وزارت خارجه دانمارک از تصمیم کپنهاگ برای تعطیلی سفارتخانه‌های این کشور در مالی و بورکینافاسو خبر داد.

طی سالیان اخیر آفریقای مرکزی به ویژه کشور‌های مستقر در غرب این منطقه شاهد بی ثباتی‌های گسترده سیاسی و وقوع کودتا‌های متعدد بوده اند. همین امر به تشدید بی ثباتی‌ها در این منطقه و ظهور گروه‌های مسلح و تروریستی دامن زده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه دانمارک امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کپنهاگ در نظر دارد سفارتخانه‌های خود را در کشور‌های آفریقایی مالی و بورکینافاسو پس از وقوع کودتا‌های اخیر تعطیل کند. به دلیل کودتا‌های رخ داده در این کشور، فضای کمی برای همکاری در منطقه ساحل باقی مانده است. 

در این بیانیه آمده است: یکی از مهمترین سوالاتی که در قرن حاضر درباره کشور‌های آفریقایی مطرح می‌شود این است که آنها مایل هستند به سمت شرق یا غرب گردش کنند. ما علاقه آشکاری به کشور‌های آفریقایی داریم که به اروپا برای آینده خود نظر می‌کنند. 

از زمان وقوع کودتا‌های نظامی در آفریقای مرکزی از سال ۲۰۲۰، کشور‌هایی همانند مالی، بورکینافاسو، و نیجریه روابط خود را با کشور‌های غربی محدود کرده و به روسیه نزدیک‌تر شده اند؛ موضوعی که به مذاق آمریکا و متحدان اروپایی اش به ویژه فرانسه خوش نیامده است. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار