علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در دیدار صمیمی با کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه در آموزش و پرورش همیشه نگاه بنده، نگاه به ارتقای حوزه پرورشی بوده است، گفت: امروز خوشحالم که در دیدارهای صمیمانه خود با معاونتها، اولین دیدار را با حوزه پرورشی و فرهنگی گذاشتم.
وی ادامه داد: امیدوارم با روحیه همدلی، هماهنگی و هماندیشی در دورهای که این سربازی نصیب من بهعنوان یک معلم پرورشی شده است دغدغههای مقام معظم رهبری را محقق کنم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: آنچه میماند رفتار انسان است، اگر شهیدان رجایی و باهنر در عمق تاریخ ماندگار شدند به دلیل داشتن رفتار و نگاه ماندگار بود.
کاظمی در جمع کارشناسان حوزه پرورشی و فرهنگی اظهار کرد: به شما ادای احترام میکنم و از همه شما بهعنوان یک معلم و مربی سپاسگزارم، شما سربازان گمنام حوزه پرورشی در جمهوری اسلامی ایران هستید که مظلومانه و سختکوشانه تلاش میکنید تا بخش مهمی از اهداف نظام تعلیم و تربیت را پیش ببرید.
وی با اشاره به این که نظام تعلیم و تربیت دو ماموریت اساسی دارد که این ماموریتها "یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ" است افزود: انتقال باورها، ارزشها، آداب و رسوم و سبک زندگی از ماموریتهای مهم نظام تعلیم و تربیت است که برعهده ماست و بخشی از آن در کتب درسی وجود دارد.
کاظمی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: رهبری در حوزه پرورشی، دانشگاه فرهنگیان و استعدادهای درخشان تاکید دارند اگرچه که با مطلوبیتهای جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین فاصلههای زیادی داریم اما باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه پرورشی و فرهنگی ۷۰ چالش اساسی شناسایی و احصا شده است اما این حوزه از ضریب نفوذ پایین و آمارگرایی افراطی رنج میبرد و فعالیتها با صف فاصله دارد.
وی ادامه داد: نگاه تربیتی و فعالیتهای تربیتی بهعنوان مهمترین موضوع در نظام تعلیم و تربیت مورد ارزشیابی قرار نمیگیرد، باید حوزه پرورشی در نظام سنجش و ارزشیابی و سبد فعالیتها دیده شود.
وی اضافه کرد: در نگاه بلندمدت باید جایگاه فعالیتهای پرورشی و فرهنگی را در برنامه درسی جای دهیم چراکه دانش مقدمه تربیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.
کاظمی با بیان این که دو نگاه در شرایط کنونی بهعنوان راه برونرفت از چالشها تلقی میشود، گفت: باید فعالیتها را به سمت مدرسه ببریم و از فعالیتهای نمادین برونمدرسهای که ضریب و اثربخشی پایینی دارد بپرهیزیم.
وی اظهار کرد: نکته دوم این است که بهترین راه تحقق اهداف تربیتی نقشپذیری دانشآموزان باشد. هر دانشآموز یک تشکل و یک نقش شعار من بود. باید تمام مهارت مورد نیاز در تشکلها شکل بگیرد. تشکلهای غیررسمی هم اهمیت دارند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هرچه بستر نقشپذیری دانشآموز در مدرسه بیشتر مهیا شود در فرایند تربیتی موفقتر خواهیم بود. باید بتوانیم برای کاهش ارتباط صف و ستاد هیات اندیشهورز و حلقههای میانی را شکل دهیم.
کاظمی بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران باید تربیت نخبگان علمی را بهصورت ویژه مدنظر قرار دهیم که باشگاه دانشپژوهان جوان بهعنوان شتابدهنده خوب در این موضوع، زمینه رشد و شکوفایی نخبگان را فراهم میکند و باید در حوزه پرورشی نیز این نگاه ایجاد شود.
وزیر دولت چهاردهم بیان کرد: ضرورت دارد در حوزه پرورشی یک مجموعه سمپادی در بخش تربیت دینی، فرهنگی و قرآنی شکل بگیرد و به صورت ویژه بر روی حوزههای قرآنی کار کنیم تا زمینه رشد و شکوفایی استعدادها ایجاد شود. همچنین اکنون از کمبود نخبگان فرهنگی هنری متدین و تربیتیافته تراز سند رنج میبریم که این امر نیز باید جبران شود.
کاظمی افزود: نگاه بنده به مسائل آموزش و پرورش چارچوبدار است، اما ویژه بر روی مسائل حوزه پرورشی دغدغه دارم و پای فعالیتهای این حوزه هستم. بهویژه به حوزه آسیبهای اجتماعی شخصا ورود پیدا میکنم.
وی با بیان این که حوزه نماز و قرآن در آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد و من، خود را وقف نماز و قرآن میکنم گفت: حوزه پرورشی و فرهنگی، سازمان پژوهش و برنامهریزی همچنین سند تحول بنیادین گلوگاههای نظام تعلیم و تربیت هستند که بهصورت جدی پیگیری مسائل این حوزهها را انجام میدهم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت حوزه قرآن گفت: مهمترین ماموریت من در حوزه آموزش و پرورش حوزه قرآن و نماز است. موضوعات فرهنگی هم بسیار مهم است، باید دغدغههای فرهنگی نظام را احصا کنیم، چراکه حرکت ما در حوزههای فرهنگی باید کاهشدهنده دغدغههای کلان کشور باشد.
وی ادامه داد: توسعه و ترویج ارزشهای دفاع مقدس جز مهمترین ماموریتهای ماست.
کاظمی تاکید کرد: آنچه در حوزه پرورشی و فرهنگی بهصورت هفتگی گزارش میخواهم بحث حوزه آسیبهای اجتماعی است زیرا این بخش دغدغه و مطالبه رهبری قرار گرفته است.