طبق گزارش واشنگتن پست به نظر می‌رسد دولت آمریکا به توافق آتش بس در غزه برای توقف حملات، تبادل اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه نزدیک شده است.

یک مقام آمریکایی به دیوید ایگناتیوس روزنامه نگار واشنگتن پست گفته است دولت ایالات متحده به نظر می‌رسد به توافق آتش بس در غزه برای توقف حملات نظامی اسرائیل، تسهیل آزادی و تبادل اسرا و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه نزدیک شده است.

به گفته این روزنامه نگار، این منبع که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد «چارچوب مفاد مورد توافق قرار گرفته است» و مذاکرات برای چگونگی اجرای توافق در حال انجام است.

این طرح که توسط مقامات آمریکایی در روز چهارشنبه به ایگناتیوس ارائه شد، راه حلی سه مرحله‌ای برای درگیری پیشنهاد می‌کند. طبق این طرح در ابتدا، یک آتش‌بس شش هفته‌ای برقرار می‌شود که طی آن حماس ۳۳ اسیر اسرائیلی را آزاد می‌کند که شامل همه زنان، مردان بالای ۵۰ سال و مجروحان می‌شد. در مقابل، اسرائیل «صدها» اسیر فلسطینی را آزاد می‌کند و نظامیان خود را از مناطق پرجمعیت به سمت مرز‌های شرقی غزه بیرون می‌کشد. اجازه ورود به کمک‌های بشردوستانه داده می‌شود، بیمارستان‌ها تعمیر می‌شوند و آواربرداری غزه آغاز می‌شود.

پیشتر، نتانیاهو بدون توجه به اذعان کارشناسان به زمین‌گیر شدن رژیم صهیونیستی در نوار غزه و دست نیافتن به اهداف اصلی جنگ در نوار غزه یعنی نابودی جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست از این منطقه گفته بود هر گونه توافق آتش بس در غزه باید امکان ادامه جنگ برای اسرائیل را تا تحقق همه اهداف جنگ فراهم کند.

یائیر لاپید، رئیس جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی پیشتر اذعان کرده بود اسرائیل برای جنگ طولانی ساخته نشده و نبرد اسرائیل در غزه باید متوقف شود. او بر لزوم توقف جنگ ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، رسیدن به توافق با مقاومت فلسطین و بازگرداندن اسیران صهیونیست از نوار غزه تاکید کرد.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار