در فیلم «بادیگارد» به بابک حمیدیان و احسان محمد حسنی تهیه کننده «بادیگارد» در بخش امید رسید.

همچنین فیلم‌های «بادیگارد»، «سیانور»، «جشن تولد»، «دلبری»، انیمیشن «فهرست مقدس»، «ایستاده در غبار» به ترتیب تندیس ققنوس گرفتند.  
 
** برگزاری مجمع عمومی خانه سینما  
مجمع عمومی خانه سینما با استناد به مواد17، 19،18 و 20 اساسنامه خانه سینما با حضور نمایندگان و بازرسان تشکل های سینمایی عضو، روز هجدهم اسفند ماه  در تالار زنده سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.  
 
**انتصاب اعضای شورای عالی نظارت سازمان سینمایی  
اعضای  شورای عالی نظارت سازمان سینمایی ، با حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی ، دکتر حسام الدین آشنا، دکتر محمد علی حسین نژاد، دکتر حسین کرمی، محسن مهاجرانی، محمد مهدی عسگرپور و حبیب ایل‌بیگی به عنوان اعضای  شورای عالی نظارت سازمان سینمایی منصوب شدند.
 
**معرفی برترین کتاب‌های سینمایی ایران   
مراسم اهدای جوایز پنجمین دوره جایزه کتاب سال سینما چهارشنبه پنجم اسفند با معرفی آثار برگزیده در حوزه ترجمه و تألیف در محل موزه سینما برگزار شد.

محمد همتی مترجم و احمد الستی مولف کتاب هنر دقت (کلام و تصویر در مردم‌نگاری) و اهدای دیپلم افتخار تقدیر شد و تندیس بخش ترجمه به محمد شهبا برای ترجمه کتاب تاریخ اجتماعی سینمای ایران نوشته حمید لطیفی اهدا شد.

در بخش تالیف نیز با اهدای دیپلم افتخار به احمد ضابطی جهرمی برای نگارش کتاب شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند تندیس این جشن به محمد گذرآبادی برای تالیف فرهنگ فیلمنامه اهدا شد.
 
**سه جایزه برای یک فیلم ایرانی  
فیلم «آوازهای سرزمین من» در مراسم اختتامیه یازدهمین فستیوال ارتدکس (میتینگ) در شهر اوبنینسک روسیه موفق به دریافت سه جایزه شد.
 
**درگذشت فیلمساز انقلابی  
فرج‌الله سلحشور کارگردان انقلابی سینم و تلویزیون ایران صبح روز 8اسفند پس از مدت‌ها تحمل بیماری سرطان ریه در بیمارستان درگذشت.

با انتشار خبر درگذشت فرج‌الله سلحشور مقام معظم رهبری، حسن روحانی رییس جمهور، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پیام‌های جداگانه درگذشت این هنرمند را تسلیت گفتند.  
 
فیلم‌های متقاضی اکران نوروزی 

سخنگوی شورای صنفی نمایش، فیلم‌هایی را که از سوی دفاتر توزیع و تهیه کننده به عنوان اولویت برای اکران نوروزی درخواست داشته‌اند به این شرح اعلام کرد.
 
فیلم‌های «آبنبات چوبی»، «آوازهای سرزمین من»، «ابد و یک روز»، «بادیگارد»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «جنجال در عروسی»، «چاقی»، «خشم و هیاهو»، «سایه‌های موازی»، «عشق و شانس»، «کفش‌هایم کو؟»،«هفت ماهگی»، «کاکا» و «مرگ ماهی» درخواست کتبی خود را برای اکران نوروزی ارائه کرده‌اند و تهیه‌کنندگان آنها باید با سینمادارها قرارداد ببندند. بجز فیلم «من سالوادور نیستم»، پنج قرارداد دیگر باید برای اکران نوروزی ثبت شود که هفته آینده اعلام خواهیم کرد. چیدمان قطعی اکران نوروزی هفته‌ آینده مشخص می‌شود.
 
اما در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش، فیلم‌های «ابد و یک روز»،« بادیگارد»، «خشم و هیاهو»، «کفشهایم کو؟» و« پنجاه کیلو آلبالو» برای اکران نوروزی انتخاب شدند و اکران خود را از 26 اسفند آغاز کردند.

در اکران نوروزی سینمای هنر و تجربه، 6 فیلم «تنازع»به کارگردانی مسعود حاتمی ،«جای منو تو اتاق بنداز»ساخته امیر توده روستا ، «چله» به کارگردانی داود خیام، «صراحی» ساخته سعید نجاتی، «قمار باز»  ساخته کریم لک‌زاد و «ناتمام به شدت هرچه تمام‌تر» به کارگردانی: آزاد محمدی به نمایش در می‌آیند
 
**بزرگداشت افخمی و فرجامی در جشنواره‌ی کیمیایی
در هفتمین جشنواره کارگاه آزاد فیلم و اولین دوره سراسری آن مسعود کیمیایی از بهروز افخمی و فریماه فرجامی تقدیر کرد. این جشنواره از 8 تا 12 اسفندماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

هیأت انتخاب جشنواره از بابک حمیدیان، امیر دژاکام و فرزاد موتمن و هیأت داوران از جواد طوسی، سامان سالور و پولاد کیمیایی تشکیل شده بود و جوایز این جشنواره در بخش فیلم داستانی، مستند، صلح و بین‌الملل اهدا شد.
 
**یک همایش با موضوع ایدز در خانه سینما

همایش کودکان، سینما، اچ آی وی (ایدز) یازدهم اسفند در خانه سینما برگزار شد. فرزاد توحیدی دبیر و عضو شورای سیاتگذاری این همایش در خصوص اهداف این همایش گفت: دلیل اصلی برگزاری همایش کودکان، سینما، اچ آی وی و ایدز از آن رو است که سینماگران، آگاهانه به این مسئله و عوارض اجتماعی آن بپردازند. نمونه‌های مختلفی در سینمای ایران، چه مستند و چه داستانی به این موضوع پرداخته‌اند که کمیاب‌اند و متاسفانه بسیاری از آنها با نگاه و برداشت نادرست به اچ آی وی و ایدز نگاه کرده‌اند.

توحیدی تاکید کرد: این همایش توسط انجمن مستندسازان سینمای ایران و با همکاری خانه سینما، انجمن روابط عمومی ایران، انجمن مردم نهاد اهسا، برگزار می‌شود. امیدواریم برگزاری این همایش موجب توجه بیشتر فیلمنامه نویسان، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان به این موضوع به خصوص از زاویه پرداختن به مسائل کودکانی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند شود و فیلمهای بیشتری در این بخش ساخته شود.

غلامرضا کاظمی دینان رئیس شورای سیاستگذاری و عباس کیارستمی ،پوران درخشنده ، مهتاب کرامتی مونا زاهد، مینو محرز، طاهره بهرامی ، فرزاد توحیدی از اعضای شورای سیاستگذاری بودند.
 
**اعطای نشان درجه یک هنری به امین تارخ
یازدهمین جلسه شورای آموزشی دفتر مطالعات و توسعه دانش سازمان سینمایی با حضور جواد صباغ، امین تارخ، دکتر سید محسن هاشمی، محمدحسین فرج، مهری شیرازی و مهسا اصانلو تشکیل شد.  
 
در این جلسه پس از  بررسی پرونده‌‌های متقاضیان دریافت پروانه تاسیس آموزشگاه‌های آزاد سینمایی با درخواست علی فرجام‌فر در رشته بازیگری، حسین قناعت در رشته کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی، پرویز فرشیدمهر در رشته فیلمنامه‌نویسی و نسترن محمدی در رشته عکاسی موافقت شد.
 
 
**موضوع تکذیبیه رئیس حوزه هنری چه بود؟

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در خصوص لیست منتشر شده مبنی بر تحریم برخی از فیلم‌ها جهت پخش از این حوزه گفت: روال کار به این شکل است که فیلم‌ها در ابتدا از وزارت ارشاد پروانه نمایش می‌گیرند و ما در مراحل بعدی تصمیم لازم جهت اکران را در سینماهای حوزه هنری اتخاذ می‌کنیم. بنابراین تا زمانی که این روند شکل نگرفته، خبرهای این چنینی مبنی بر اینکه حوزه هنری برخی فیلم‌ها را تحریم کرده را کاملا تکذیب می‌کنم.
 
اخباری که در سایتها و خبرگزاری‌ها با موضوع تحریم فیلم‌های «ابد و یک روز»، «مالاریا»، «خشم و هیاهو» و «بارکد» از سوی حوزه هنری منتشر شده بودبا واکنش مسئولان این نهاد فرهنگی مواجه شد و محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری این خبر را تکذیب کرد.

**اضافه شدن بخش پویانمایی به جشنواره فیلم مقاومت
آثار پویانمایی همسو با موضوع جشنواره می‌توانند دراین بخش شرکت و به رقابت بپردازند. 

در این بخش سه جایزه در نظر گرفته شده است که هیئت داوران این بخش جوایز برگزیدگان را در سه بخش برگزیده اول (تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه)، برگزیده دوم (دیپلم افتخار به همراه جایزه) و برگزیده سوم (دیپلم افتخار به همراه جایزه) اهداء می‌کند.
 
**معرفی برگزیدگان فیلم موج
در مراسم اختتامیه فیلم موج برگزیدگان بخش های مستند، داستانی و انیمیشن معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.
 
**نمایش برگزیدگان جشنواره «سینما حقیقت» در شهرستان‌ها 
مستندهای منتخب نهمین جشنواره «سینما حقیقت» با هدف گسترش نمایش فیلم مستند در مراکز استان‌ها و اشاعه فرهنگ مستند دیدن در نقاط مختلف ایران به همت انجمن تهیه‌کنندگان مستند ایران و همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از 12 اسفندماه به مدت سه روز در شهرهای زاهدان، رشت، ایلام و اهواز نمایش داده می‌شود و با چند روز تاخیر در اصفهان روی پرده رفت.
 
احکام جدید سینمایی   
علیرضا تابش با صدور حکمی محمد رسول صادقی را به سمت مشاور مدیرعامل و مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد سینمایی فارابی منصوب کرد و رئیس سازمان سینمایی در احکامی جداگانه، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، مدیر کل دفتر برنامه، بودجه و تحول اداری و معاون توسعه فناوری و مطالعات این سازمان را منصوب کرد.

بنابر احکام صادره، جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی،جواد صباغ مدیر کل دفتر برنامه، بودجه و تحول اداری و  رمضانعلی حیدری خلیلی نیز به عنوان معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی منصوب کرد. جلیل اکبری صحت پیش از این مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد سینمایی فارابی، جواد صباغ مدیرکل دفتر توسعه فناوری، سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی   و رمضانعلی حیدری خلیلی نیز پیش از این مشاور راهبردی و قائم مقام رئیس سازمان سینمایی در امور اجرایی سازمان سینمایی بودند.
 
** جشنواره جهانی فجر  
در نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجرکه روز سه شنبه 18 اسفند ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد، سید رضا میرکریمی با اشاره به اینکه این جشنواره هیآت انتخاب ندارد، گفت: فیلم‌ها را خود من به عنوان دبیر انتخاب خواهم کرد.

جزئیات برگزاری این جشنواره به این شرح است: در بخش مسابقه 15 فیلم به نمایش درمی‌آید. امسال بخش مسابقه را در «سینمای سعادت» متمرکز شده که در آن 15 فیلم به نمایش در می‌آید که شامل سه فیلم ایرانی و 12 فیلم خارجی می‌شود. همچنین در کنار فیلم‌های بلند در هر سانس یک فیلم کوتاه که شامل فیلم‌های مستند، داستانی و انیمیشن است، نمایش داه می‌شود.بخش آسیا و کشورهای اسلامی به صورت غیر رقابتی برگزار می‌شود اما جوایز جنبی دارد.

امسال فقط یک جایزه زرین به بهترین فیلم بلند اهدا می‌شود و بقیه جایزه‌ها «سیمین» است. یک جایزه ویژه‌ هم به دستاوردهای هنری تعلق خواهد گرفت وتندیس دیگری در جشنواره داده نمی‌شود.

در این دوره از جشنواره جایزه مصطفی عقاد به جایزه‌ای به نام محمد امین(ص) تبدیل شده که با همان رویکرد قبلی به آثاری اختصاص دارد که کرامات انسانی و ارزش‌های اخلاقی را نمایش می‌دهد. 

میرکریمی حکم‌‌های جشنواره را صادر کرد 
سیدرضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فجر طی احکام جداگانه ‌ای دست اندرکاران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را منصوب کرد.

سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اردیبهشت ماه سال 95 در پردیس چهارسو برگزار خواهد شد.
 
**درختکاری دسته‌جمعی هنرمندان در خانه سینما و بوستان گفتگو
15اسفند ماه همزمان با روز درخت‌کاری جمعی از سینماگران همزمان با روز درخت‌کاری در خانه سینما گردهم آمدند و 3 درخت به نام‌های سیف الله داد، علی حاتمی و علی نصیریان کاشتند. 

در این برنامه سیدرضامیرکریمی مدیرعامل خانه سینما و محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، احمد مسجد جامعی به نمایندگی از شورای شورای شهر تهران وعیسی علیزاده رئیس سازمان زیباسازی شهرداری به بیان سخنانی در خصوص محیط زیست و اهمیت درختان پرداختند.

همچنین 18 اسفندماه اهالی هنر از حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی، ادبیات و اصحاب رسانه در دومین آیین درختکاری «سرآهنگان هنر و رسانه» بیش از 200 نهال در بوستان «گفت‌وگو» کاشتند.

در این برنامه هنرمندانی مانند پوران درخشنده، هادی مرزبان، احمد نجفی، جهانگیر الماسی، شهرام کرمی، فاطمه گودرزی، رضا رفیع، فریبا کوثری، افشین یداللهی، هادی منتظری، حسین محجوبی، بهمن بوستان، شکارچی، شجاع‌پور و خانواده زنده‌یاد لطفی و پرویز مشکاتیان. 
 
**حضور فیلم های سینمای ایران در جشنواره های خارجی

اولین حضور بین‌المللی فیلم سینمایی «شکاف» در بخش مسابقه اصلی یازدهمین جشنواره فیلم "ژنو" انجام می‌شود.«شکاف» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده در نخستین حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه اصلی فیلم ژنو پذیرفته شد.

فیلم «قمارباز» به کارگردانی کریم لک‌زاده در اولین حضور بین‌المللی خود در جشنواره «فریبورگ» سوئیس در بخش مسابقه بین‌الملل حضور دارد.
طبق اعلام پخش‌کننده، این فیلم برای دریافت جایزه 7500 یوروئی به رقابت با آثاری از کشورهای گوناگون می‌پردازد.
 
**مراسم یادبود هنرمندان درگذشته
مراسم یادبود هنرمندان درگذشته سال 1394 با عنوان «آیین چراغ خاموشی نیست» روز چهارشنبه نوزدهم اسفند در خانه هنرمندان برگزار شد.

خانه‌ی هنرمندان ایران همه ساله با برگزاری مراسمی با حضور هنرمندان و خانواده‌های هنرمندان درگذشته، بنا دارد نام و یاد این هنرمندان را در میان مردم و جامعه هنری زنده نگاه دارد. امسال نیز یاد صد هنرمند درگذشته سال 1394 گرامی داشته شد.
 
**جدیدترین اظهارات ایوبی درباره‌ی وضعیت سینما
در مراسم تودیع و معارفه‌ی مدیران سینمایی، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی با ابراز امیدواری از آینده سینمای ایران گفت: امیدوارم سال آینده سال بهتری برای سینمای ایران باشد و دلیلی ندارد بهتر نباشد. روابط ما با دنیا بهتر شده و افزایش خوبی در بخش بودجه داشتیم و امیدواریم از ماه رمضان سینما خارج شویم. رضایت نسبی از سینما را امروز در مردم می‌توان دید و اهالی سینما نیز نارضایتی خود را بسیار زود اعلام می‌کنند و اینکه اعتراضی نیست، نشان از رضایت سینماگران از وضعیت کنونی دارد.

**رونمایی از عیدی خانه سینما به سینماگران
در آستانه فرارسیدن سال جدید، روابط عمومی خانه سینما اعلام کرد که پیرو شکایات بی‌شمار و انتقادات بسیاری از اعضای خانه سینما نسبت به نحوه ارایه خدمات بیمه تکمیلی درمان  صندوق اعتباری هنر، خانه سینما به عنوان نماینده بیش از پنج هزار سینماگر عضو خود، پس از تحقیق و بررسی شکایات مذکور، نواقص و کاستی‌ها را به ریاست سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس کرده است.

مدیریت خانه سینما با حمایت ریاست سازمان سینمایی در سال 95 مسئولیت کامل اجرای بیمه تکمیلی اعضای خود را به‌عهده خواهد گرفت و برای اجرای صحیح آن، اختصاص بودجه یارانه سالیانه مربوط به بیمه تکمیلی را در زمره مطالبات سال آینده خود می‌داند.
 
**تعویض بیلبوردهای فیلمی با بازی عطاران

درپی اتفاقاتی که دوشنبه 17 اسفند ماه برای بنرها و بیلبوردهای فیلم «من سالوادور نیستم» در سردر سینماها افتاد حبیب اسماعیلی پخش کننده‌ی این فیلم درباره‌ی پاره کردن و تعویض بیلبوردهای این فیلم در چند سینمای تهران، توضیحاتی ارائه کرد..
 
به گفته اسماعیلی در بنرهایی که در سردر سینماها نصب شده بود تصویر بازیگر زن خارجی این فیلم بود؛ با وجود اینکه این تصاویر از طرف وزارت ارشاد تأیید شده بود و بنرها مجوز داشتند. این اتفاق تنها در چند سینما از جمله آزادی و سپیده افتاده است و بعد از تماس‌ها و پی‌گیری‌های ما، اداره‌ی اماکن نیروی انتظامی هم همکاری لازم را داشت و به ما فرصت تعویض باقی بیلبوردها را داد
 
**دستاورد بین‌الملل مرکز گسترش در سال 94
فیلم‌های تولیدی «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» با بیش از پنجاه نمایش در بخش‌های رقابتی و جنبی جشنواره‌های بین‌المللی در سال 1394، موفق به کسب 18 جایزه بین‌المللی از جشنواره‌های معتبری چون «کن» فرانسه شدند.
 
در سال جاری فیلم‌های سینمایی اول، مستند و کوتاه داستانی این «مرکز» در بیش از 50 جشنواره جهانی نظیر کن (فرانسه)، رم (ایتالیا)، ایدفا (هلند)، شفیلد (انگلستان)، زوریخ (سوئیس)، تسالونیکی (یونان) مونیخ و هامبورگ (آلمان)، آسیا- پاسیفیک (استرالیا)، فلاهرتیانا (روسیه)، ساپورو (ژاپن)، الجزیره (قطر) و... پذیرفته شده و در بخش‌های مختلف رقابتی و جنبی روی پرده رفتند که در مجموع 18 جایزه بین‌المللی هم برای سینمای ایران به ارمغان آوردند.

عذرخواهی رسمی آکادمی اسکار از آسیایی‌ها
به‌دنبال  شکایت گروهی از هنرمندان آسیایی عرصه سینما، برگزارکنندگان مراسم اسکار نسبت به توهین‌های صورت گرفته، از بازیگران و فیلمسازان آسیایی عذرخواهی کردند.

آکادمی اسکار که قرار است تا سال 2020 میلادی، تعداد اعضای زن و اقلیت‌ها را به دو برابر تعداد کنونی افزایش دهد، روز گذشته اعلام کرد که بابت هر توهینی در مراسم امسال متأسف است.

در بیانیه این آکادمی آمده است: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مراسم اسکار در آینده حساسیت بیشتری به مسائل فرهنگی نشان دهد.
 
در مراسم اسکار کریس راک، مجری این مراسم در بخشی سه کودک آسیایی را به عنوان حسابداران آکادمی معرفی کرد که این موضوع  موجب ناراحتی انجمن آسیایی آکادمی شده است.
 
سرنوشت ساخت ادامه پروژه محمدرسول الله (ص)
به دنبال تحقق نیافتن وعده‌های متولیان پروژه سینمایی «محمد (ص)» مبنی بر اکران بین‌المللی و منطقه‌ای این اثر سینمایی شواهد از منتفی شدن ساخت قسمت‌های دوم و سوم این پروژه گرانقیمت حکایت دارد و مجید مجیدی سراغ تولید اثر دیگری تحت عنوان «باغ‌های معلق» رفته است.
 
این اثر به‌عنوان گران‌ترین پروژه تاریخ سینمای ایران با هزینه 116 میلیارد تومانی ساخته شد، پس از شش ماه اکران استثنایی در چند گروه سینمایی و تبلیغات بسیار وسیع و حتی نمایش در شهرهای فاقد سالن سینما، نزدیک به 14.5 میلیارد تومان فروش داشته و در واقع حدود 4 درصد از مردم ایران به تماشای این فیلم در سالن‌های سینما نشستند.
 
به دنبال اکران داخلی، قرار بود این فیلم اکران منطقه‌ای و جهانی داشته باشد اما اکران در ترکیه، روسیه و ... محقق نشد و با وجود اینکه دغدغه اصلی مجیدی و عوامل فیلم اکران جهانی این فیلم بود تاکنون  اتفاق نیفتاده است. کارشکنی‌های کشورهای عربی و اظهارنظرهای بی منطق و قضاوت‌هایی که قبل از اکران این فیلم شد، عامل منفی جلوگیری از اکران منطقه‌ای و جهانی این فیلم ارزشمند شد.
 
با این شرایط برنامه‌ای برای تولید قسمت‌های دوم و سوم «محمد(ص)» وجود ندارد و مجید مجیدی برای تولید فیلم سینمایی تازه‌اش تحت عنوان «باغ‌های معلق» راهی هند شده و شارین مانتری کدیا و کیشور آرورا از شرکت ای‌کندی فیلمز تهیه‌کنندگان فیلم تازه مجیدی هستند.
 
**جدیدترین اظهارات حاتمی‌کیا و پرستویی

در مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم و اکران فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان ضمن گلایه از طعنه‌زنان گفت: عده‌ای طعنه‌زن می‌گویند حاج ابراهیم به سوریه برو. اگر توفیق پیدا کنم و این اجازه را داشته باشم که در رکاب این عزیزان باشم، حتماً خواهم رفت. در هشت سال دفاع مقدس هم من اسلحه به دست نگرفتم، توفیق نداشتم. اما همیشه دوربین در دست داشتم و فضای فرهنگی را منعکس می‌کردم که روایت فتح مهم‌ترین آنها بود. در رابطه با مسائل سوریه، عراق و لبنان همیشه به‌دنبال آن بوده‌ام که چطور می‌شود در مورد این فضا حرف زد و آن را دراماتیزه کرد. که در قالب نمایش قابل فهم باشد، کار بسیار دشواری است و نیاز به آزمون و خطای فراوان دارد. واکنش‌ها تا کنون نسبت به فیلم «بادیگارد» خوب بوده است و به ما انرژی داده است. امیدوارم فیلم را بپسندید و ضعفهای آن را بر ما ببخشید.

پرویز پرستویی نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: یک ماه است که تلاش می‌کنیم که به یک عده جماعت منتقدنما بفهمانیم که فیلم «بادیگارد» برای جشنواره و جایزه ساخته نشده است، این فیلم برای خود یک رسالت دارد که آن‌ را محافظین امروز ما و تازه‌نفس‌ها به دوش دارند. فیلم برای این فضا ساخته شده است که هنوز مدافعیم و هنوز محافظیم و هنوز جنگ تمام نشده، در غیر این صورت سردار قاسم سلیمانی و یارانش الآن در خانه نشسته بودند. نمی‌گوییم «بادیگارد» دیده نشد، بلکه نباید این‌گونه دیده می‌شد. صاحبان بادیگارد شماها هستید، مردمانی که درد و رنج را می‌فهمند، مردمانی که مسئولیت را می‌فهمند، من در فیلمهای بسیاری نقش ایفا کرده‌ام اما هرگاه به‌جای این عزیزان نقش ایفا کردم احساس مسئولیت و تعهد کردم.من خادم مردم هستم  نه یک بازیگر سینما و در برخی اصطلاحات ستاره سینما.
 
**اعلام قیمت بلیت سینماها برای سال جدید
پس از اینکه غلام‌رضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از پیشنهاد افزایش 10 الی 20 درصدی قیمت بلیت‌های سینما خبر داد، محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی قیمت‌های مصوب را اعلام کرد.

محمدرضا فرجی گفت: افزایش قیمت بلیط‌ها تصویب شد و این تعرفه فقط برای استان تهران به این شرح خواهد بود. بنا بر تقسیم بندی درجه کیفی سینماها مدرن، ممتاز، درجه یک و درجه دو، افزایش قیمت بلیط فقط در سینماهای مدرن اتفاق افتاده است. پردیس‌های «کوروش»، «آزادی»، «ملت» و «زندگی» سینماهای مدرن استان تهران محسوب میشود و قیمت بلیط سینماها در این سینماها روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه 8 هزار تومان، روز سه شنبه 5 هزار تومان و روزهای پایانی هفته (پنجشنبه و جمعه) 10 هزار تومان خواهد بود.
 
قیمت بلیط در سینماهای ممتاز، درجه یک و دو تغییری نداشته است. در سینماهای ممتاز روزهای شنبه،یکشنبه،دوشنبه، چهارشنبه 5 هزار تومان، سه شنبه 4 هزار تومان و پنجشنبه و جمعه 7 هزار تومان خواهد بود. سینماهای درجه یک، با حداکثر قیمت 6 هزار تومان در روزهای پایانی هفته، شنبه،یکشنبه،دوشنبه و چهارشنبه 5 هزار تومان،سه شنبه ها 3 هزارتومان خواهد بود.
 
در سینماهای درجه 2 قیمت بلیط سینما در روزهای شنبه یکشنبه دوشنبه و چهارشنبه 4 هزار تومان، سه شنبه 2 هزارتومان و پنجشنبه و جمعه 5 هزار تومان خواهد بود.
 
سرنوشت فیلم «هیهات» مشخص شد 
سازمان هنری رسانه ای اوج اعلام کرد با عنایت به اتفاق پيش آمده براي فیلم سینمایی «هیهات» در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، سازمان هنری رسانه ای اوج تصمیم دارد این فیلم را در بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر نمایش ندهد و نخستین اکران این فیلم به چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت موکول می‌گردد. ابتدا قرار بود این فیلم در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر رونمایی شده و در بخش سودای سیمرغ این جشنواره حضور یابد اما علیرغم تحویل این فیلم به دبیرخانه جشنواره فجر، این فیلم با اقدام غير قانوني دبير جشنواره در هیئت انتخاب جشنواره به رأی گذارده نشد و با بی مهری کنار گذاشته شد. لذا با توجه به این اتفاقات این سازمان هنری رسانه ای تصمیم گرفت رونمایی از «هیهات» را به جشنواره مقاومت و هفته دفاع مقدس موکول نماید.  
 
««هیهات» بعنوان نخستین فیلم چهار اپیزودی ایران به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی دانش اقباشاوی، هادی نائیجی، هادی مقدم‌دوست و روح‌الله حجازی و با بازی حمید فرخ نژاد، بابک حمیدیان، مینا ساداتی و... برای نمایش در جشنواره فیلم فجر امسال آماده شد اما به گفته دبیر جشنواره، وی فراموش کرد که فیلم را به هیئت انتخاب بدهد و به همین دلیل، «هیهات» از حضور در این جشنواره بازماند..
 
 
**VOD جدیدترین نظرات رئیس سازمان سینمایی
در هفته پایانی اسفند، جلسه ای با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، مصطفی ابطحی مدیرعامل رسانه های تصویری جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و چند مدیر سازمان سینمایی در خصوص اعطای پروانه به شرکت های واجد شرایط لازم برای ارائه خدمات VOD  در سازمان سینمایی برگزار شد.

در کشور سه شرط لازم است، VOD مصطفی ابطحی مدیرعامل رسانه های تصویری گفت: برای راه اندازی  اول فراهم شدن زیرساخت های لازم برای ارائه VOD است که بدین منظور بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و تولید محتوای فرهنگی با وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی زیر ساخت ها و فضای مجازی همکاری صورت گرفت و ما با همین ظرفیت 2400 مگابایت اینترنت که در کشور فراهم است ارائه خدمات VOD را آغاز خواهیم کرد. اما فقط فراهم شدن زیرساخت ها کافی نیست. یعنی اگر زیرساخت های لازم فراهم شود، اما محتوای مناسبی وجود نداشته باشد این زیرساخت ها به کار نمی آید. در مرحله سوم باید محتوای خوب به شکل مطلوبی به دست کاربران برسد.
 
**انتشارجدیدترین اطلاعیه مالیاتی خانه سینما  
اعضای جامعه اصناف سینمایی ایران پیرو صدور آیین نامه جدید مالیاتی و حذف شرط  پلمپ دفاتر اطلاعیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد: ‌ به اطلاع همکارانی که احتمال می دهند در سال ۹۵ گردش مالی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشند می رساند تا آخر اسفند ماه ۹۴ فرصت دارند تا از طریق سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به سفارش دفاتر روزنامه و کل و ارائه پرینت آن (با کد رهگیری) به اداره پست منطقه، اقدام کنند.  
 

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار