به نوشته روزنامه گاردین تحقیقات نشان می‌دهد سطح آلودگی تاسیسات هسته‌ای لوس آلاموس آمریکا با نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قابل مقایسه است.

سطح آلودگی پلوتونیوم در تاسیسات هسته‌ای در شهرک آمریکایی لوس آلاموس با آلودگی نزدیک نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل (NPP چرنوبیل) قابل مقایسه است. این را روزنامه گاردین با اشاره به مطالعه مایکل کترر، دانشمند دانشگاه آریزونا جنوبی گزارش کرده است.

طبق این گزارش حجم تشعشعات پلوتونیوم داخل و اطراف دره (جایی که آزمایشگاه ملی لوس آلاموس تا سال ۱۹۶۳ زباله‌های رادیواکتیو را در آنجا ریخته بود) با آنچه در محل فاجعه هسته‌ای چرنوبیل یافت شد، قابل مقایسه است.

این دانشمند هشدار داد که پلوتونیوم می‌تواند در آب جاری رودخانه ریو گراند وجود داشته باشد و از آنجا وارد غذا شود. به گفته وی، این ماده رادیواکتیو در صورت آتش سوزی جنگل نیز می‌تواند با خاکستر پخش شود.

لوس الاموس، یک مرکز بزرگ علمی متعلق به دولت فدرال در ایالت نیومکزیکو در آمریکا است. نخستین بمب اتمی جهان به سرپرستی رابرت اوپنهایمر در این آزمایشگاه طی پروژه‌ی منهتن ساخته شد.

پیش از این گزارش شده بود که هزاران گراز وحشی رادیواکتیو با سطح آلودگی بسیار بالاتر از حد معمول در سراسر اروپا در حال پرسه زدن هستند. کارشناسان، انفجار نیروگاه هسته‌ای چرنومبیل را عامل این امر می‌دانند. وقتی که این نیروگاه منفجر شد نه تنها آب‌های شمال اروپا و بلکه هوای مناطق این منطقه را نیز آلوده کرد و این باعث آلودگی محیط زیست شد.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار