"لئونید شرشن‌اف" رئیس بنیاد امنیت ملی و بین‌المللی روسیه اعلام کرد ، هر نوع حضور آمریکا و ناتو در افغانستان و منطقه با منافع ملی كشورش مغایرت دارد .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري ريانووستي ؛ "لئونید شرشن‌اف" رئیس بنیاد امنیت ملی و بین‌المللی روسیه اظهار داشت: ناتو تحت رهبری آمریکا هدف سلطه بر جهان را دنبال می‌کند ولی براساس نظریه "ماکیندر" بدون دستیابی و برتری در قاره اوراسیا و کنترل کامل ایران، افغانستان و سپس  روسیه، تحقق این هدف غیر ممکن خواهد بود.

شرشن‌اف طی سخنانی در همایش بین‌المللی "ناتو: اسطوره و واقعیت- درس‌های برای روسیه و جهان" گفت : ایران و افغانستان با داشتن موقعیت مهم ژئو‌استراتژیک، از زمان‌های قدیم توسط کسانی که در پی تسخیر جهان بودند، به عنوان کلید گنجینه‌های شرق، مرکز عمده ترانزیت جهت حرکت به سوی هند، چین و فتح سرزمین‌های مجاور دانسته می‌شده است.

قطع نظر از نحوه پوشش و توجیه اهداف و برنامه‌ها، اندیشه تسلط بر جهان چه در گذشته و چه امروز، نیروی محرکه اصلی تاریخ بوده است.

استعمارگران همواره سعی کرده‌اند تا نظام ارزش‌های خود را بر ملت‌های تحت استیلایشان تحمیل کنند البته استعمار روسی از استعمار غربی متفاوت بود و بر اقوام تحت تسلط خود به نسبت احترام قایل بود و تلاش می‌کرد به نیازهای آنان پاسخ گوید.

اما چنانچه در مورد ایران و افغانستان صحبت کنیم، باید بدانیم هم که این 2 کشور از شرکای طبیعی و واقعی روسیه بشمار می‌روند. ایران و افغانستان مدت‌های طولانی است که در مقابل دشمن اصلی روسیه و حتی دشمن جامعه جهانی قرار گرفته‌اند. سرنوشت روسیه و چگونگی تقسیم‌بندی مجدد جهان به آن بستگی خواهد داشت که این مقابله با چه نتایجی انجام خواهد یافت.

هم ایران و هم افغانستان به صورت مستقیم با کشورهای مستقل مشترک‌المنافع همجوار بوده و تاثیر قابل توجهی به مناطق قفقاز و آسیای مرکزی و بویژه به حوزه دریای خزر دارند که دارای ذخایر نفت و گاز جهانی می‌باشد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار