یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به تاثیرات اقتصادی و امنیتی عملیات «طوفان‌الاقصی» و بحران مالی در سرزمین‌های اشغالی نوشت: طوفان اصلی در راه است.

روزنامه صهیونیستی «دمارکر» در یادداشتی این سئوال را مطرح کرد که آیا رژیم صهیونیستی برای تحمل یک بحران مالی آماده است.

این رسانه اقتصادی رژیم اشغالگر با اشاره به هراس صهیونیست‌ها از حملات محور مقاومت در جبهه‌های مختلف و ناامنی این روز‌های سرزمین‌های اشغالی، افزود: شاهد ترکیبی کشنده از بحران امنیتی و بحران مالی در اسرائیل هستیم.

دمارکر، بحران مالی رژیم صهیونیستی را تنها ناشی از جنگ علیه غزه ندانست و نوشت: سیاست‌های شکست خورده کابینه «بنیامین نتانیاهو» در حوزه بودجه نیز در ایجاد بحران مالی موثر هستند.

این رسانه سهم خواهی احزاب راست‌گرای متحد نتانیاهو در بودجه ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ رژیم اشغالگر را یادآور شد و ادامه داد: در صورت اصلاح نشدن پیش نویس بودجه ۲۰۲۵، شاهد سقوط بازار اوراق قرضه اسرائیل و در نتیجه وخامت اوضاع اقتصادی و تجربه یک بحران مالی شدید خواهیم بود.

کاهش رشد تولید ناخالص داخلی

رشد تولید ناخالص داخلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به دلیل کوچک شدن اقتصاد و کاهش سرمایه گذاری به مرحله ناامید کننده‌ای رسیده است.

رسانه‌های صهیونیستی اخیرا اعلام کردند که براساس داده‌های منتشر شده از مرکز آمار رژیم اسرائیل، اقتصاد این رژیم در مقایسه با دوره آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) کوچک‌تر شده و صادرات نیز به شدت کاهش یافته است.

براساس اطلاعات اولیه منتشر شده از مرکز آمار، اقتصاد رژیم صهیونیستی در سه ماهه دوم سال با شیب صعودی بسیار کندی روبرو بود، زیرا جنگ حدود ۱۱ ماهه با مقاومت فلسطین، خسارت‌های سنگینی را به بخش صادرات و سرمایه گذاری وارد کرده است.

تولید ناخالص داخلی سالانه در دوره زمانی آوریل تا ژوئن در مقایسه با سه ماه پیش از آن، ۱.۲ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱.۴ درصد کاهش داشته است.

این عدد بسیار کمتر از پیش‌بینی‌هایی است که رشد تولید ناخالص داخلی را ۲.۳ تا ۵ درصد برآورد کرده بودند.

براین اساس، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال ۰.۴ درصد کاهش داشت.

«رونین مناخیم» کارشناس ارشد بانک «مزراحی» رژیم صهیونیستی پیشتر گفته بود: کاهش تولید ناخالص داخلی به صورت واضح، خسارت‌های سنگین جنگ به اقتصاد اسرائیل را نشان می‌دهد.

«یوناتان کاتس» متخصص مشاوره‌های مالی رژیم صهیونیستی هم گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه دوم سال، به دلیل کاهش صادرات کالا و کاهش سرمایه گذاری، بسیار نا امیدکننده بود.

کاتس با پیش بینی رشد اقتصادی ۲.۳ درصدی برای رژیم اشغالگر، افزود: این عدد بسیار کم‌تر از پیش بینی هاست و دو عامل اصلی آن، کاهش سرمایه گذاری ۲۶ درصدی در بخش ساختمان به علت کاهش نیروی کار است.

وی اضافه کرد: تعطیل شدن کسب و کار‌ها در بخش تجاری و کشاورزی در شمال و جنوب نیز بر نرخ رشد تاثیر گذاشته است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی، علاوه بر جنگ علیه نوار غزه، درگیری با حزب الله لبنان در شمال فلسطین طی بیش از ۱۱ ماه گذشته را از دیگر عوامل کاهش رشد اقتصادی این رژیم می‌دانند.

درگیری‌های پراکنده در این منطقه، نگرانی‌ها را در سرزمین‌های اشغالی از بالاگرفتن حملات و تبدیل آن به یک جنگ تمام عیار افزایش داده، بویژه اینکه آوارگی ده‌ها هزار شهرک نشین صهیونیست از این مناطق، فعالیت‌های اقتصادی را به طور کامل به تعطیلی کشانده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار