رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: با راه‌اندازی سامانه پلاسما نظارت برخط بر حجم پلاسمای اهدایی جمع‌آوری شده به صورت لحظه‌ای مهیا شده است.

محمدرضا عابدی رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با اشاره به دستاورد‌های ایجاد سامانه جامع پلاسما اظهار کرد: ارتباط فعال این سامانه از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با شرکت‌ها برقرار شده و در حال حاضر پوشش سامانه برای مراکز فعال، تکمیل شده است.

وی با اشاره به امکاناتی که این سامانه در دسترس قرار می‌دهد، گفت: نظارت برخط بر حجم پلاسمای اهدایی جمع آوری شده به صورت لحظه‌ای، امکان پایش میزان تولید و ارسال پلاسما جهت پالایش به تفکیک شرکت و مرکز، کاهش ریسک‌های کیفی مترتب بر فرآورده‌های مشتق از پلاسما با شناسایی افراد پرخطر (با اتصال به سیستم ثبت احوال و پس از پیوستن سازمان انتقال خون ایران به این سامانه ملی) از جمله اطلاعاتی است که در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌دهد.

وی افزود: سامانه جامع پلاسما امکان شناسایی اهداکنندگان حرفه‌ای و ایجاد منع‌های موقت و دائمی به نحوی که به هیچ وجه امکان اهدای پلاسما برخلاف ضوابط نباشد را نیز در اختیار ناظران قرار می‌دهد.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ایجاد سامانه‌ای جامع مطابق مقررات و قوانین بالادستی است، تصریح کرد: این سامانه امکان تشخیص افراد اهداکننده پلاسمای هایپرایمیون و جداسازی پلاسمای اهداء شده از پلاسمای عادی اهداء شده، افزایش شفافیت در زنجیره تأمین پلاسما و فرآورده‌های مشتق از آن، ایجاد پایگاه داده از اطلاعات اپیدمیولوژیک حاصله، امکان پایش نشانگر‌های سلامت اهداءکنندگان به صورت برخط و امکان بررسی درصد شیوع بیماری‌های واگیر در دسترس قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از پتانسیل تولید پلاسما در کشور و ترغیب تاسیس کارخانه پالایش پلاسما نیز امکان پذیر شده و پیش‌بینی و آینده‌نگری برای تامین دارو‌های مشتق شده از پلاسما محقق شده است.

به گفته عابدی، صدور IRC برای پلاسمای تولیدی هر شرکت و ثبت آن در سامانه‌های موجود و تفکیک میزان پلاسمای ارسال شده به منظور بازگشت دارو و تطابق این میزان قابل رصد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار