وزیر ارتباطات در مراسم تکریم و معارفه وزرای ارتباطات دولت‌های سیزدهم و چهاردهم، اولویت‌ها و رویکرد‌های وزارت ارتباطات در دوره جدید را تشریح کرد.

سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم تکریم و معارفه وزرای ارتباطات دولت‌های سیزدهم و چهاردهم که با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد با ادای احترام به ارواح بنیانگذار انقلاب، شهدای والا مقام به ویژه شهدای دولت و خدمت بالاخص شهیدان رجایی، باهنر و آیت‌الله شهید رئیسی گفت: وفاق ملی به عنوان جدی‌ترین پیمان مشترک دولت چهاردهم است و بر این باورم که در ساحت‌های مختلف حکمرانی، این وفاق باید مصداق پیدا کند و در حکمرانی دیجیتال هم بسط داده شود.

وی احیای حکمرانی کارآمد در فضای مجازی را دغدغه اصلی خود عنوان کرد و با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در دیدار چند روز پیش اعضای هیات دولت، تصریح کرد: همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر فرمودند: «مهم این است که در فضای مجازی، حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد»، فضایی که دیگر مجازی نیست و عین واقعیت جاری زندگی مردم است. واقعیتی که همه ما هر روز آن را زندگی می‌کنیم و در آن نفس می‌کشیم.

هاشمی تصریح کرد: ما برآنیم که با همکاری و هم‌افزایی نهاد‌های ذی‌مدخل از جمله مجلس محترم شورای اسلامی، قوه محترم قضائیه، شورایعالی فضای مجازی و دستگاه‌های مختلف کشوری و لشکری هم از قوانین کارآمد و روزآمد حکمرانی بهره بگیریم و هم قوانین را با شیوه‌های جدید، دقیق و شفاف به بهترین شکل اجرا کنیم تا به فضل الهی ضمن ارتقای شاخص‌های حکمرانی، رضایت مردم را هم به نحو احسن جلب کنیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید بپذیریم که یکی از ویژگی‌ها و ضرورت‌های حکمرانی دیجیتال، قانونمندسازی فرایند‌ها و اجرای قوانین و مقررات در اتاق شیشه‌ای است، خاطرنشان کرد: افکار عمومی همیشه ما را رصد و قضاوت می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند؛ خدا نکند این فرایند‌ها و واکنش‌ها به گونه‌ای باشد که موجب سلب اعتماد جامعه از حکمرانان شود.

وی افزود: اگر توجه و عنایت داشته باشیم که مردم در فضای مجازی زندگی می‌کنند، آنگاه قبول می‌کنیم که باید برای آنها شرایط زندگی خوب را در این فضا فراهم کنیم.

هاشمی اظهار کرد: زندگی خوب در دنیای دیجیتال که دنیای امروز و آینده است، هم با کیفیت و بروز است، هم امن و هم  الهام بخش زندگی‌ای که قابلیت دارد جان‌ها را نجات دهد و منشا پیشرفت و رشد شود. ولی اگر به خوبی قاعده‌مند نشود، می‌تواند جان‌ها و فکر‌ها را از بین ببرد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در این راستا، توسعه شبکه ملی اطلاعات از جمله مهم‌ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم است، گفت: علاوه بر این، توسعه دولت هوشمند، اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان، توسعه صنعت فضایی و اقتصاد فضا پایه،   جزو برنامه‌های جدی بنده در دوره تصدی این مسئولیت مهم است.

وی با بیان اینکه بهبود فرایند‌ها در همه زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک مطالبه ملی و طبعا وظیفه قانونی و تعهد اخلاقی بنده و همکارانم خواهد بود، افزود: باور و تاکید من بر آن است که در هر مرحله از اجرای برنامه‌های طراحی شده، باید به اسناد بالادستی پایبند بوده و به آنها جامه عمل بپوشانیم.

هاشمی با اشاره به اینکه برای بهبود جایگاه حکمرانی، حتما نیاز به ابزار‌های قوی داریم، تصریح کرد: ابزار‌هایی که بتواند در ساحت‌های مختلف بهترین وضعیت کاربری را برای مردم تضمین کند و امنیت را بر مرز‌های سایبری ایران عزیزمان برقرار کند. به همین دلیل همانطور که قبلا گفته‌ام، مجددا تاکید می‌کنم فیلترینگ در وضعیت فعلی به نفع هیچکس نیست. شیوه ناکارآمد فعلی هم حاکمیت ما را نقض کرده و هم امنیت سایبری را زیر سئوال برده است، هم امنیت خانواده‌ها را دچار مشکل کرده و هم به کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال آسیب زده است و در نتیجه مردم هم از این شرایط ناراضی شده‌اند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه به اعتقاد من، شرایط کنونی مطلقا منطبق بر اهداف اسناد بالادستی و مطالبات رهبری معظم انقلاب نیست، خاطرنشان کرد: ما باید با در نظر گرفتن مصالح ملی و سیاست‌های کلی نظام، شرایط موجود را به نفع رشد کسب و کار‌ها و اقتصاد دیجیتال، در مسیر جلب رضایت مردم تغییر دهیم.

وی افزود: در این مسیر سخت، پرچالش و پیچیده برای بازنگری و به‌روزسازی روش ها، به همیاری همه دستگاه‌های کشوری، لشگری و حاکمیتی از یک سو و همکاری همه کنشگران صنعت و فعالان اقتصاد دیجیتال از سوی دیگر و همچنین نخبگان علمی و دانشگاهی نیاز مبرم دارم که اگر این همیاری و همدلی نباشد، چه بسا اهداف و آرمان‌های مشترک ما و مطالبات مردم عزیز قابل تحقق نباشد.

هاشمی تاکید کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم که بنده قویا به اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های حاکم بر برنامه هفتم پیشرفت پایبندم و فرمایشات رهبر عزیز انقلاب در دیدار اخیر با هیئت دولت را سرلوحه کار خود در این وزارت مهم و حیاتی می‌دانم.

وزیر ارتباطات با ابراز تشکر و قدردانی از حضور ارزشمند و زحمات عیسی زارع پور، وزیر پیشین و وزرای ادوار گذشته ارتباطات، اظهار کرد: معتقدم در ادوار گذشته زمینه‌های زیرساختی خوبی برای ارتقای حکمرانی و ایجاد جهشی جدی در اقتصاد دیجیتال کشورمان فراهم شده است.

وی از حضور و تشریف فرمایی معاون اول، معاونان قوه قضاییه، نمایندگان مجلس، همکاران شورای عالی فضای مجازی و همه فعالان زیست بوم ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکر و قدردانی کرد و افزود: امید و اطمینان دارم که آینده از آن مردم ایران است و ایران آینده، زیباترین تصویری است که برای رسیدن به آن باید با کمک هم مسیری باشکوه را طی کنیم و تردیدی ندارم که ظرفیت‌ها و امکانات ارزشمندی برای ترسیم و تماشای آن تصویر زیبا وجود دارد که وظیفه و بار مسئولیت ما را برای حرکت به سمت افق مطلوب مضاعف ساخته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار