معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با اجرای طرح هادی در ۵۳۸ روستا طی سال‌های اخیر شاخص برخورداری روستا‌های این استان از ۱۹ درصد به ۲۳ درصد ارتقاء یافت.

منصور بیجار گفت: روستا‌ها اهرم‌های قدرتمند توسعه و مراکز اصلی تولید و ثروت آفرینی هستند که می‌توان از طریق حمایت و پشتیبانی از کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری، شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر منطقه، تدوین برنامه ریزی راهبردی و توانمند سازی جامعه روستایی مسیر توسعه را تسهیل کرد.

وی ادامه داد: در این راستا با تهیه ۱۹۸ طرح هادی در این مدت برای روستا‌های سیستان و بلوچستان در مجموع از سه هزار و ۴۴۲ روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان سه هزار و ۲۷۷ روستای آن دارای طرح هادی شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اجرای طرح هادی شامل طیف متنوعی از فعالیت‌هاست و از اقدامات کالبدی تا توجه به جزییاتی، چون اهمیت استفاده از مصالح استاندارد و بویژه بومی، که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به آن توجه ویژه‌ای دارد و حمایت‌هایی مانند طرح تخصیص قیر رایگان می‌تواند باعث تسریع در انجام این مهم شود.

وی مهمترین هدف اجرای طرح هادی روستایی را تجدید حیات روستا به لحاظ ابعاد فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آینده و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد‌های مختلف در روستا سه محور اصلی در این طرح به شمار می‌روند.

بیجار تصریح کرد: در این راستا بازنگری طرح هادی ۴۷۰ روستا، تکمیل اجرای طرح هادی ۲۱۰ روستای نیمه تمام، مقاوم سازی ۱۱ هزار واحد مسکونی، صدور هفت هزار و ۹۰۹ سند مالکیت روستایی، صدور ۲ هزار و ۵۱۰ صند مالکیت شهری، خریداری ۲۹ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین برای روستاها، ایمن سازی ۷۵ هوتک در ۳۴ روستای شهرستان‌های چابهار و دشتیاری از مهمترین اقدامات در روستا‌های استان در چند سال اخیر بوده که به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محقق شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه روستا‌ها در تولید، تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی نقش کلیدی و مهمی دارند شناسایی ظرفیت‌های مختلف روستایی سیستان و بلوچستان به منظور توسعه منطقه‌ای در اولویت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خاطر نشان کرد: همچنین روستا به عنوان بخش اصیل نظام اجتماعی و جمعیتی خاستگاه فرهنگ و تمدن، کانون خودکفایی و مبدا چرخه اقتصاد مولد است و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی نواحی روستایی در سال‌های گذشته جایگاه محوری و ویژه‌ای در سند‌های توسعه ملی و منطقه‌ای یافته است.

وی تعداد آبادی‌های سیستان و بلوچستان را ۱۰ هزار و ۱۳۲ آبادی، تعداد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار را سه هزار و ۴۴۲ روستا، تعداد روستا‌های زیر ۲۰ خانوار را سه هزار و ۷۶۰ روستا، تعداد دهیاران استان را ۲ هزار و ۷۴۹ دهیار، تعداد شورا‌های اسلامی شهر‌ها را ۲۹۲ نفر، تعداد شورا‌های اسلامی روستا‌ها را ۱۰ هزار و ۶۷۲ نفر و اجرای طرح‌های هادی روستایی را ۲۳ درصد عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار