سخنگوی هیأت چین در اتحادیه اروپا اعلام کرد که بیانیه ناتو در واشنگتن مملو از ذهنیت جنگ سرد و لفاظی‌های جنگ طلبانه است.

سخنگوی هیأت چین در اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه با اشاره به بند‌های بیانیه ناتو در باره چین، پاراگراف‌های اختصاص داده شده به این کشور را «تحریک آمیز و همراه با دروغگویی آشکار» دانست و افزود که پکن «قاطعانه» چنین سخنانی را رد می‌کند. 

سخنگوی هیأت چین در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: چین عامل ایجاد بحران در اوکراین نیست و به طور مداوم مذاکرات صلح را ترویج می‌کند.

او تاکید کرد که پکن به هیچ یک از طرفین تسلیحات کشنده نمی‌دهد و «جریان‌های تجاری عادی» بین چین و روسیه هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد و همچنین نباید «معرض اخلال یا اجبار» باشد. این کشور همچنین از ناتو خواست تا «درباره خود تأمل کند» و «ادراک نادرست خود از چین را اصلاح کند».

سران ناتو در بیانیه پایانی نشست این ائتلاف نگرانی عمیق خود را درباره تعمیق مشارکت راهبردی بین چین و روسیه و تلاش‌های تقویت‌کننده متقابل آنها برای تضعیف و تغییر شکل نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین ابراز کردند.

سران ناتو خواسته‌اند تا چین به عنوان عضو دائمی سازمان ملل متحد و شورای امنیت و با توجه به مسئولیت خاصی که در حمایت از اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد بر عهده دارد، به هرگونه حمایت مادی و سیاسی خود از ماشین جنگی روسیه پایان دهد.

این بیانیه می‌افزاید: چین در صورت تداوم حمایت از ماشین جنگی روسیه نمی‌تواند از آثار منفی مشارکت در بزرگ‌ترین جنگی که در سال‌های اخیر به وقوع پیوسته است، دور بماند و اثرات منفی این حمایت بر منافع و شهرت پکن آثار سوئی به جا خواهد گذاشت.

سران کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در این بیانیه همچنین مدعی شده‌اند: چین همچنین از طریق فعالیت‌های مخرب سایبری و ترکیبی پایدار از جمله اطلاعات نادرست، به ایجاد چالش‌های سیستماتیک برای امنیت اروپا - آتلانتیک ادامه می‌دهد.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار