یک شرکت دانش بنیان بزرگ صنعتی توانسته است در طول ۴ ماه نخست امسال از صادرات ۴ محصول نانوکاتالیست و دانش بنیان خود به کشور روسیه، بیش از ۴ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد. 

یک شرکت دانش بنیان نفت و گاز در سال گذشته به عنوان برترین شرکت صادراتی دانش بنیان از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری معرفی شد و توانست حائز گواهی IEQL به عنوان گواهی کیفیت محصولات صادراتی ایران شود؛ به طوری که این موفقیت به واسطه صادرات بیش از میزان ۲۵ میلیون دلار در طول دو سال اخیر کسب شده است.

مدیر صادرات کاتالیست این شرکت دانش بنیان گفت: راه اندازی پتروشیمی هنگام و پتروشیمی آرین متانول که اخیرا وارد مدار تولید شده اند و از کاتالیست‌های نفت و گاز ما بهره می‌برند از افتخارات صنعت دانش بنیان به شمار می‌رود. این شرکت دانش بنیان باعث شده است علاوه بر رفع نیاز داخلی کاتالیست و خودکفایی، بازار‌های جدید صادراتی برای محصولات دانش بنیان ایجاد شود و سهم اقتصاد دانش بنیان نیز افزایش پیدا کند.

نانوکاتالیست ریفرمینگ اولیه با بخار آب، سرآمد محصولات دانش بنیان

علی طاهری با اشاره به این که اعتماد به کیفیت محصولات ایرانی در حوزه کاتالیست مسیری حساس است که نیاز به مراقبت ویژه دارد؛ چرا که عملکرد کاتالیست مستقیما بر میزان تولید و ارزآوری صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور اثرگذار است، افزود: یکی از محصولات دانش بنیان نانوکاتالیست که توانسته است گوی سبقت را در کیفیت از رقبای خارجی از کشور‌های انگلیس، دانمارک و آلمان بگیرد، کاتالیست ریفرمینگ این شرکت دانش بنیان صنعت محور است که تاکنون ۵۷ رفرنس استفاده در مجتمع‌های پتروپالایشی داخلی و ۱۳ رفرنس خارجی در استفاده از این نوع کاتالیست به ثبت رسیده است.

طاهری ادامه داد: در حال حاضر ۲۶ ریفرمر فولادی کشور و یک ریفرمر خارج از کشور در روسیه با کاتالیست‌های شرکت نفت و گاز ما وارد مدار شده اند.

به گفته این مدیر حوزه صادرات از دستاورد‌های مهم این شرکت دانش بنیان می‌توان به تولید و تامین ۸۰۰۰ تن کاتالیست احیای مستقیم آهن و بارگذاری ۲۷ ریفورمر احیای مستقیم آهن در کشور با استفاده از کاتالیست‌های تولیدی خود اشاره کرد.

گفتنی است؛ کاتالیست به عنوان یکی از کالا‌های تحریمی شناخته می‌شود که به عنوان یک محصول استراتژیک و دانش بنیان در صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور استفاده می‌شود. صنعت دانش بنیان تولید نانوکاتالیست‌ها از سال ۱۳۸۷ آغاز و از ابتدای دهه ۹۰ شمسی با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش ویژه‌ای به خود گرفت. به طوری که با اعمال تحریم های آمریکا، کاتالیست‌ها در صدر فهرست تحریم قرار گرفتند و شاهد صلب تعهد شرکت‌های خارجی در تامین کاتالیست‌های صنایع ایران بودیم.

در این مسیر با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همراهی شرکت‌های مصرف کننده کاتالیست و تخصص بالای شرکت‌های دانش بنیان به ویژه این شرکت نفت و گاز به عنوان پیشرو در تولید کاتالیست، این محصول به یکی از محصولات صادراتی و ارزآور صنعت دانش بنیان کشور تبدیل شده است.

این شرکت نفت و گاز با صادرات ۴ محصول نانوکاتالیست و ارزآوری ۴ میلیون دلار توانست سهم ارزنده‌ای برای صنعت کاتالیست کشور در اقتصاد دانش بنیان بسازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار