هافينگتون پست نوشت اکثر کارشناسان اسرائيلي معتقدند حمله اين رژيم به ايران، آسيب بسيار جدي بر اقتصاد اسرائيل وارد خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي اين روزنامه در مقاله اي به قلم "ام جي روزنبرگ" نوشت: زماني که بنيامين نتانياهو در سال 2009 به عنوان نخست وزير (رژيم)اسرائيل انتخاب شد، بيشتر طرح هايي که ارائه داد درباره اقتصاد بود. نتانياهو متعهد شده بود که رشد اقتصادي اسرائيل را به هشت درصد برساند.

نتانياهو در صحبت هاي تبليغاتي خود به مسائل امنيتي اشاره اي نکرده بود. نتانياهو بدون اشاره به ايران، فلسطين و تاثيرات اشغال تنها درباره احياي اقتصادي اسرائيل نويد مي داد.

نتانياهو حتي در پاسخ به سوالات مربوط به مسائل امنيتي نيز تاکيد کرده بود هيچ عاملي نمي تواند امنيت اسرائيل را برهم بزند و در حال حاضر اقتصاد بايد بزرگ ترين دغدغه اين رژيم باشد. اما وي به هيچ عنوان پيش بيني نمي کرد پس از چند سال رويکرد و برنامه هاي وي کاملا تغيير کند.

با توجه به تمرکز نتانياهو بر مسائل اقتصادي اسرائيل، اکنون کاملا تعجب آور است که وي بدون در نظر گرفتن هزينه هاي اقتصادي از حمله به ايران سخن مي گويد. 

بر اساس گزارش بيستم ماه اوت موسسه بي دي آي - بزرگ ترين گروه مشاوره کسب و کار در اسرائيل- هزينه حمله اسرائيل به ايران 41 ميليارد و 750 ميليون دلار معادل يک پنجم کل توليد ناخالص داخلي اين رژيم خواهد بود. هزينه جنگ اسرائيل و لبنان در سال 2006 معادل 1.8 درصد توليد ناخالص داخلي اين رژيم بود. موسسه بي دي آي با مقايسه هزينه جنگ احتمالي ايران با جنگ لبنان نتيجه گيري مي کند، هزينه هاي اقتصادي حمله به ايران بسيار سنگين و مخرب است.  
بر اساس برآوردهاي موسسه بي دي آي، اگر جنگي با ايران به وسعت و در مدت زمان مشابه با جنگ لبنان رخ دهد، وسعت آسيب هاي اقتصادي ناشي از اين جنگ معادل يک ميليارد و 98 ميليون دلار خواهد بود. بايد خاطر نشان کرد در جنگ لبنان اکثر آسيب ها به شمال اسرائيل وارد شد که معادل 20 درصد توليد ناخالص داخلي اين رژيم بود. بايد در نظر داشت در صورت وقوع جنگ با ايران، اکثر حملات تهران به مرکز اسرائيل خواهد بود که 70 درصد توليد ناخالص داخلي اين رژيم را توليد مي کند.

موسسه بي دي آي هشدار داده است، اين برآوردها هزينه هاي نهايي جنگ با ايران را نشان نمي دهد، چرا که تنها هزينه هاي مستقيم اقتصادي ناشي از اين جنگ را برآورد کرده است. به طور قطع در صورت وقوع جنگ با ايران، سرمايه گذاري خارجي، توريسم و کسب و کار در اين رژيم به شدت کاهش خواهد يافت. بر اساس برآوردهاي اوليه انتظار مي رود با آغاز جنگ کسب و کارهاي کوچک در اسرائيل در حدود 10 درصد کاهش يابد. 

هرچند نتانياهو و ايهود باراک به بهانه دفاع از امنيت و موجوديت اين رژيم به طور روز افزون بر طبل جنگ مي کوبند، اما ديگر مقامات اين رژيم از جمله شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي آشکارا با حمله به ايران مخالف هستند. 

اين روزنامه نوشت: در ماههاي گذشته اسرائيل توانسته است با اعمال فشار بر آمريکا و اتحاديه اروپا، آنها را متقاعد کند ايران را تحت فشار قرار دهند. با وجود تشديد تحريم هاي اقتصادي بين المللي عليه ايران، نتانياهو همچنان معتقد است راه کارهاي ديپلماتيک براي متوقف کردن برنامه هسته اي تهران کارساز نخواهد بود.
برچسب ها: اقتصاد ، اسرائیل ، ایران ، حمله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار