نماینده پارلمان فرانسه تاکید کرد موضع‌گیری‌های دولت این کشور علیه ایران در گذشته اشتباه بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، نماینده پارلمان فرانسه، در مصاحبه با این شبکه تاکید کرد موضع گیری‌های دولت این کشور علیه ایران در گذشته اشتباه واقعی و ناشی از ارزیابی نادرست پاریس بود. وی افزود: متاسفانه اشتباه در برابر ایران به اشتباه در سوریه اضافه شد و باید برای باقی ماندن در خاورمیانه در سیاست خود بازنگری کنیم. 

"آلن مارسو" گفت: بدون شک سیاست خارجی فرانسه با اشتباهاتی همراه است. سیاست پاریس درباره مسئله سوریه تغییر کرد. در حالی که دولت فرانسه اصرار داشت بشار اسد را به رسمیت نمی‌شناخت، اکنون با حملات به مواضع داعش در عمل به دولت بشار اسد کمک می‌کند. به سادگی باید گفت بشار اسد در شرایط فعلی هیچ جایگزینی ندارد. 

وی در ادامه گفت: آمریکایی‌ها هم دیگر تمایلی به کنار زدن بشار اسد از قدرت ندارند. باراک اوباما تمایلی به دخالت در خاورمیانه ندارد و شاهد توافق آمریکا با ایران بودیم در حالی که دیگر کشور‌ها از جمله آلمان، انگلیس و حتی آمریکا موضع خود را درباره لزوم کنار رفتن بشار اسد از قدرت تغییر داده بودند، فرانسه آخرین کشوری بود که موضع خود را درباره این مسئله تغییر داد. 

مارسو افزود: متاسفانه فرانسه بیش از پیش جایگاه تاثیرگذار خود را در صحنه بین المللی از دست داده است. ما مرتکب اشتباهات زیادی شدیم. خواسته‌های پاریس در سوریه محقق نشد. در مسئله ایران هم فرانسه که به صورت غیرمنتظره از مذاکرات ایران و آمریکایی‌ها اطلاع پیدا کرد و مجبور شد در مقایسه با موضع قبلی خود توافقنامه هسته‌ای را بپذیرد. 

وی درباره اصرار لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بر ابراز تردید درباره پایبندی ایران به توافقنامه هسته‌ای خاطر نشان کرد: پاریس در واقع اسیر موضع قبلی خویش است. سران فرانسه در گذشته موضع ضدایرانی داشتند. ایران واقعا خواستار حل بحران هسته‌ای بود. فرانسه موضع گیری دوگانه‌ای در مسئله ایران دارد. لوران فابیوس در موضعگیری‌های سیاسی خود موضع خصمانه‌ای در برابر تهران دارد و حتی از لحن تهدیدآمیزی در برابر ایران استفاده می‌کند. 

این نماینده فرانسوی درباره سفر آینده حسن روحانی به فرانسه و احتمال گرم شدن روابط دو کشور پس از این سفر گفت: باید با صراحت بگویم من نمی‌دانم در مذاکرات چه مسایلی مطرح می‌شود. باید به اوضاع این سفر نگاه کنیم. ما باید به یاد داشته باشیم که فرانسه موضع مستمر ضد ایرانی داشته است. باید دید اکنون در چه سطحی همکاری بین دو کشور امکان پذیر است. بدون شک از سرگیری روابط اقتصادی بین دو کشور امکان پذیر است. البته همکاری با ایران به تنهایی نمی‌تواند به فرانسه برای خروج از بحران اقتصادی و اجتماعی کمک کند. 

آلن مارسو درباره مشارکت فرانسه در جنگ یمن افزود: فرانسه علاوه بر حمایت سیاسی از جنگ یمن، در زمینه تصاویر ماهواره‌ای هم به عربستان کمک می‌کند. آمریکایی‌ها از ارسال تجهیزات لازم نظامی برای سعودی‌ها تا حدودی فاصله گرفته‌اند. این کمک‌ها در واقع به علت تلاش‌های فرانسه برای برقراری روابط خاص با عربستان سعودی است. در مرحله خاصی گسترش این نوع روابط با عربستان مفید به نظر می‌رسید. پاریس در برابر اقدامات حکومت دیکتاتوری در عربستان ناشنوا و نابینا به نظر می‌رسد. 

وی افزود: فرانسه باید گاهی سوالاتی را از عربستان به عنوان مثال درباره اعدام‌ها در این کشور بپرسد. پاریس با این وجود در برابر آنچه در عربستان رخ می‌دهد دست بسته باقی مانده است. این در حالی است که فرانسه در برابر دیگر کشورهای مشابه سخنان زیادی را در این باره مطرح می‌کند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار