مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به اینکه طرح‌های مهر مانگار پتروشیمی برای راه‌اندازی به 4.5 میلیارد دلار تسهیلات ارزی نیاز دارد گفت: برای راه‌اندازی این طرح‌ها یک دلار هم از صندوق توسعه ملی دریافت نکردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عبدالحسین بیات معاون وزير نفت با اشاره به افزایش طرح‌های مهر ماندگار صنعت پتروشیمی از 20 طرح به 26طرح در جمع خبرنگاران افزود: پس از اتمام این طرح‌ها 12 میلیون تن به ظرفیت کنونی پتروشیمی افزوده می‌شود به طوری که ظرفیت تولید پتروشیمی به 68 میلیون تن خواهد رسید.

وی تعداد پروژه های مصوب مهرماندگار را 20 طرح اعلام کرد و ادامه داد: به تازگی پیشنهاد شده 6 طرح هیدروژناسیون پتروشیمی تبریز و شازند، سولفورزدایی پتروشیمی نوری، طرح توسعه سولفور آمونیاک پتروشیمی ارومیه، طرح اسکله مایعات 2 ماهشهر و طرح تفکیک هوای مارون به این فهرست اضافه شود.

بیات، تصریح کرد: از مجموع 20 پروژه لحاظ شده در پروژه های مهر ماندگار، پروژه های بوتن یک پتروشیمی جم، اره فرمالین پتروشیمی اهتمام جم، زنجیره پی وی سی، اسکله دوم مایعات ماهشهر و واحد تفکیک هوای مارون به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، طرح های فاز یک طرح پتروشیمی کاویان و فاز یک خط لوله اتیلن غرب، طرح پلی اتیلن سنگین پتروشیمی کرمانشاه، NF سوم پتروشیمی بندرامام، دو طرح تصفیه و پیش تصفیه آب پتروشیمی فجر، طرح امیک شرکت شیمی تکس آریا و طرح گاز کربنیک مایع پتروشیمی افق ماهشهر به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار امیدواری کرد: واحد تفکیک هوای پتروشیمی فجر با 87 درصد پیشرفت و واحد تفکیک هوای پتروشیمی اروند نیز با 99 درصد پیشرفت امسال در لیست طرح های افتتاح شده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه تا امروز 5 طرح از طرح‌های مهر ماندگار در صنعت پتروشیمی به طور رسمی افتتاح شده است، گفت: امروز شاهد به تولید رسیدن تعداد دیگری از این طرح‌ها خواهیم بود به طوری که در منطقه عسلویه فاز یک طرح کاویان، فاز یک خط لوله اتیلن غرب، طرح پلی‌اتیلن سنگین کرمانشاه، طرح NF سوم پتروشیمی بندر امام، طرح پیش تصفیه و تصفیه آب در پتروشیمی جم و طرح MEK پتروشیمی آریا جزو این طرح‌ها هستند.

*هیچ یک از طرح‌های مهر ماندگار یک دلار هم از صندوق توسعه دریافت نکرده اند

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم مابقی طرح‌های مهر ماندگار تا پایان سال و نهایتا تا قبل از اتمام دولت دهم به بهره‌برداری برسد، تصریح کرد: تا امروز هیچ یک از طرح‌های مهر ماندگار حتی یک دلار هم از صندوق توسعه ملی دریافت نکرده اند.

بیات افزود: مجموع طرح‌های مهر ماندگار نیازمند 4.5 میلیارد دلار تسهیلات ارزی بودند که بخشی از این تسهیلات از گذشته در اختیارشان بود و بخشی نیز به صورت تسهیلات ریالی در اختیارشان قرار گرفت.

وی با اشاره به پتروشیمی کاویان که در منطقه عسلویه واقع شده است، تصریح کرد: خوشبختانه راه‌اندازی این پتروشیمی با صرفه‌جویی 300 میلیون دلاری و با هزینه هزار میلیارد تومان انجام شد.
بیات با اشاره به اینکه تاکنون تسهیلاتی که طرح‌های مهرماندگار دریافت کردند عمدتا از تسهیلات مشارکت مدنی و بانک‌ها بوده خاطر نشان کرد: سودی که بانک‌ها از پتروشیمی‌ها می‌گیرند 20 درصد است اما تسهیلاتی که صندوق توسعه ملی در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می دهد سودش 6 درصد بود.

*معرفی ۶ میلیارد دلار پروژه به صندوق توسعه ملی

وی با اشاره به اینکه حدود 6 میلیارد دلار پروژه به صندوق توسعه ملی معرفی شده است، گفت: هم اکنون مراحل دریافت این تسهیلات در حال سپری کردن است و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر از این تسهیلات استفاده کنیم.

وي در خصوص ظرفيت توليد بنزين گفت: روزانه بين 8 تا 10 ميليون تن بنزين در پتروشيمي توليد مي شود و طرحهاي توسعه پالايشگاهي به نتيجه رسيده و پالايشگاه امام خميني نيز به ثمر نشسته است و در اين خصوص بخش قابل توجهي از توليد كاهش مي يابد.

بيات تصريح كرد: منابع صندوق توسعه براي فاز دوم پتروشيمي ايلام اختصاص يافته و فاز دوم شيرين سازي خوراك واحد سولفات زدايي كه نياز به منابع داشت كه با مساعدت رياست جمهور براي بخش فاز نخست 40 ميليارد تومان از طريق بانك صنعت ومعدن قرار است اختصاص يابد كه مراحل تصويب و بررسي را طي مي كند.

معاون وزير نفت اظهار داشت: پتروشيمي كردستان بالاي 58درصد، مهاباد 65 درصد و لرستان 83 درصد پيشرفت دارد./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.