مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: هیچ برنامه‌ای برای انتقال آب خلخال و کوثر به اردبیل وجود ندارد.

علی حیدری اناری گفت: در این طرح نیاز آبی مراکز جمعیتی مسیر خط انتقال، شهرستان‌های خلخال و کوثر و آب مرکز استان برطرف و برداشت آب در خارج از فصل زراعی از محل پایین دست سد شهریار در استان آذربایجان شرقی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: وظیفه و رسالت ما تأمین، تخصیص و حفاظت از منابع آب استان است و سعی می‌کنیم تا با اولویت آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت نیاز هم استانی‌ها را با رعایت اصول کمی وکیفی تأمین کنیم.

او ظرفیت آب استان را ۲.۲ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱.۸ دهم میلیارد متر مکعب سطحی و مابقی آب‌های زیرزمینی است.

حیدری اناری بیان کرد: در استان اردبیل بالاترین مصرف آب با ۹۳ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۶ درصد مربوط به بخش آب اشامیدنی و یک درصد هم مربوط به بخش صنعت است.

او افزود: تلاش بر این است تا با مصرف بهینه در بخش کشاورزی و توسعه آبیاری مدرن این میزان مصرف آب در این بخش به ۸۷ درصد برسد تا از محل صرفه‌جویی، آب اشامیدنی و صنعت در استان تامین شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به آبگیری سه سد در استان اردبیل در سال گذشته گفت: در مجموع ۵۳ سد بزرگ در استان راه‌اندازی شده که با راه اندازی سه سد ظرفیت ذخیره سد‌ها به بیش از ۵۸۳ میلیون متر مکعب رسیده است.

حیدری اناری افزود: امسال با توجه به بارش‌های مطلوب، تنش کمتری را در حوزه آبرسانی شاهد هستیم، اما به نظر می‌رسد با تداوم وضعیت موجود شرایط سختی را در تأمین آب آشامیدنی پیش بینی می‌شود.

او گفت: جریان رودخانه‌های استان اعم از دره‌رود، قره‌سو و فیروزچایی روند کاهشی است و برای رسیدن به شرایط نرمال به زمان بیشتری نیاز است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: با توجه به شرایط سخت آبی در سال گذشته قرارگاه مدیریت آب آشامیدنی در استان تشکیل شد و قرار بود جیره‌بندی آب از شهر اردبیل انجام شود که با توجه به بارش‌های آذر و دی ماه این اقدام منتفی شد.

حیدری اناری مصرف ماهانه آب در استان را چهار میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با شرایط فعلی سد یامچی، نهایتا تا آخر شهریورماه آب قابل تأمین و استحصال در اردبیل وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.