جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از هر وجب خاک این ائتلاف دفاع خواهد کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در آغاز نشست سران کشور‌های عضو ناتو در واشنگتن اعلام کرد که این ائتلاف نظامی از هر وجب قلمرو خود دفاع خواهد کرد.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا اضافه کرد که ناتو قابلیت‌های نظامی بهتری دارد و هیچ کس نمی‌تواند از آن بهترعمل کند.

بایدن درباره نقش آمریکا برای تقویت ناتو گفت که واشنگتن ۳۰ میلیارد دلار در صنایع دفاعی آمریکا در بسیاری از ایالت‌ها هزینه کرده است.

سران کشور‌های عضو ائتلاف نظامی ناتو برای بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این ائتلاف در واشنگتن دور هم جمع شده اند.

اظهارات بایدن در حالی است که بسیاری از اعضای ناتو نگران قدرت گرفتن دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۵ نوامبر این کشور هستند.

رویکرد ترامپ مبنی بر «آمریکا اول» متحدان این کشور را با چالش‌هایی مواجه کرد، اما بایدن پس از ورود به کاخ سفید تلاش کرد تا ائتلاف‌های سنتی خارجی با متحدان را احیا کند. از این رو، برنده انتخابات نوامبر آمریکا می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر آینده ناتو، همکاری با اروپا و سایر کشور‌های دنیا داشته باشد.

ترامپ بار‌ها اعلام کرده است که چنانچه اعضای ناتو هزینه‌های دفاعی خودشان را پرداخت نکنند آمریکا را از این ائتلاف نظامی خارج خواهد کرد.

این سخنرانی در حالی انجام شد که بایدن ۸۱ ساله پس از مناظره ناامیده‌کننده خود با دونالد ترامپ، در ۱۲ روز گذشته با سوالات و تردید‌های زیادی در مورد توانایی‌اش برای رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مواجه بوده است.

کاخ سفید امیدوار است که این سخنرانی بتواند ورق را به نفع بایدن برگرداند چرا که رئیس جمهوری آمریکا در این سخنرانی تلاش کرد با صدایی محکم و با اعتماد به نفس صحبت کرده و از گاف‌های زبانی جلوگیری کند.

گروهی از قانونگذاران دموکرات آمریکایی خواستار کناره‌گیری بایدن از مبارزات انتخاباتی شده‌اند، اما وی بار‌ها تاکید کرده است که در رقابت‌ها می‌ماند و توانایی شکست دادن ترامپ را دارد.

برچسب ها: جو بایدن ، ناتو ، واشنگتن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار