رئیس جمهور آمریکا در جلسه ناتو از اعضای این سازمان خواست تا مواضع سختگیرانه تری نسبت به چین و روسیه اتخاذ کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  خبرگزاری فرانسه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اولین نشست پسا-ترامپ ناتو در روز دوشنبه تلاش کرد اتحاد خود با ناتو را دوباره احیا کند.

بایدن با جلب نظر ناتو برای توجه بیشتر به پکن، اصرار کرد  تا ناتو مواضع سختگیرانه تری در برابر چین اتخاذ کند.

او در این باره گفت: «طی دو سال گذشته ما با چالش‌های جدیدی مواجه بوده ایم. از طرفی روسیه را داریم که به گونه‌ای عمل می‌کند که با آنچه که ما امیدوار بودیم سازگار نیست و طرف دیگر چین را به عنوان یک تهدید داریم.»

در حالی که روسیه به عنوان «تهدید» برای ناتو توصیف می‌شود، چین یک «چالش» عنوان شده است.

سران ناتو  می‌گویند: «اقدامات تهاجمی روسیه تهدیدی برای امنیت اروپا و حوزه آتلانتیک است. نفوذ روز افزون چین و سیاست‌های بین المللی آن می‌تواند چالش‌هایی را برای ما به وجود آورد که ما باید با هم به عنوان یک اتحاد آن‌ها را برطرف کنیم.»

برخی از کشور‌های ناتو نگرانند و معتقدند که ملاقات بایدن با پوتین در روز چهارشنبه نوعی پاداش برای روسیه در نظر گرفته شود.

استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، پیش از آغاز جلسه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران صحبت کرد و اظهار داشت که ناتو باید رویکرد قاطع تری نسبت به پکن اتخاذ کند.

او در این باره گفت: «ما وارد جنگ سرد جدیدی نمی‌شویم و چین دشمن ما نیست. اما ما باید چالش‌هایی که چین برای امنیت ما ایجاد می‌کند، به عنوان یک اتحاد مقابله کنیم.»

استولتنبرگ در مصاحبه قبلی خود با خبرگزاری فرانسه به تلاش‌های پکن برای کنترل زیرساخت‌های حیاتی در اروپا، تحرکاتش در فضای مجازی و هزینه‌های سنگین برای سیستم‌های تسلیحاتی مدرن اشاره کرد.

اعضای ناتو همچنین نگران عجله برای ترک افغانستان هستند. آن‌ها در حال طرح ریزی برای جلوگیری از فروپاشی نیرو‌های افغانستان پس از ترک آن‌ها هستند و در حال پیدا کردن راهی برای چگونگی تامین امنیت سفارتخانه‌ها در این کشور هستند.  

انتهای پیام/

برچسب ها: جو بایدن ، ناتو ، قدرت چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار