شناسایی ظرفیت‌های مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام از جمله مباحث جلسه شورای فرهنگی رسانه ملی بود.

سیداحمد فاضل‌زاده حقیقی، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، یک سامانه اطلاع‌رسانی علمی است که درصدد رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران و جهان اسلام و تجزیه‌وتحلیل مجلات علمی‌کشور‌های اسلامی‌براساس معیار‌های علم‌سنجی معتبر اسلامی است. در این پایگاه مهم‌ترین خبر‌های جهان اسلام را نیز نشر می‌دهیم.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ابتدا به معرفی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری و فراورده‌های جهان اسلام پرداخت و تصریح کرد: این پایگاه سومین پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (isc) و در تلاش است با ارتقای سطح همکاری‌های بین‌المللی توان این پایگاه را بالا ببرد و به کیفی‌سازی علمی‌کشور کمک کند.

فاضل‌زاده گفت: در بین کشور‌های پیشرو، ایران و ترکیه از لحاظ جمعیتی و دانشی هم‌وزن هستند، ولی در چند سال گذشته عربستان سعودی کوشیده است جایگاه دومی ایران را از آن خود کند.

این پژوهشگر افزود: در رشد تولیدات علمی‌کشور‌های پیشرو اسلامی در بازه زمانی ۱۰ ساله (۲۰۱۴ -۲۰۲۴) در پایگاه اسکوپوس در جایگاه دوم و سالانه ۸۰۰۰ مقاله داریم که نسبت به قبل انقلاب ۸۰ برابر شده است.

وی به ظرفیت‌های مغفول‌مانده کشور در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و گفت: هرچند تولید مقاله در حوزه علوم انسانی در کل دنیا پایین است، انتظار می‌رود ایران در شاخه‌های علوم انسانی، اجتماعی و هنر رتبه‌های قابل قبولی کسب کند که متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

در بخش دیگر این جلسه، رصد و پایش فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران در جهان و کشور‌های اسلامی‌بررسی شد و رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: در تعداد استناد‌های علوم انسانی تفرق آرا وجود دارد و جا دارد بین محققان علوم انسانی در این خصوص اجماع نظر شکل گیرد.

وی به رتبه‌بندی علمی خوب ایران در جهان پرداخت و تصریح کرد: ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان در طراحی و ساخت و تولید موشک، طراحی پهپاد، چرخه کامل فضایی، ساخت توربین، تولید دستگاه‌های تصویربرداری و دیجیتال و پیوند کبد و ریه است، ولی در اقتصادآفرینی ضعف داریم و با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیری که داریم، جا دارد به این حوزه نیز ورود کنیم.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام درخصوص فناور‌های نوظهور در ایران تصریح کرد: تولیدات ایران در فناوری‌های نوظهور (سبز) مثل پنل‌های خورشیدی، برق خورشیدی، انرژی باد، روباتیک، اتم‌های خنثی و هوش مصنوعی جایگاهی خوب در جهان دارد و تقریباً سالانه ۵۰ مقاله در این بخش‌ها داریم.

وی از تلاش‌های دولت سیزدهم قدردانی کرد و گفت: با حمایت‌های دولت سیزدهم سکو‌های علم و فناوری گسترش بسیار خوبی داشت و در همین دوره شاهد تصویب پنجره واحد نظام ملی علوم، فناوری و پژوهشی بودیم.

فاضل‌زاده در خصوص پایگاه «نان» تصریح کرد: در نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) به کاربردی کردن دانش، ایجاد فرصت برای پژوهشگران برای حل نیاز‌های کشور، تقویت و رقابتی کردن علم در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تبدیل دانشگاه‌ها به نهاد‌های ارزش‌آفرین کمک می‌کنیم. هم‌اکنون ۱۷ هزار نیاز در این پایگاه ثبت شده است که دسترسی شفاف و دسته‌بندی‌شده بدان‌ها را ممکن می‌کند. وی ادامه داد: در نظام ایده‌ها و نیاز‌ها قسمت گزارش‌های isc موردنیاز و توجه سازمان صداوسیماست و برنامه‌سازان می‌توانند در این بخش نیازسنجی‌ها را ببینند و برنامه‌سازی کنند.

این محقق در خصوص رسالت «دانا» نیز گفت: در سامانه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) به شناسایی محقق، فرصت‌های شبکه‌سازی و مرجعیت علمی توجه می‌کنیم.

گزارشی از ایده‌های معاونت‌های سیما، صدا، برون‌مرزی، امور استان‌ها، فضای مجازی و مرکز شعر و موسیقی سازمان در خصوص تحولات فلسطین و عملی کردن ایده‌ها و برنامه‌ریزی برای پنجاهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۷ در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر مباحث این جلسه بود.

شورای فرهنگی رسانه ملی که تاکنون ۱۲۳ نشست اندیشه‌ورزی را با دعوت از چهره‌های دانشگاهی، حوزوی و صاحب‌منصبان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از سر گذرانده است، با هدف هم‌افزایی و تبیین راهبرد‌های فرهنگی رسانه ملی در دوره تحول، دوشنبه‌های هر هفته با حضور مدیران و برنامه‌سازان سازمان صداوسیما تشکیل جلسه می‌دهد. ازجمله مهمانان ویژه دعوت‌شده به این سلسله نشست‌ها از ابتدای سال جاری می‌توان به پروفسور حمید مولانا، استاد بین‌الملل علوم ارتباطات؛ ابوالفضل اقبالی، رئیس اندیشکده زن و جامعه؛ سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل؛ احمد محمدزاده، کارشناس سیاسی؛ صابر جباری فاروجی، رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیرکل بنیاد هابیلیان و ناصر ابوشریف، نماینده جهاد اسلامی در تهران اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار