معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز به کار دولت چهاردهم را نویدبخش فصل جدیدی از همکاری‌ها با سازمان همکاری‌های شانگهای دانست.

فرشاد مقیمی روز پنجشنبه در بیست و سومین نشست وزیران تجارت کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد اظهار داشت: ایران در ماه‌های گذشته، درگیر یک تراژدی غم‌انگیز بود. پس از سانحه سقوط بالگرد و شهادت رئیس‌جمهور فقید شهید سید ابراهیم رئیسی، شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه، جمهوری اسلامی ایران در مدت زمان کمتر از ۵۰ روز با برگزاری دو مرحله انتخابات، رئیس‌جمهوری جدید خود را با رای مردم شناخت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: دکتر مسعود پزشکیان نیز از همان روز‌های نخست پس از انتخاب همواره بر تعامل سازنده با جهان و نقش ویژه کشور‌های منطقه در دیپلماسی دولت جدید ایران تاکید کرده است.

مقیمی اظهار داشت: امروز تعاملات ما با کشور‌های عضو سازمان شانگهای به یک مجموعه همکاری راهبردی تبدیل شده است که در صدر اولویت‌های دیپلماسی دولت ایران قرار دارد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی و وزیر فقید دکتر امیرعبداللهیان که مجدانه مسیر عضویت دائم ایران در این سازمان را دنبال کردند، تاکید کرد که آغاز به کار دولت چهاردهم در جمهوری اسلامی ایران، نویدبخش فصل جدیدی از همکاری‌ها میان ما با سازمان همکاری‌های شانگهای خواهد بود.

مقیمی گفت: اگرچه سازمان همکاری‌های شانگهای بر پایه یک پیمان سیاسی-امنیتی ایجاد شده، اما امروز و با توسعه چشمگیر این سازمان، ما در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که نیاز به یک تغییر نگرش ماهوی و یک خیز بلند به سوی توسعه همکاری‌های اقتصادی را در میان خود احساس می‌کنیم.

وی افزود: تحولات گسترده‌ی تجارت جهانی و تغییرات سریع و معنادار در روند‌های تجاری، ما را ناگزیر می‌کند که با اتخاذ رویکرد‌های عملیاتی و حرکت از سمت توسعه «راهبرد» به خلق «راهکار»، دستاورد‌های نشست‌ها و گفتگو‌های پیشین را در عرصه اجرا و در میدان عمل، به ثمر برسانیم.

رئیس هیات ایرانی گفت: ما بر این باوریم که ظرفیت عظیم تجاریِ نهفته در کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، جز با اتخاذ رویکرد‌هایی عملگرا که در سریعترین زمان ممکن به خلق دستاورد‌هایی معنادار در تجارت میان کشور‌های عضو منجر شود، خود را نمایان نخواهد ساخت. ما پس از برگزاری نشست‌هایی پرشمار و ارزنده، امروز به یک نگرش عملیاتیِ پایدار برای تحقق مصوباتِ نشست‌ها و خلقِ ارزش اقتصادی و تجاریِ واقعی در دل سازمان همکاری‌های شانگهای نیاز داریم.

وی تاکید کرد: پیش نیاز هر تحولی در تجارت میان اعضای سازمان، نگاه تسهیل‌گرایانه به امر تجارت در سازمان همکاری‌های شانگهای است. ما باید بتوانیم با اتخاذ رویکرد‌های نوین در تجارت، امکان توسعه تعاملات اقتصادی میان اعضای سازمان را به شکلی واقعی محقق کنیم. توجه به ابزار‌هایی همچون «تجارت ترجیحی» در میان مدت و حرکت به سمت تحقق «تجارت آزاد» میان اعضا در بلندمدت، می‌تواند یک راهکار قابل تامل برای توسعه تجارت و افزایش حجم تبادلات تجاری میان اعضای این سازمان باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود برای طراحی فعالانه و اجرای عملیاتیِ ابتکاراتی با محوریت تجارت ترجیحی و در گام‌های بعدی تجارت آزاد میان اعضا را اعلام می‌دارد.

وی گفت: سازمان همکاری شانگهای امروز با یک گستره‌ی جغرافیایی بزرگ، از شرق دور تا مرز‌های قاره اروپا، و در بر داشتن بیش از یک چهارم جمعیت جهان، خود یک «شبه قاره» بزرگ با تنوع مساله‌ها و دغدغه‌ها، به طور خاص در عرصه اقتصاد است. بر این مبنا، ایجاد چارچوب‌هایی برای «تجارت مکمل» میان اعضا می‌تواند ضمن توسعه همکاری‌های اقتصادی در خانواده بزرگ سازمان شانگهای، به رفع نیاز‌های متقابل اعضا کمک و یک نظام تازه در تبادلات تجاری میان کشور‌های عضو این سازمان ایجاد کند.

مقیمی اضافه کرد: می‌دانید که ورود به عرصه تجارت متقابل می‌تواند دریچه‌ای تازه به همکاری میان کشور‌های عضو سازمان شانگهای بگشاید و ضمن افزایش تراز تجاری دوجانبه میان کشورها، نقطه آغاری برای تولد یک «بازار مشترک» در سازمان شانگهای و رشد تجارت چندجانبه میان اعضا باشد.

وی اظهار داشت: رشد شتابان فناوری در جهان امروز، ما را ناگزیر از شناخت تحولات این عرصه و به‌کارگیری دستاور‌های دانش بشری در عرصه تجارت می‌کند. این روز‌ها «تجارت الکترونیک» یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های تجاری در سطح دنیاست که با رشد فناوری ارز‌های دیجیتال و استفاده از این نوع ارز در تبادلات بین‌المللی، ابعاد تازه‌ای به تجارت میان کشور‌ها بخشیده است.

وی گفت: سازمان همکاری شانگهای نیز می‌تواند با استفاده از این تحولات تکنولوژیک، ضمن اتخاذ رویکردی فعالانه در تجارت الکترونیک، به خلق و توسعه بازار‌های تجاری تازه برای کشور‌های عضو اقدام کند. بی‌تردید در سایه رشد شگفت‌انگیز تکنولوژی، می‌توان با کمی بلندپروازی و جاه‌طلبی پروژه‌هایی مثل ایجاد واحد پول مشترک میان اعضا و یا توسعه تبادلات پولی دوجانبه را نیز در دستور کار سازمان قرار داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از هر نوع پیشنهاد عملیاتی و اجرایی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان اعضا و اعلام آمادگی کامل برای پیگیری پیشنهاد‌های مطرح شده توسط هیات ایرانی در این جلسه، امیدوار است تا با ارتقای استقلال این سازمان از قدرت‌های غربی، در آینده نزدیک شاهد رشد تعاملات اقتصادی و تجاری میان کشور‌های عضو شانگهای باشیم؛ چرا که فقط در سایه یک همکاری عملگرایانه، پایدار و ثروت‌آفرین است که می‌توانیم آینده روشن این سازمان و اعضای آن را محقق کنیم.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار