مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: متأسفانه استان قم از لحاظ شاخص بهره‌مندی از خدمات فاضلاب، یکی از استان‌هایی است که دارای عقب‌افتادگی چند ساله است.

مهدی نظرزاده ،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اقداماتی که در سال ۱۴۰۳ برای پایداری آب استان صورت گرفته است، اظهار داشت: ما در استانی زندگی می‌کنیم که اقلیم خشکی دارد و باید برای سازگاری با کم آبی را جزو برنامه‌های همیشگی ما باشد. استان قم از گذشته‌های دور یا مشکل کیفیت و کمیت آب مواجه بوده است. با تلاش‌هایی که در دهه‌های اخیر انجام شده، از سال ۹۰ آب سرشاخه‌های دز به قم رسید و تنش‌های آبی کم‌تر شد.

نظرزاده ادامه داد: آب ورودی از سرشاخه‌های دز را نمی‌توان به عنوان آب کاملا پایدار محسوب کرد. برخی از سال‌ها کمبود‌هایی داشته‌ایم و مشکلاتی را نیز از لحاظ اختلاط آب برای مردم ایجاد می‌کرد. ابتدای امسال یکی از این موارد بود. ما مهم‌ترین برنامه‌ای که داریم این است که بتوانیم آب باکیفیت، سالم، بهداشتی و پایداری را برای مردم تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در بیان هماهنگی‌های لازم در زمینه پایداری آب بیان کرد: مهم‌ترین دغدغه ما در ابتدای سال این بود که با هماهنگی‌های لازم با وزارت نیرو بویژه نماینده آب منطقه‌ای استان، توانستیم با افزایش تخصیص ۱۶ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته، برنامه‌ریزی کنیم و با وجود افزایش مصرف و دمای بی‌سابقه، آب با کیفیت و با فشار مناسب در اختیار شهر قم و شهروندان داشته باشیم.

وی از تفاوت وضعیت آب‌رسانی به روستا‌ها گفت و عنوان کرد: روستا‌ها به نسبت شهر‌های اقماری در شرایط متفاوتی قرار دارند. در سال گذشته شاهد مشکلاتی بودیم، ولی امسال با تلاش‌هایی شبانه‌روزی همکاران ما و حمایت‌های دولت در زمینه تخصیص اعتبارات، نسبت به سال قبل با قطعی آب کمتری مواجه بودیم و آب باکیفیت‌ترین خدمت مردم ارائه دهیم.

نظرزاده درباره وضعیت خدمات حوزه فاضلاب استان تصریح کرد: متأسفانه استان قم از لحاظ شاخص بهره‌مندی از خدمات فاضلاب، یکی از استان‌هایی است که دارای عقب‌افتادگی چند ساله است. باتوجه به تلاش‌هایی که در دهه اخیر در این زمینه انجام شد، بخشی از عقب‌افتادگی جبران شد و برای برطرف شدن آن همچنان نیاز به پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اظهار داشت: ما برای اینکه بتوانیم خدمات فاضلاب را با یک جهشی انجام دهیم، درحال اجرای کار‌های پایه‌ای در خطوط انتقال اصلی و تصفیه‌خانه هستیم. طی برنامه‌ریزی‌ها یک خط تولید ۲۱ کیلومتری داریم که ۶ کیلومتر آن را در منطقه‌ای خارج از شهر انجام داده‌ایم، ۱۵ کیلومتر دیگر هم وارد شهر می‌شود، که خوشبختانه با بستن قرارداد در سال گذشته سرمایه‌گذاران آن نیز جذب شدند.

وی درباره چشم‌انداز جهش فاضلاب استان قم و تکمیل ۱۵ کیلومتری آن افزود: پیش‌بینی ما در این زمینه روی ۲ سال و نیم است، که با مساعدت دولت کار‌های خوبی اتفاق می‌افتد. هدف ما رفع مشکل مناطقی از جمله انسجام، ۱۵ خرداد و مسکن ملی پردیسان است.

نظرزاده اذعان کرد: منطقه انسجام باتوجه به تراکم جمعیت بالا و سابقه سکونت طولانی که دارد جزو اولویت ما است. ۹ کیلومتر خط انتقال فاضلاب نیاز داشت که ۶ کیلومتر آن انجام شده و ۳ کیلومتر بعدی نیز درحال اجراست. یک خط سنگین به قطر ۱۶۰۰ میلی‌متر با عمق ۱۰ متری است و ما امیدواریم که خط اصلی تا پایان امسال و خطوط فرعی تا سال آینده انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: محدوده پرتراکم ۱۵ خرداد را ابتدا شروع به کار می‌کنیم. به حمایت‌های بیشتر دولت نیاز است، چراکه گلوگاه اصلی ما تصفیه‌خانه است.

وی با اشاره به خط انتقال مسکن ملی پردیسان و منطقه ۵۶۰ هکتاری متذکر شد: قم به دلیل مهاجرپذیری و شرایط خاصی که دارد، در اقدام به نهضت ملی مسکن تعهدی برای استان قم داده شده و قم جزو استان‌های اولیه است. در حال حاضر حدودا ۷۴ هزار واحد شروع شده و تا ۸۵ هزار واحد تعهد اولیه دارد. قرار بر این است که ۱۵ هزار واحد دیگر نیز اضافه شود. استان قم پس از کلان‌شهر‌های بسیار بزرگ اول جزو ۵ استان اول محسوب می‌شود.

نظرزاده عنوان کرد: تعداد مسکن و سرعت کار بالاست. جلسات هفتگی شورای تأمین مسکن و استاندار مستمر در حال برگزاری است. این جلسات گاهی تا ۵ ساعت به طول می‌انجامد. ولی به دلیل پراکندگی و تعداد زیاد شرکت‌های زیرساخت، نمی‌توانیم تأمین خدمات زیربنایی مانند آب و برق و گاز را به شدت ساخت مسکن برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: ما درحال اولویت‌بندی مناطق هستیم و بنا داریم با برنامه‌ریزی به تناسب افتتاح‌ها مانند ۱۷ هکتاری خدمات را تأمین کنیم.

منبع:تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار