دو شخصیت مهم حزب دموکرات به صورت خصوصی و پشت پرده از ادامه حمایت‌ بایدن شانه خالی کرده‌اند.

دو تن از قدرتمندترین شخصیت‌های حزب دموکرات که بر نظر دیگر اعضا تاثیر زیادی دارند، نقش‌های آرام و پشت پرده‌ای را بر عهده گرفته‌اند تا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را از دور رقابت‌ها برای نامزدی رسمی دموکرات‌ها خارج کنند.

به گزارش پولیتیکو، این دو فرد باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا و نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا هستند. گفته می‌شود اوباما با «جورج کلونی» بازیگر مطرح سینمای آمریکا که روز گذشته مقاله جنجالی در خصوص کناره‌گیری بایدن منتشر کرد، در تماس بوده است. جورج کلونی که یکی از اهداکنندگان مالی حزب دموکرات است، در این مقاله که در نیویورک‌تایمز منتشر شد از بایدن می‌خواهد از نامزدی برای ریاست جمهوری کناره‌گیری کرده و تاکید می‌کند او همان بایدن سال ۲۰۲۰ نیست. جورج کلونی و اوباما با یکدیگر صمیمی هستند و هر دو در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی برای بایدن در شهر لس‌آنجلس دیده شدند. اکنون منابع مطلع می‌گویند اوباما کلونی را تشویق به انتشار این مقاله نکرده، اما در عین حال با آن مخالفت نیز نکرده است. 

از سوی دیگر، نانسی پلوسی بسیار صریح‌تر و بی‌پرواتر عمل کرده است. به گفته ۱۲ نفر از قانون‌گذاران، او گفته است که بایدن در انتخابات پاییز امسال برنده نخواهد شد و باید کناره‌گیری کند. در واقع، او به دموکرات‌ها گفته که باید هر کاری لازم است انجام دهند تا انتخاب مجدد یکی از اعضای حزب به عنوان رئیس جمهور را تضمین کنند، حتی اگر به قیمت کناره‌گیری بایدن تمام شود. با این حال پلوسی به این اعضا توصیه کرده که به خاطر احترام به بایدن و امنیت ملی تا پایان نشست ناتو که در واشنگتن برگزار می‌شود، صبر کنند. گفته می‌شود برخی اعضای حزب دموکرات هم اکنون نیز پیش‌نویس بیانیه‌های خود برای درخواست کناره‌گیری بایدن را نوشته‌اند و آماده‌اند به محض پایان نشست، آن را منتشر کنند. 

در مجموع، بحث‌هایی که به صورت خصوصی‌تر بین اعضای حزب دموکرات انجام شده نشان می‌دهد اتفاقی که تا ۲ هفته پیش بسیار غیر واقعی به نظر می‌رسید اکنون جدی‌تر شده و ممکن است بایدن واقعا مجبور به کناره‌گیری شود. 

بایدن در حال حاضر میزبان مقامات بین‌المللی در نشست سران ناتو است که شامل جلسات رسمی پی در پی، گفتگو‌های حاشیه‌ای و شام‌های دیپلماتیک طولانی است. رسانه‌ها می‌گویند تمام این رویداد‌ها فرصت‌هایی است که بایدن می‌تواند از آن برای نشان دادن آمادگی خود برای نامزدی ریاست جمهوری استفاده کند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار