یکی از مقامات صربستان با اشاره به روس‌هراسی حاکم بر اروپا، وضعیت این قاره را مشابه قبل از جنگ جهانی اول دانست.

الکساندر وولین، معاون نخست وزیر صربستان تایید کرد که حال و هوای حاکم در اروپا اکنون شبیه فضای حاکم بر قبل از جنگ جهانی اول است.

وولین به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: اکنون در اروپا احساساتی وجود دارد که ما را به یاد آنچه قبل از جنگ جهانی اول بود، می‌اندازد. قبل از هر جنگ جهانی یک فوبیا ظاهر می‌شود مانند صرب هراسی قبل از جنگ جهانی اول. اما اکنون روس هراسی اوج گرفته است. هرگونه بدی نسبت به روس‌ها مجاز است، هر دروغی قابل قبول است.

وولین افزود: اگر روسیه آنقدر قوی باشد که به همه بفهماند که نمی‌توان آن را شکست داد، می‌توان از درگیری اجتناب کرد.

در ۲۸ ژوئیه، مقامات صربستان رسما سالگرد شروع جنگ جهانی اول را در کشتی جنگی رودخانه ساوا که اولین گلوله‌ها در آغاز جنگ جهانی اول از اسلحه‌های آن شلیک شد، گرامی داشتند.

به گفته مورخان صرب، این کشور حدود یک سوم جمعیت و ۶۰ درصد مردان خود را در جنگ جهانی اول از دست داد. بلگراد در ۱ نوامبر ۱۹۱۸ آزاد شد. همچنین بنای یادبود به افتخار سربازان روسی و صرب مدافعان شهر، که در طول جنگ جهانی اول در پیچ قلعه Kalemegdan جان باختند، در سپتامبر ۲۰۱۴ افتتاح شد.

در نوامبر همان سال، در بلگراد، رئیس جمهور صربستان، تومیسلاو نیکولیچ، همراه با پاتریارک کریل، اسقف کلیسای ارتدوکس روسیه و پاتریارک ایرینج، رئیس کلیسای ارتدکس صربستان از بنای یادبود نیکلاس دوم رومانوف رونمایی کردند.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار