
باشگاه خبرنگاران جوان؛ نفیسه خلیلی - ایرج محمدی، تهیهکننده سریال «قول مردونه» در پاسخ به این سوال که یکسری از رسانهها سریال «قول مردونه» را رقیبی برای «پایتخت» درنظر گرفته بودند. آیا این قیاس صحیح است؟ گفت: این قیاس قیاس معالفارق است. «پایتخت» تاریخچه دارد، که بر اساس آن عملکرد خود را نشان میدهد. «قول مردونه» سریالی نوآورانه با روایت مربوط به دهه ۶۰ است، که اهداف خاص خود را دنبال میکند؛ بنابراین این دو سریال قابل مقایسه نیستند. سریال «پایتخت» کمدی خاصی است، که سالیان سال است مردم آن را دیدند. سریال «قول مردونه» هم از نوع کمدی دیگر است. اصلاً مقایسه این دو با هم اشتباه است. اگرچه این دو به طور همزمان در حال پخش است، اما نباید با هم مقایسه شوند.
محمدی ادامه داد: این دو سریال از نظر توان بازیگری هم متفاوت هستند. شخصیتهای «پایتخت» پرداخته شده است. در حالی که ما تازه اقدام به معرفی شخصیتها کردهایم و داستانمان با آن سریال زمین تا آسمان فرق میکند.
تهیهکننده سریال «قول مردونه» در پاسخ به این سوال که پیش از این هم سریال «تانکخورها» به تهیهکنندگی شما روایتگر دوران جنگ تحمیلی بود. چه شد دوباره سریالی با چنین شکل و شمایل برای ایام نوروز و ماه رمضان درنظر گرفته شد؟ توضیح داد: نهتنها ما بلکه خیلی از پلتفرمها و فیلمهای سینمایی به دهه ۶۰ رجوع کردند. چون این دهه دهه جذابی بوده است. ما در آن دهه تازه انقلاب کردیم و بعد جنگ هشت ساله بر کشور تحمیل شد؛ در نتیجه، بخاطر خاطرات و ماجراهای آن دهه بسیاری از فیلمسازان به دهه ۶۰ مراجعه میکنند.
وی با بیان اینکه بعضی فیلمسازان در موضوع و پرداخت داستان از ۱۴۰۰ وام میگیرند و مفاهیم مدنظر خود را در بستر دهه ۶۰ مطرح میکنند، افزود: مثلاً نمیتوانند مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این دوره را مطرح کنند و دهه ۶۰ را دستمایه روایت خود قرار میدهند. اما ما در «قول مردونه» اینکار را نکردیم. ما تلاش نکردیم موضوعات دیگری را به دهه ۶۰ نسبت دهیم. بلکه سعی کردیم این دهه را آنطور که هست، نشان بدهیم.
محمدی در پاسخ به این سوال که اگر انتقادی به وضع موجود باشد و قابل پرداخت نباشد، در فیلمهای دهه شصت به نمایش گذاشته میشود؟ تصریح کرد: بله، این در حالی است که این دهه قلب تاریخ است و بیان این مسائل در آن مقطع تغییر در تاریخ محسوب میشود. ما سعی کردیم روابط خانوادگی که در آن دوران زیبا و نوستالژی بود، در «قول مردونه» به نمایش بگذاریم. اینکه دختر یک خانواده در یک بیمارستان صحرایی در خط مقدم مشغول کار است، یا پدر خانواده سه چهار بار به جنگ رفته است، خانم خانواده ستاد پشتیبانی از رزمندگان را تشکیل داده و تمام همسایهها کمک حال یکدیگر هستند، واقعیتهایی بوده که در سراسر ایران وجود داشته است. ما در این فضا قصهمان را روایت میکنیم و سعی کردیم به تاریخ آن دهه پایبند باشیم.
این تهیهکننده درباره فعالیت منافقین در سریال «قول مردونه» گفت: ما در این سریال شخصیت منفی نداریم. شاید یکی از شخصیتها خاکستری باشد. ما برای پیشبرد درام نیاز به شخصیت منفی داشتیم و در آن زمان گروهک منافقین جزو شخصیتهای منفی بود، که دست از سر مردم و کشور بر نمیداشت و مردم را هدف قرار میداد، تا نارضایتی به وجود آورد. ما به این علت به منافقین پرداختیم. چون آنها به عنوان ستون پنجم علیه کشور فعالیت میکردند. مردم هم با هر تفکری از منافقین متنفرند. چون در نهایت به صدام پیوستند. ما شخصیتهای منافقین را به نحو صحیح طراحی کردیم و سعی کردیم به شرایط درون این گروهک بپردازیم، که چگونه میخواستند فعالیت کنند، اما هیچگاه موفق نشدند؛ آن هم در برابر مردمی که منسجم بودند.