" نبيل ميخائيل " استاد روابط بين‌الملل دانشگاه مريلند آمريكا تصریح کرد ، سفر دوره‌ای پانتا به منطقه برای جبران شکست سفر اخیر کلینتون و دنبال کردن تحولات سوریه صورت گرفته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه خبري العالم ؛ نبيل ميخائيل در گفت‌وگو با اين شبكه اظهار داشت ، سفر دوره اي لئون پانتا وزير دفاع آمريكا، به منطقه برای سرپوش گذاشتن بر شكست سفر اخير، هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمریکا، به منطقه و دنبال كردن تحولات پرونده سوريه صورت گرفته است.

وي افزود : زمان سفر پانتا حائز اهمیت است زيرا پیش از او سفر كلينتون به مصر شكست خورد و نتوانست اذهان را آرام كند . همچنين، در سفر کلینتون موضوع سوريه به طور جدي مورد بحث قرار نگرفت.

اين كارشناس روابط بین‌الملل تصريح كرد : از نظر واشنگتن، جنگ در سوريه بسيار حساس و با اهميت است. از این رو، پنتاگون تصميم گرفت تأثیرهای آن را بر منطقه، کردهای عراق و ترکیه ارزیابی کند.

میخائیل در ادامه افزود هدف دیگر از سفر پانتا به منطقه رایزنی با برخی مقام‌ها و دستگاه‌های نظامی کشورهای منطقه، به ویژه مصر، است. اکنون با وجود انتخاب رئیس جمهور مصر، نظامیان در مصر نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند.

وي، با بیان اینکه پانتا همچنین در سفر به منطقه پرونده‌هاي ديگري نظير موضوع هسته اي ايران را مورد بحث و گفتگو قرار خواهد داد، خاطرنشان كرد البته، اين پرونده از اولویت‌های سفر دوره اي كنوني او به منطقه نخواهد بود زيرا اولاً مسئله‌ای قدیمی است و دوم اینکه تحولات تازه‌ای درباره آن روی نداده است. سوم نیز آمریکا نمی‌تواند پیش از ماه نوامبر یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این باره تصمیم‌گیری کند.

ميخائيل تصريح كرد پانتا در مصر تلاش خواهد کرد در موضع آمریکا در قبال مصر موازنه و تعادل ایجاد کند. از این رو، با توجه به اینکه پیشتر کلینتون از اخوان المسلمین حمایت کرد، پانتا نیز از شورای عالی نیروهای مسلح مصر حمایت خواهد کرد و حتی ممکن است امضای قرارداد فروش تسلیحات نظامی آمریکا به مصر، از جمله موشک‌های کروز هدایت‌شونده، اعلام شود.

وی درباره موضع احتمالی پانتا در این سفر درباره سوریه نیز گفت باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريكا، درباره سوریه پنتاگون را در موضع بسيار دشواري قرار داده است زیرا راهبرد و سیاست مشخصی درباره سوریه ندارد. از این رو، پانتا درباره موضع‌گیری درباره سوریه از آزادی برخوردار است و حتی ممکن است سخنان غیرمعمولی ایراد کند؛ به این معنا که سخنانی ایراد خواهد کرد که در واشنگتن اعلام نشده است.

اين كارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد ، پانتا مجبور است چنین موضعی اتخاذ کند زیرا درباره سوریه پشتوانه اوباما از او در حد صفر است. بنابراین و به طور کلی بعید نيست كه پانتا راهبرد جديد آمريكا را در سوريه اعلام كند، هرچند كه تا كنون هيچ اظهاراتي در اين زمينه ایراد نکرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار