استاندار لرستان آخرین خبر‌ها از پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد را تشریح کرد.

ابوطالب شفقت با اشاره به موضوع ثبت جهانی دره خرم‌آباد، اظهار داشت: از ۱.۵ ماه قبل به طور پیوسته جلسات پیگیری این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این راستا همه دستگاه‌های مرتبط را درگیر و پای‌کار آورده‌ایم تا آماده‌سازی لازم را برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد انجام دهند، عنوان کرد: نکته مهم این است که استان لرستان در یک موقعیت بسیار استراتژیک قرار گرفته و دارای ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی زیادی است.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه باید قدر این فرصت طلایی را بدانیم، عنوان کرد: به طور حتم با ثبت جهانی دره خرم‌آباد، استان لرستان در سطح جهانی معرفی و شناخته می‌شود و فرصت حضور گردشگران بین‌المللی در این استان فراهم می‌شود.

شفقت، بیان داشت: علاوه بر این، برای لرستان ارزش اشتغال و رونق کسب‌وکار‌ها را در پی دارد و ثروت سازی بزرگی برای لرستان رخ خواهد داد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد از سال گذشته تصمیم‌گیری‌های لازم صورت‌گرفته است، افزود: در نهایت یک سهمیه‌ای که برای کشور ایران در نظر گرفته شده برای ثبت جهانی، به لرستان اختصاص پیدا کرده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه طبیعتاً این امر برای ما بسیار مهم است و از همان موقع هم متولیان و دستگاه‌های مرتبط به‌صورت جدی در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند، گفت: از دو ماه گذشته نیز تقسیم کار صورت‌گرفته، جلسات متعددی برگزار شده است.

شفقت در ادامه با اشاره به اینکه آماده‌سازی مکان و جا‌هایی که بازرسان یونسکو از آنها بازدید می‌کنند برای ما بسیار مهم بود، گفت: حدود پنج غار تاریخی داریم که در اطراف دره خرم‌آباد قرار دارند که متأسفانه زیرساخت‌های گردشگری لازم در آنها ایجاد نشده است.

وی با تأکید بر اینکه در این راستا یکی از اقدامات در دستور کار ایجاد زیرساخت‌های لازم و همچنین مسیر دسترسی به این غار‌ها بوده است، عنوان کرد: قلعه «فلک‌الافلاک» نیز اقداماتی لازم داشت که در حال انجام هستند.

استاندار لرستان با بیان اینکه یکی از این اقدامات ایجاد یک موزه باستان‌شناسی در مجموعه قلعه «فلک‌الافلاک» است، افزود: ایجاد این موزه در حال نهایی‌شدن و ساخت است.

شفقت، ادامه داد: اشیای بسیار زیادی از لرستان به دلیل نداشتن یک مکان مناسب برای نگهداری، حدود ۸۰ سال قبل به موزه ملی منتقل شده بودند و آنجا نگهداری می‌شد، قرار است به این موزه در حال ساخت در مجموعه قلعه «فلک‌الافلاک» منتقل شوند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پاک‌سازی رودخانه خرم‌آباد در ادامه کار پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد، عنوان کرد: سه مغازه در حریم قلعه «فلک‌الافلاک» قرار دارند که با پیگیری‌های قانونی و همچنین رایزنی با نماینده دادستان، مقرر شده که هزینه و کسب پیشه مالک و متصرف این مغازه‌ها به‌صورت قانونی پرداخت شود.

استاندار لرستان، تأکید کرد: منابع این امر را نیز تأمین کرده‌ایم و باید طی یک تا دو روز آینده این مغازه‌ها تخلیه شوند.

شفقت، افزود: همچنین آماده‌سازی چند روستا در مسیر غار‌های تاریخی دره خرم‌آباد نیز انجام‌گرفته، نصب یک سری تابلو و نشانه نیز در سطح شهر نیز یکی دیگر از اقدامات در حال انجام است.

وی، تأکید کرد: منافع ثبت جهانی، بین‌المللی شدن دره خرم‌آباد است، وقتی محلی در سطح جهان معرفی شود، طبیعتاً گردشگران خارجی و بین‌المللی دارد، در این راستا باید زیرساخت‌ها نیز در حد پذیرایی از گردشگران خارجی باشد، پس سرمایه‌گذاری بزرگی می‌خواهد، این سرمایه‌گذاری بزرگ یعنی اشتغال بیشتر و چرخه مالی بیشتر و رفاه عمومی.

برچسب ها: استانداری ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.