دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری از افزایش تولید ۲ میلیون دستگاه تلویزیون در سال گذشته خبر داد و گفت: تولید این کالا در طول ۶ سال رشد ۱۵۰ درصدی داشته است.

محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری به ظرفیت نصب شده تولید حدود ۴ و نیم میلیون دستگاه تلویزیون اشاره کرد و گفت: هم اکنون واحد‌های تولیدی به دلیل اشباع بازار داخلی با نیمی از ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند. 

وی با اشاره به رشد ۲ و نیم برابری تولید تلویزیون در طول ۶ سال ادامه داد: سال ۹۷ حدود ۸۰۰ هزار و سال گذشته ۲ میلیون دستگاه تلویزیون در کشور تولید شد که این روند امسال نیز ادامه دارد و همین رشد تولید باعث شده قطعه سازی هم در این صنعت صرفه اقتصادی داشته باشد. 

 وی ادامه داد: انواع تلویزیون از ۳۲ اینچ تا ۱۰۰ اینچ در ۴۰۰ نمونه از سوی واحد‌های مختلف صنعتی در کشور تولید می‌شود. 

 دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به فعالیت حدود ۵۰۰ واحد تولید لوازم خانگی در کشور ادامه داد: حدود ۹ نشان تجاری در کشور با در اختیار داشتن ۸۰ درصد بازار بیشترین تولید را دارند و تعدادی از واحد‌های تولیدی که به تازگی وارد این صنعت شده اند با وجود دارا بودن سهم کمی از بازار فعال هستند.

شهیدی در خصوص عمق ساخت داخل در محصولات صوتی و تصویری گفت: عمده قطعات با فناوری بالا (های تک) وارداتی است، اما به عنوان نمونه پنل (صفحه نمایش تلویزیون) که پیش از این به صورت بسته کامل وارد می‌شد هم اکنون قطعات الکترونیکی حساس آن از سوی چند شرکت وارد و خودِ صفحه نمایش در خطوط مجهز در داخل تولید می‌شود. 

 وی افزایش عمق ساخت داخل را منوط به افزایش تولید عنوان کرد و افزود: این امر مستلزم ورود به بازار‌های صادراتی است، زیرا تولیدات داخلی از لحاظ کیفیت و قیمت، قابلیت صادرات دارند در صورتی که ۵ سال پیش چنین ادعایی نداشتیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری؛ گردش پول، تبادل مالی، مجوز‌های کشور مقصد، اخذ استاندارد‌های لازم، خدمات پس از فروش و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خلق الساعه را از موانع صادراتی عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم دولت جدید با قدرت و قوت، شرایط را برای صادرات کالای قابل رقابت ایرانی به کشور‌های همسایه مهیا کند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص صادرات لوازم خانگی ایرانی گفت: وضعیت صادارت برخی محصولات همچون کولر آبی و بخاری گازی که در دنیا تولید نمی‌شود مطلوب است، اما صادرات کالا‌هایی همچون تلویزیون، یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و لوازم خانگی کوچک، مستلزم برنامه ریزی و حمایت دولت جدید است

شهیدی افزود: امیدواریم با نگاه ویژه وزیر صمت و سازمان توسعه تجارت، زمینه صادرات در صنعت لوازم خانگی فراهم شود که قطعا این امر افزایش عمق داخلی سازی، ساخت قطعات باکیفیت، ایجاد اشتغال و ارز آوری را به دنبال خواهد داشت. 

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری؛ افزایش کیفیت کالا‌های تولید داخل را مرهون به کارگیری استاندارد‌های به روز و نظارت سازمان‌های متولی بر تولیدات داخلی دانست و گفت: بکارگیری استاندارد‌های جهانی برای تولیدات محصولات با کیفیت داخلی می‌بایست از سوی سازمان‌های متولی همچون سازمان توسعه تجارت به کشور‌های مقصد صادراتی ابلاغ شود. 

وی از امکان تعویض لوازم صوتی و تصویری در صورت خرابی و عیوب احتمالی پس از یکماه استفاده و بدون پرداخت هزینه خبر داد و گفت: ضمانت محصولات تولیدی را از یکسال به ۲ سال ارتقا داده ایم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در خصوص میزان استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تولید لوازم صوتی و تصویری داخلی گفت: با توجه به لزوم بکارگیری این فناوری نوظهور در تولیدات لوازم خانگی برای پاسخگویی به نیاز مشتریان از ایده‌های گروه‌های علمی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان در زمینه هوش مصنوعی برای تولید لوازم خانگی و به ویژه تلویزیون استقبال می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار