بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۴، ایران در ثبت اختراعات در جایگاه جهانی سی‌وهشتمین خوشه بزرگ علم و فناوری در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است.

امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم ملی اختراعات و نوآوری ایران با اشاره به آخرین گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۴ که توسط سازمان مالکیت فکری جهانی (WIPO) هر ساله در بخش‌های مختلفی منتشر می‌شود، گفت: نتایج گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که تهران به‌عنوان یکی از مراکز پیشرو علم و فناوری در جهان، نقش مهمی در توسعه علمی و فناورانه ایران ایفا می‌کند. این دستاورد‌ها می‌تواند زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و ارتقای جایگاه ایران در عرصه‌های علمی و فناوری جهانی باشد.

وی با بیان اینکه با توجه به این موفقیت، تهران می‌تواند به‌عنوان الگویی برای دیگر شهر‌های کشور در جهت توسعه علمی و نوآوری محسوب شود، اظهار کرد: همچنین این گزارش می‌تواند به عنوان منبع معتبر برای تحلیل‌گران و سیاستگذاران در عرصه‌های علمی و فناوری مورد استفاده قرار گیرد و زمینه‌ساز تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در جهت توسعه پایدار علمی و فناورانه ایران باشد.

محمدی با بیان اینکه در این گزارش، «تهران» تنها خوشه در داخل ایران است که در بین ۱۰۰ خوشه برتر بر اساس S&T (علم و فناوری) در سال ۲۰۲۴ قرار می‌گیرد، ادامه داد: تهران ۵۲ درخواست PCT ثبت اختراعات جهانی و ۸ هزار و ۳۶۹ مقاله علمی منتشر کرده است. ایران در ثبت اختراعات در جایگاه جهانی، سی‌وهشتمین خوشه بزرگ علم و فناوری در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته که نسبت به سال ۲۰۲۳ منهای سه پله، کاهش نشان می‌دهد.

سرپرست تیم اختراعات و نوآوری ایران اضافه کرد: طبق گزارش GII ۲۰۲۴ متقاضیان برتر PCT ثبت اختراع جهانی در WIPC شامل «محمد عبدالله» با ۱۵ ثبت اختراع در جایگاه اول، «احمد قنبری» با ۸ ثبت اختراع در جایگاه دوم و «شهروز توکلی» با ۷ ثبت اختراع در جایگاه سوم در ایران قرار گرفته‌اند.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد ۵ درصد از درخواست‌های ثبت پتنت‌های تهران با همکاری دیگر مخترعان از لس‌آنجلس، بوستون-کمبریج و مونترال به عنوان برترین مکان‌های مشترک در ثبت اختراع با تهران است و ۲۴ درصد مقالات با همکاری دیگر سازمان‌ها منتشر شده‌اند.

به گفته وی بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه تهران در سال ۲۰۲۳ در جایگاه ۷۶ انتشارات مقالات علمی قرار داشت، اما در آخرین رتبه‌بندی در جایگاه ۷۸ بر اساس نسبت تراکم جمعیت در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است.

محمدی اضافه کرد: بر اساس این گزارش، دانشگاه تهران با انتشار ۷ هزار و۵۴۷ مقاله علمی (سهم ۱۲ درصدی) رتبه اول، دانشگاه آزاد اسلامی با ۵ هزار و ۹۰۳ مقاله علمی (سهم ۱۰ درصدی) در جایگاه دوم و دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۵ هزار و ۱۳۴ مقاله (سهم ۸ درصدی) منتشر شده در جایگاه سوم در رتبه‌بندی جهانی ۲۰۲۴ شاخص مالکیت فکری جهانی در ایران قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: طبق این گزارش جهانی زمینه برتری فناوری در تهران به این شرح است:

زمینه برتری فناوری در تهران

حوزه‌های برتری در مقالات:

حوزه‌های برتری در مقالات

محمدی تاکید کرد: این گزارش، «خانه فناوری و نوآوری ایران» (آی-هیت) را به دلیل توسعه و معرفی صادرات محصولات فناورانه و دانش‌بنیان و تیم ملی اختراعات و نوآوری ایران را به دلیل همکاری‌های بین‌المللی در تهیه گزارش‌ها و دیپلماسی علم و فناوری جزء سازمان‌های برتر در انتقال فناوری و همکاری‌های بین‌المللی معرفی کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار