نیوزویک در گزارشی اعلام کرد نشست وزرای خارجه بریکس و شرکای این سازمان حاکی از افزایش نارضایتی از سیاست آمریکا در جهان است. 

آدام گالاگر، ستون نویس نشریه نیوزویک می‌گوید: «نشست بریکس نشان داد که سیاست ایالات متحده باعث طرد تعداد فزاینده‌ای از کشور‌ها می‌شود.»

به گفته وی، نشست‌های بریکس در قیاس مطلوبی با اجلاس‌ها و مجامع کشور‌های غربی است و سیستم‌های جدید امنیتی، مدیریتی و مالی را ارتقا می‌دهد.

این کارشناس پیشنهاد بریکس برای دلارزدایی را خطری خاص برای مواضع واشنگتن می‌داند و اشاره می‌کند که چین در حال تغییر تعاملات مالی خود با روسیه از دلار به یوان است.

گالاگر پیشنهاد می‌کند که ایالات متحده، پیش از اینکه خیلی دیر شود و بیشتر کشور‌ها به دلار پشت کنند، در «تعهد تزلزل ناپذیر خود به ایده رهبری جهانی، اعمال خودکار تحریم‌ها و موضع ریاکارانه» تجدید نظر کند. 

پیش از این، فارین پالیسی اشاره کرده بود که گسترش بریکس در جنوب شرقی آسیا می‌تواند نفوذ ایالات متحده در منطقه را متزلزل کند و همچنین روند جایگزینی دلار را تقویت کند.

سال گذشته حدود ۴۰ کشور یا درخواست عضویت خود را به بریکس ارائه کردند یا ابراز علاقه‌مندی جدی برای گسترش همکاری‌ها با بریکس نشان دادند. اهمیت عضویت در بریکس در حال مضاعف شدن است؛ چرا که بریکس دیگر خود را نه یک ائتلاف اقتصادی کوچک بلکه گروهی شامل ۹ کشور با بیش از ۳۶ درصد تولید ناخالص داخلی در قاره‌های گوناگون می‌بیند که در حوزه‌های امنیتی و فرهنگی نیز فعال است.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار