بنابر آمار‌های اعلامی سازمان فائو سالانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره هدر می‌رود که با کاهش این حجم از ضایعات می‌توان غذای ۹ تا ۱۵ میلیون نفر را تامین کرد.

طبق آخرین آمار فائو، سالانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات تولیدی در بخش کشاورزی به هدر می‌رود که این میزان غذای ۹ میلیون نفر است که با استفاده از روش‌های مختلف پیش‌بینی و تحلیل داده‌ها، می‌توان به تصمیم‌گیری‌های بهتر و کاهش ضایعات غذایی کمک شایانی کرد.

یکی از چالش‌های بزرگ جهان امروز، مسئله ضایعات غذایی است. این موضوع نه‌تنها به هدر رفتن منابع ارزشمند مانند آب، خاک و انرژی منجر می‌شود، بلکه اثرات مخربی نیز بر محیط‌زیست و اقتصاد دارد. خوشبختانه، با پیشرفت فناوری و به ویژه بررسی کلان‌داده، می‌توان گام‌های مؤثری در جهت کاهش این مشکل برداشت.

در همین راستا محمد مهدی قاسمی معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی از تولید تا رسیدن به سر سفره مردم از دست می‌رود. این آمار فقط مربوط به ایران نیست و آمارهای سازمان خواروبار جهانی ملل متحد نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد تولیدات کشاورزی در جهان ضایعات دارد.

قاسمی گفت: اگر کشور بتواند ضایعات محصولات کشاورزی را به نصف کاهش دهد، حدود ۲۴ میلیون تن به محصولات کشاورزی و غذایی کشور اضافه می‌شود.

افزایش چندبرابری صادرات با کاهش هدررفت محصولات کشاورزی دست یافتنی است

همچنین رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در این خصوص گفت: بنابر آمار سازمان فائو سالانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی هدر می رود که کاهش این حجم ضایعات غذای ۹ میلیون نفر را تامین می‌کند.

او با بیان اینکه کمتر از ۱۰ درصد محصولات کشاورزی صادر می‌شود، افزود: هرچقدر از حجم ضایعات ۳۵ درصدی کاسته شود، به حجم صادرات افزوده می‌شود. براین اساس پیش بینی می‌شود که صادرات محصولات کشاورزی با کاهش ضایعات چندبرابر افزایش یابد.

نورانی ادامه داد: بنابر آمار تولید سالانه محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و جانبی ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تن است که ۳۰ تا ۳۵ درصد این میزان هدر می‌رود. درحالیکه با کاهش این میزان می‌توان غذای آیندگان را تامین کرد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی سطح زیرکشت محصولات کشاورزی را یک میلیون و ۶۰۰ هزارهکتار اعلام کرد و گفت: بنابر آمار تولید در واحد سطح نسبت به کشورهای توسعه یافته پایین است که با تغییر واریته‌ها می‌توان افزایش عملکرد در واحد سطح داشت؛ به طوریکه با افزایش تولید می‌توان صادرات را رونق و ارزآوری را افزایش داد.

بنابر اعلام سازمان ملی بهره‌وری کشور، در ایران سالانه ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی به‌عنوان ضایعات دور ریخته می‌شود. به عنوان نمونه میزان تولید ناخالص بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱، ۱۲۵ میلیون تن بود که ۲۵ درصد این میزان یعنی حدود ۳۰ میلیون تن به‌عنوان ضایعات دور ریخته می‌شود.

رتبه نخست هدررفت محصولات کشاورزی در دنیا را داریم

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون اظهار کرد: بنابر آمارهای اعلامی فائو در بحث ضایعات محصولات کشاورزی رتبه نخست در دنیا را داریم که با کاهش حجم ضایعات در بحث صادرات بسته به محصولات مختلف می‌توان حرفی برای گفتن داشت.

 قاسمی با بیان اینکه سبد صادراتی با کاهش حجم ضایعات گسترده‌تر می‌شود، گفت:کاهش حجم ضایعات در امنیت غذایی و رونق صادرات اثر گذار است به طوریکه هر میزان از حجم ضایعات کاسته شود بر افزایش صادرات و کاهش حجم واردات تاثیر دارد.

بنابر گفته کارشناسان سالانه ۴ تا ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به سبب ریزش کمباین، فرسودگی ماشین آلات برداشت و کمبود صنایع تبدیلی هدر می‌رود که کاهش حجم ضایعات در افزایش چندبرابری صادرات و ارتقای امنیت غذایی تاثیر بسزایی دارد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار