تهیه کننده «مالاریا» گفت: حضور در جشنواره‌های خارجی با سطح بالای بین المللی می‌تواند به ارتقاء و رشد صنعت سینمای ایران کمک کند.

خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فیلم «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی موفق به حضور در بخش افق جشنواره ونیز شد به همین بهانه گفتگویی با مسعود ردائی تهیه کننده فیلم سینمایی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانیم:

به عنوان تهیه‌کننده چه احساسی دارید «مالاریا» به بخش افق‌ها جشنوارهونیز راه یافت؟

بسیار خرسندم فیلم سینمایی «مالاریا» توانست از میان صدها فیلم سراسر دنیا انتخاب شود و این نشان از مقبولیت سینمای ایران در عرصه بین المللی دارد و از اینکه در آغاز راه بین‌المللی خود در جشنواره‎‌ای حضور پیدا کرده که قدیمی‌ترین جشنواره‌ها و یکی از سه فستیوال معتبر و برتر فیلم در جهان است، احساس خوبی دارم. قاعدتاً این حضور سبب می‌شود که فیلم در عرصه بین المللی مطرح شود و مورد توجه و استقبال پخش کنندگان بین المللی قرار گیرد.

حرف «مالاریا» چیست؟
این اثر یک فیلم اجتماعی اخلاق گراست. فیلم یک بخش از واقعیت در جامعه را بیان می‌کند و پیامی که می‌تواند از آن استنباط شود این است که تصمیم اشتباه، خوشی و عافیت ندارد. از سویی دیگر غیرمستقیم به ضرر شکاف و جدایی والدین به عنوان الگوی فرزندان اشاره می‌کند و در عین حال تلنگری می‌زند که والدین باید به خواسته‌های منطقی جوانان توجه نمایند نه اینکه با مخالفت‌هایشان آنان را به بسوی تصمیمات اشتباه سوق دهند.

فیلم شما از بین چه تعداد آثار پذیرفته شد؟
 

از شمار کل فیلم‌هایی که از سایر کشورها برای این جشنواره ارسال شده، اطلاعات دقیقی ندارم و در مورد اطلاعات جزیی از میزان فیلم‌هایی که در این جشنواره مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته می‌توان به سایت جشنواره مراجعه کرد اما تا آنجا که اطلاع دارم از ایران حدود ده‌ها فیلم برای این فستیوال ارسال شده است. برحسب اعلام سایت فستیوال مجموعاً 55 فیلم که 20 فیلم در بخش اصلی و 19 مورد «افق ها» فیلم در بخش رسمی رقابتی پذیرش واقع شده که خوشبختانه «مالاریا» یکی از آنهاست و تنها نماینده سینمای ایران در دو بخش اصلی و رسمی رقابتی است. الباقی فیلم‌ها در بخش خارج از مسابقه و منتقدان به نمایش در می آیند.

به نظر شما چه علتی باعث پذیرش فیلم شما در این سطح شد؟

البته پاسخ اصلی به این سوال شما را باید مسئولان جشنواره بدهند اما قاعدتاً آنچه در جشنواره‌ای با این درجه از اعتبار و اهمیت مورد توجه قرار می‌گیرد بیش از همه قابلیت‌های فنی هنری و محتوایی فیلمهاست بخصوص آن دسته از فیلمهایی که بتوانند در سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.

نگاهی به عناوین و کارگردانان مشهور دنیا و کمپانی‌های صاحب نام تهیه فیلمهای انتخاب شده در بخش اصلی و افق ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن فیلم «مالاریا» در کنار این فیلم‌ها میزان درجه کیفی و هنری این فیلم را روشن می‌سازد.

حضور «مالاریا» چه بازخورد و بازتابی برای عوامل آن و سینمای ایران دارد؟
از اینکه این فیلم توانسته با حضور در جشنواره باعث اعتلای نام ایران و هنرمندان ایرانی در سطح بین المللی شود باعث خوشحالی و شعف عوامل و دست اندرکاران این فیلم بوده و خدای بزرگ را بخاطر این توفیق سپاسگزاریم. روی هم رفته به نظر بنده، چنین حضورهایی در این سطح بالای بین المللی می‌تواند به ارتقاء و رشد صنعت سینمای ایران کمک نماید.

آیا اگر در این جشنواره جایزه‌ای دریافت نکنید چیزی از ارزش‌های فیلم کم می‌شود؟

قطعاً خیر. در واقع ما با پذیرش این فیلم به عنوان یکی از 19 فیلم مطرح در بخش رسمی از بین فیلم‌های فراوانی که برای این جشنواره ارسال شده اعتبار و ارزش فیلم خود را دریافت کرده‌ایم و در مراحل بعدی باید تابع نظرات داوران جشنواره باشیم ولی چه جایزه‌ای به آن تعلق بگیرد چه نگیرد چیزی از این اعتبار و ارزش هنری که مورد توجه هیات انتخاب جشنواره ونیز قرار گرفته، نمی‌کاهد.

با وجود اینکه پیش بینی کار دشواری است اما در اکران داخل که قرار است اوایل پاییز انجام گیرد چه پیش بینی از استقبال مخاطبان دارید؟

همانطور که خودتون اشاره کرده‌اید در این باره نمی‌توان پیش بینی دقیق داشت چون اکران فیلم‌ها در کشور ما به عوامل متعددی نظیر مناسبتها، تبلیغات، شرایط خاص، فصل نمایش و ... بستگی دارد اما آنچه بطور کلی در این زمینه می‌توان گفت پیش بینی ما این است که این فیلم با استقبال خوبی از سوی جوانان و خانواده‌ها مواجه شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار