با وجود هیجان احتمالی نتانیاهو از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات سنا، زمان آن فرا رسیده است تا وی دیگر وقت خود را صرف قدرت نمایی در قبال ایران یا دولت اوباما نکند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "فارن افرز" در گزارشی به قلم "تریتا پارسی" رییس فعلی شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) نوشت: پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا و به دست آوردن اکثریت کرسی‌های سنا باعث امیدواری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به قدرت مانور بیشتر علیه ایران در مقایسه با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا شده است. 

ممکن است وی در ماههای آینده از کنگره که هم اکنون تحت کنترل جمهوریخواهان است برای مانع تراشی در مذاکرات هسته ای ایران استفاده کند. اما عمر این پیروزی کوتاه خواهد بود. چراکه نتانیاهو با ایجاد اختلال در مذاکرات، ممکن است موجب قدرتمندتر شدن تندروهای ایران شود. 

در حال حاضر، روشن است که راهبرد فعلی اسرائیل در قبال ایران -بلوف زدن درباره جنگ علیه ایران به منظور وادار کردن کشورهای جهان به تشدید فشارهای اقتصادی علیه ایران- دیگر کارگر نیست. سخنان اخیر یکی از مقامات بلندپایه دولت اوباما که نتانیاهو را فردی بزدل توصیف کرده بود که جرات حمله به ایران ندارد، در این خصوص جای تردید باقی نگذاشته است. 

هدف ظاهری اسرائیل اعلان هشدار درباره برنامه هسته ای ایران، و متقاعد کردن جهان در این خصوص بود که این کشور یک مشکل جهانی است -و تنها مشکل اسرائیل نیست. هدف نهایی اسرائیل، قرار دادن ایران تحت تحریم های اقتصادی دائمی بود. آمریکا تمرکز خود را بر ایران معطوف کرد، تحریم های متعدد شدیدی علیه این کشور اعمال کرد، و ایران را تهدید به حمله نظامی کرد. 

با توجه به مایوس شدن کاخ سفید از متحد خود، اسرائیل، هزینه راهبرد تل آویو در قبال ایران در طول سال گذشته افزایش یافته است، و اسرائیلی ها با محدویت زیادی رو به رو بوده اند. هم اکنون با قرار گرفتن کنترل کنگره در اختیار جمهوریخواهان، کنگره گوش بیشتری برای شنیدن نگرانی های اسرائیل خواهد داشت. اما این وضعیت بیش از آنکه اسرائیل تصور می کند، مشکل ساز خواهد بود. اگر گروه پنج به علاوه یک و ایران تا ضرب الاجل بیست و چهارم نوامبر در خصوص برنامه هسته ای این کشور به توافق دست یابند، ادامه مخالفت با این توافقنامه دیگر مشکل شدیدی برای ایران ایجاد نخواهد کرد و این آمریکا خواهد بود که به طور مستقیم تحت فشار قرار خواهد گرفت. 

دولت نتانیاهو می تواند با سناتورهای جمهوریخواه برای مانع تراشی در اجرای توافق هسته ای همکاری کند، و احتمال دارد در این زمینه موفق شود. بدون لغو دائمی تحریم های آمریکا علیه ایران -که مستلزم اقدام کنگره خواهد بود- این توافقنامه عملاً وجود خارجی نخواهد داشت. اما در آن مقطع، هزینه تضعیف دولت اوباما بسیار بیش از آن خواهد بود که تاکنون بوده است. 

اجماع بین المللی که دولت اوباما علیه ایران ایجاد کرده است، در بهترین حالت ممکن از بین خواهد رفت، و در بدترین حالت ممکن به اجماع علیه آمریکا تبدیل خواهد شد. جامعه بین المللی- به جز اسرائیل و عربستان- به طور عمده خواستار دستیابی به توافق هسته ای با ایران هستند. 

اگرچه تحریم ها علیه ایران اعمال شده و مشکلات زیادی برای این کشور به وجود آورده است، اما هزینه های قابل توجهی نیز برای کشورهای تحریم کننده داشته است. (آمریکا به تنهایی در نتیجه تحریم ها، بین 135 میلیارد دلار تا 175 میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از صادرات خود را از دست داده است.) در نتیجه اگر کنگره با کاهش تحریم ها مخالفت کند، رژیم تحریم ها علیه ایران به تدریج شکسته خواهد شد. 

شاید مذاکرات اوباما با ایران از نظر اسرائیل ناخوشایند باشد. اما اگر توافق هسته‌ای با ایران به دست آید، هزینه مخالفت با آن بیشتر از هزینه ای خواهد بود که خود این توافقنامه بر اسرائیل تحمیل خواهد کرد. با وجود هیجان احتمالی نتانیاهو از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات سنا، زمان آن فرا رسیده است تا وی دیگر وقت خود را صرف قدرت نمایی در قبال ایران یا دولت اوباما نکند. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار