انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری که از چهارشنبه ۱۴ شهریور آغاز می‌شود، با توجه به محدودیت زمان تمدید نخواهد شد.

حوالی غروب روز جمعه بعد از مدت ها انتظار داوطلبان کنکور و خانواده هایشان، سرانجام نتایج اولیه کنکور سراسری اعلام شد و رتبه‌های برتر هر رشته مشخص شدند.

با توجه به اعلام نتایج اولیه کنکور و نزدیک بودن شروع سال تحصیلی، به گفته عبدالرسول پورعباس، سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، دفترچه انتخاب رشته برای داوطلبان روز یکشنبه ۱۱ شهریور در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر می‌شود.

پروسه انتخاب رشته یکی از مراحل مهم زندگی هر فردی است که در آزمون سراسری شرکت کرده و روزها و ماه‌های زیادی را برای رسیدن به اهدافی که در سر داشته، تلاش کرده است.از همین جهت، دقت در انتخاب رشته و توجه به برخی نکات تاثیرگذار در نتیجه انتخاب رشته از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتخاب رشته از ۱۴ شهریور آغاز می‌شود

گفتنی است در نظر گرفتن دو معیار انگیزه و علاقه و توجه به آن‌ها می تواند تا حدود زیادی در انتخاب‌های فرد برای ورود به دانشگاه و رقم زدن ادامه زندگی خود موثر باشد.

علی صدر، معاون آزمون های سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرد: از چهارشنبه ۱۴ شهریور تا یکشنبه ۱۸ شهریور داوطلبان مجاز فرصت دارند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. 

او همچنین گفته است که ویژه نامه انتخاب رشته علاوه بر سامانه انتخاب رشته مجازی می تواند به داوطلبان در انتخاب رشته کمک کند. این ویژه نامه هم همزمان با دفترچه انتخاب رشته در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر می شود.

به گفته او انتخاب رشته در سامانه انتخاب رشته مجازی هم از روز ۱۳ شهریور آغاز می شود و داوطلبان می توانند از امکانات آن استفاده کنند. داوطلبان می توانند با مشاوره های مختلف نسبت به انتخاب ۱۵۰ کدرشته محل را انتخاب کنند.

داوطلبان لازم است دقت داشته باشند که بنا بر گفته‌ها، با توجه به محدودیت وقت تا زمان اعلام نتایج نهایی، امکان تمدید برای انتخاب رشته وجود ندارد. 

معیارهایی که برای انتخاب رشته باید به آن‌ها توجه کرد

علاوه بر علاقه و انگیزه که پیش تر به آن اشاره شد، داوطلبان لازم است موارد دیگری چون استعداد، توان علمی، توان پرداخت شهریه، احتمال دور شدن از خانواده و ... را در نظر داشته باشند تا انتخاب رشته ای که انجام می دهند برایشان پشیمانی به همراه نداشته باشد.

استعدادهایتان را در نظر بگیرید

در انتخاب رشته‌های خاص به استعداد‌ها و توانایی علمی خویش توجه کنید. هر رشته ای نیازمند برخی استعدادها و توانایی‌ها است، برخی از این استعدادها توانایی ذهنی و حل مسائل است مانند رشته های مرتبط با ریاضی و فیزیک و برخی توان فن بیان و سخنوری می طلبد مانند وکالت. همه افراد در همه زمینه ها توانایی ندارند و هرشخص باید استعدادهای خود را تا حدودی بشناسد.

برای انتخاب رشته توان علمی را در نظر بگیرید

مسأله توان علمی متفاوت از انگیزه و علاقه است. نمی‌توان انتظار داشت که هر صاحب علاقه‌ای لزوماً برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه اش توانمند هم باشد. قدرت علمی داوطلب در خلال تحصیلات دبیرستانی و نتایج علمی حاصل از شرکت در کنکور سراسری ارزیابی می‌شود.

توان علمی گرچه به استعداد تحصیلی ربط می‌یابد، ولی سخت کوشی و پیگیری مستمر در فراگیری نقش اصلی را در افزایش دادن بنیه علمی داوطلب ایفا می‌کند. برای ورود به هر رشته تحصیلی در دانشگاه شخص باید از توان و بنیه علمی لازم بهره‌مند باشد. اما در اینجا منظور توان علمی داوطلب به صورت مطلق نیست، بلکه امادگی علمی داوطلب در دروسی است که پایه‌های تخصصی رشته دانشگاهی را شکل می‌دهند.

نکات مهم برای انتخاب رشته

توجه به آینده شغلی و درآمد شغلی

دقت داشته باشید مسأله مادی و آینده شغلی رشته‌ای که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. چنانچه شغلی را که انتخاب نموده اید بازار کار نداشته باشد یا درامد حاصل از آن بسیار کم باشد بهتر است به سراغ آن نروید مگر اینکه مطمئن باشید که بهترین مدرس و آموزنده آن رشته خواهید شد و استعداد و پشت کار لازم برای طی کردن و آموختن آن رشته را تا پایان دارید. در این صورت درآمد مناسبی هم به دلیل مرجع بودن در این رشته، خواهید داشت.

حاضرید برای تحصیل به شهر دیگری بروید؟

قبل از انتخاب رشته به طور کامل و مطمئن بررسی کنید که آیا غیر از شهر خودتان میتوانید به شهر‌های دیگر هم برای تحصیل بروید؟ نظر خانواده در مورد رفتن شما به شهر‌های دیگر چیست؟ کدام شهرها جزو انتخاب‌های شما هستند؟

توجه داشته باشید معمولا توصیه مشاوران تحصیلی این است که تا حد امکان در شهر خودتان تحصیل کنید، به ویژه اگر شهر شما یک شهر دانشگاهی است، تحصیل در شهر خودتان را به شهر‌های دیگر ترجیح دهید. 

در مورد تحصیل در شهر‌های دیگر حتماً با پدر و مادرتان مشورت کنید و به راحتی در مورد رفتن به شهر‌های دیگر تصمیم نگیرید. امتیازات زندگی در کنار خانواده و مشکلات رفتن به شهر‌های دیگر را دقیق بررسی کنید و با دانشجویانی که این مورد را تجربه کرده‌اند گفت‌وگو کنید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

درباره حدود قبولی و آخرین رتبه قبولی رشته‌ها را تحقیق کنید

باید رشته محل‌هایی که انتخاب می‌کنید را به سه دسته خوش بینانه، واقع بینانه و کف قابل قبول تقسیم بندی کنید. رشته محل‌های خوش بینانه، آن‌هایی هستند که احتمال قبولی شما صفر یا خیلی کم است ولی می توانید شانس خود را در این باره امتحان کنید.

پس باید بدانید رتبه قبولی یک رشته در یک دانشگاه و دوره خاص تا چه حدودی بوده و احتمال قبولی شما امسال در آن رشته کم است یا زیاد.

در انتخاب رشته تقلید نکنید

توجه داشته باشید که شرایط برای هر داوطلب، منحصر به خود اوست و از داوطلبی به داوطلب دیگر تفاوت می‌کند. بنابراین در صورت به جمع بندی نرسیدن، به یک مشاور انتخاب رشته مراجعه کنید و هرگز برای انتخاب رشته از دیگران تقلید نکنید.

 
این اشتباهات را در انتخاب رشته نکنید!

گاهی این خطا‌ها آن قدر کوچک است که مشکلی جدّی در انتخاب رشته ایجاد نمی‌کند، ولی بعضی اوقات خطا‌های انتخاب رشته، مسیر تحصیلی داوطلب کنکور را به طور کلی تغییر می‌دهد.

- پر کردن اشتباه فرم انتخاب رشته

- بی توجهی داوطلبان به مقطع تحصیلی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری)

- تاخیر در انتخاب رشته و به تاخیر انداختن آن برای روز‌ها و ساعات انتهایی

- توجه نکردن به شهر محل تحصیل

- انتخاب رشته صرفا به خاطر درآمد شغلی و پولساز بودن آن

- توجه نکردن به دوره‌های شهریه پرداز

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
چرا به طور جدی به اشکالات این دوره از کنکور و این نوع سنجش پرداخته نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
م و
۰۸:۳۹ ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
لعنت خدا و رسولش بهتون با اين وضعيتي كه براي يه مشت بچه معصوم درست كرديد انشاالله اين استرس وبار رواني به سر بچهاتون بياد هر سال فشار بيشت درنتيجه ظلم بيشتر
آخرین اخبار