سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در پیش نویس بیانیه پایانی نشست خود اعلام کردند: مسیر کی‌یف در پیوستن به این پیمان نظامی غیرقابل بازگشت است.

در پیش نویس بیانیه پایانی نشست سران ناتو در واشنگتن آمده است: ما به عنوان سران کشور‌ها و دولت‌های اتحاد آتلانتیک شمالی، در واشنگتن گرد هم آمده‌ایم تا هفتاد و پنجمین سالگرد اتحاد خود را جشن بگیریم.

این بیانیه می‌افزاید: ناتو که برای حفظ صلح شکل گرفته است، قوی‌ترین اتحاد تاریخ باقی می‌ماند و ما در برابر یک جنگ تجاوزکارانه وحشیانه در قاره اروپا و در زمان حساسی برای امنیت خود در اتحاد و همبستگی ایستاده‌ایم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ناتو یک اتحاد دفاعی است و تعهد ما برای دفاع از یکدیگر و از هر وجب از خاک متفقین در هر زمان آهنین است و ما به تضمین دفاع جمعی خود در برابر همه تهدید‌ها و از همه جهات، بر اساس رویکرد ۳۶۰ درجه، ادامه خواهیم داد تا سه وظیفه اصلی ناتو یعنی بازدارندگی و دفاع، پیشگیری و مدیریت بحران و امنیت همکاری را انجام دهیم.

در پیش نویس بیانیه پایانی سران ناتو در واشنگتن اگرچه زمان مشخصی برای پیوستن اوکراین به ناتو ارائه نشده، اما اعلام شده است که در صورت موافقت اعضای ناتو و موفقیت اوکراین در تحقق شرایط عضویت در این پیمان امنیتی، از این کشور برای پیوستن به ناتو دعوت خواهد شد.

این بیانیه می‌افزاید: ما از پیشرفت مشخصی که اوکراین از زمان نشست ویلنیوس تاکنون در مورد انجام اصلاحات دموکراتیک، اقتصادی و امنیتی مورد نیاز خود انجام داده است، استقبال می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: در حالی که اوکراین به این کار حیاتی ادامه می‌دهد، ما به حمایت از این کشور در مسیر برگشت ناپذیرش برای عضویت در ناتو ادامه خواهیم داد.

بر اساس این بیانیه، اعضای ناتو از تحول و تقویت نیرو‌های دفاعی و امنیتی اوکراین حمایت کرده و به این وسیله امکان عضویت این کشور در ناتو را تسهیل خواهند کرد.

این بیانیه می‌افزاید: با هدف تداوم حمایت بلند مدت از اوکراین یک بودجه ۴۰ میلیارد یورویی به عنوان حداقل و پایه کمک ناتو به این کشور در سال ۲۰۲۵ از سوی اعضای این اتحاد نظامی به تصویب رسید.

سران کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در این بیانیه همچنین با طرح این ادعا که روسیه مهمترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت اعضای ناتو است، مدعی شدند: تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، صلح و ثبات در منطقه یورو آتلانتیک را به هم ریخته و امنیت جهانی را به شدت تضعیف کرده است.

بر اساس این بیانیه، سران ناتو همچنین نگرانی عمیق خود را درباره تعمیق مشارکت راهبردی بین چین و روسیه و تلاش‌های تقویت‌کننده متقابل آنها برای تضعیف و تغییر شکل نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین ابراز کردند.

در این بیانیه آمده است: پکن از طریق مشارکت بدون محدودیت و حمایت گسترده‌اش از صنایع دفاعی روسیه، عامل تعیین کننده جنگ روسیه علیه اوکراین است.

بر اساس این بیانیه، سران ناتو خواسته‌اند تا چین به عنوان عضو دائمی سازمان ملل متحد و شورای امنیت و با توجه به مسئولیت خاصی که در حمایت از اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد بر عهده دارد، به هرگونه حمایت مادی و سیاسی خود از ماشین جنگی روسیه پایان دهد.

این بیانیه می‌افزاید: چین در صورت تداوم حمایت از ماشین جنگی روسیه نمی‌تواند از آثار منفی مشارکت در بزرگ‌ترین جنگی که در سال‌های اخیر به وقوع پیوسته است، دور بماند و اثرات منفی این حمایت بر منافع و شهرت پکن آثار سوئی به جا خواهد گذاشت.

سران کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در این بیانیه همچنین مدعی شده‌اند: چین همچنین از طریق فعالیت‌های مخرب سایبری و ترکیبی پایدار از جمله اطلاعات نادرست، به ایجاد چالش‌های سیستماتیک برای امنیت اروپا - آتلانتیک ادامه می‌دهد.

این بیانیه در ادامه با اشاره به اهمیت روز افزون منطقه اقیانوس هند و آرام برای ناتو، می‌افزاید: ما از مشارکت مستمر با شرکای آسیا - اقیانوسیه خود در بحث امنیت اروپا - آتلانتیک استقبال کرده و در حال تقویت گفتگو برای مقابله با چالش‌های بین منطقه‌ای هستیم و همکاری عملی خود با این شرکا را از جمله از طریق پروژه‌های شاخص در زمینه‌های حمایت از اوکراین، دفاع سایبری، مقابله با اطلاعات نادرست و تبادل فناوری تقویت می‌کنیم. 

نشست سران ناتو از روز سه‌شنبه (۹ جولای / ۱۹ تیر) در واشنگتن آغاز شده و قرار است تا روز پنجشنبه (۱۱ جولای / ۲۱ تیر) ادامه پیدا کند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۱ تير ۱۴۰۳
اوکراین جان نیروهای ناتو در زمان خانم مرکل نشان دادند که فقط با سرنیزه گوشتی بجان هم میافتند ومیجنگند
آخرین اخبار