رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: نرخ ناباروری در این استان ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

حسام رسولی با اشاره به این که بررسی موضوع و کاهش نرخ ناباروری در استان نیازمند اقدامات پژوهشی و پیشگیری است، گفت: جهاد دانشگاهی اردبیل در کنار دانشگاه علوم پزشکی رسالت اجتماعی و عمومی خود می‌داند که در این زمینه فعال بوده و به حل مشکل اقدام کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه تاکنون در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی استان اردبیل به سه هزار زوج خدمات فرزندآوری داده شده، افزود: در این مجموعه دنبال این هستیم خدمات خود را در شهرستان‌های دیگر استان نیز توسعه دهیم و رویکرد ما فعالیت در حوزه پژوهشی و پیشگیری در این زمینه است. 

او در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه خدمات ناباروری به متقاضیان غیر ایرانی گفت: در سال‌های گذشته تعداد زیادی از اتباع جمهوری آذربایجان از خدمات درمانی اردبیل از جمله مرکز قفقاز استفاده می‌کردند، اما با توجه به بسته شدن مرز شاهد کاهش متقاضیان درمان ناباروری از این کشور بودیم.

رسولی افزود: امیدواریم دولت جدید با خنثی کردن سیاست‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای روابط دیپلماتیک با کشور همسایه را جزو اولویت‌های خود قرار دهد تا بتوانیم با کشور همسایه دوباره ارتباط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برقرار کنیم.

او تصریح کرد: مرکز درمان ناباروری قفقاز در سال ۱۳۸۹ به عنوان نخستین مرکز درمان زوج‌های نابارور شمال‌غرب کشور با یک پزشک متخصص مردان و یک پزشک متخصص زنان کار خود را در اردبیل آغاز کرد و در حال حاضر مجهزترین مرکز درمان بیماران نابارور در استان و این منطقه از کشور است.

رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل افزود: آمار مورد‌های مثبت بر اساس مداخله‌های درمانی مرکز قفقاز البته بیش از این تعداد است ولی تعدادی از زوج‌ها پس از مثبت شدن آزمایشات ترجیح دادند ادامه دوران بارداری را زیر نظر پزشک خودشان سپری کنند و این موضوع در آمار‌های مرکز تاثیرگذار است.

رسولی ادامه داد: غیر از خدماتی که در مرکز قفقاز از جمله در قالب کلینیک زنان و زایمان و نازایی، کلینیک مردان، آزمایشگاه تشخیص طبی مجهز به بخش‌های هورمون‌شناسی، هماتولوژی، آندرولوژی، بیوشیمی، ایمونولوژی، سرولوژی و میکروب‌شناسی، آزمایشگاه ژنتیک پزشکی، آزمایشگاه جنین‌شناسی، بخش جراحی محدود و سرپایی مشاوره مامایی، ژنتیک، تغذیه و روان‌شناسی به زوج‌های متقاضی ارائه می‌شود، این مجموعه با مرکز درمان ناباروری رویان و ابن سینا نیز همکاری دارد و در صورت نیاز از مشاوره متخصصان آن مرکز‌های درمانی نیز استفاده می‌کند.

او در ادامه به ارتقای تجهیزاتی مرکز قفقاز از جمله راه‌اندازی پی‌جی‌دی، سِت کامل دستگاه میکرو-اینجکشن برای آزمایشگاه جنین‌شناسی، انکوباتور ایستاده برای جنین‌شناسی، دستگاه الکترو-شوک و ۲ دستگاه مانیتورینگ قلبی ریوی برای اتاق عمل، لوازم جانبی دستگاه هیسترسکوپی و انجام عمل‌های هیسترسکوپی تشخیصی و درمانی و دستگاه الایزا برای آزمایشگاه تشخیص طبی اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.