مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد گفت: سامانه هوشمند تفکیک از مبدا پسماند خشک در شهرداری خرم آباد طراحی شده و به زودی در دسترس عموم قرار می گیرد.

رضا ماجدی روز پنجشنبه اظهار کرد: طرح تفکیک پسماند خشک از طریق سامانه هوشمند تفکیک از مبدا تام (مختصر شده تفکیک از مبدا) انجام می شود که نرم‌افزار آن تهیه شده و شهروندان با نصب بر روی تلفن های همراه، می توانند پس از جمع آوری پسماندهای خشک آدرس منزل خود را بارگذاری تا ماشین های جمع آوری به محل مربوطه مراجعه کنند.

 

به گفته وی برای طراحی و راه اندازی این سامانه مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از سوی پیمانکار مربوطه هزینه شده است.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد با اشاره به شیوه های تفکیک از مبدا و مقصد زباله ها اضافه کرد: تفکیک از مبدا توسط خانوارها و تفکیک از مقصد نیز به وسلیه کارخانه پردازش انجام می شود که در این راستا به منظور جمع آوری پسماندهای خشک شهروندان تعداد ۱۰ عدد کانکس ویژه جمع آوری پسماندهای خشک در مناطق مختلف شهر مستقر شده تا شهروندان بتوانند با مراجعه به آنها زباله های خشک خود را تحویل و مشوق هایی نیز دریافت کنند.

 

ماجدی با بیان اینکه مراحل جذب ۱۰ نفر نیرو برای فعالیت در این زمینه توسط پیمانکار مربوطه در حال انجام است تاکید کرد: هر نوع شیشه، پلاستیک، بطری های پلاستیکی، پارچه، آهن آلات و آلومینیوم، کاغذ، کارتن و سایر لوازم خشک پسماند محسوب می شوند که با تفکیک آنها از زباله های تر می توان نقش موثری در پاکیزگی محیط زیست ایفا کرد.

 

وی با اشاره به راه اندازی خط پردازش پسماندهای شهری یادآور شد: در کارخانه های پردازش، زباله های تر و خشک از همدیگر جداسازی و زباله های خشک دوباره وارد چرخه تولید شده و از زباله های تر نیز برای تولید کمپوست (فاز دوم طرح) استفاده می شود.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد با بیان اینکه زباله های تر به علت راه اندازی نشدن کارخانه کمپوست پس از تفکیک دفن می شوند ادامه داد: حجم زباله ها با فرآند تفکیک کمتر ضمن اینکه زمان کمتری هم برای دفن آنها صرف می شود به عنوان مثال کاری که قبلا حدود هشت ساعت زمان بر بوده با عملیات تفکیک به ۲ ساعت کاهش می یابد که هم صرفه جویی در زمان و هم در تعداد نیروی بکار گرفته است.

 

ماجدی با بیان اینکه براساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی تمام پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و ‌دهیاری‌ ها به عهده بخشداری ‌هاست، اضافه کرد: مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به‌ عهده تولیدکننده بوده و در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری‌ها، ‌دهیاری‌ها و بخشداری‌ها خواهد بود.

 

وی افزود: براساس این قانون و به دلیل بروز مشکلات بهداشتی و اجتماعی از جمله انتقال بیماری‌های واگیردار و نازیبا نمودن چهره شهر، جمع‌آوری زباله توسط زباله ‌گردها در شهر خرم‌آباد ممنوع است و در صورت مشاهده با آنها برخود می‌شود.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد با اشاره به جلوگیری از جمع‌آوری زباله توسط زباله‌گردها با اجرای این طرح، عنوان کرد: در این راستا جمع‌آوری هرگونه ضایعات از درون مخازن زباله ممنوع بوده و در صورت مشاهده علاوه بر توقیف وسیله نقلیه فرد مربوطه به مراجع ذی‌صلاح معرفی می‌شود.

 

در حال حاضر روزانه بیش از ۴۰۰ تن زباله در شهر خرم آباد، دهیاری ها و شهرهای اقماری آن تولید می شود.

 

 

برچسب ها: شهرداری ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.