مدیر عامل شرکت مهندسی توسعه گاز از آغاز مطالعات لرزه نگاری در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل برای یافتن منابع جدید انرژی خبر داد.

رضا نوشادی روز سه شنبه در آیین افتتاح خط انتقال گاز۲۴ اینچ اردبیل به گرمی اظهار کرد: صنعت گاز در سال‌های اخیر بالنده و رو به رشد عمل کرده است به طوری که ظرفیت تولید گاز کشور به یک هزار میلیون متر مکعب افزایش یافته که از این میزان ۸۷۵ میلیون متر مکعب گاز تحویل شبکه انتقال می‌شود.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای شرکت مهندسی توسعه گاز ایران در زمینه طراحی و ساخت گفت: از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۲۴ در مجموع تعداد ۳۶۰ دستگاه توربین در کشور‌های مختلف راه اندازی شده است این در حالی است که تنها در سال گذشته ۲۴ دستگاه توربین و کمپرسور توسط مختصصان کشورمان تولید و راه اندازی شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز ایران با بیان اینکه امروز سه سازنده تاسیسات کنترل گاز در کشور فعال است، یادآورشد: امروز صد درصد تجهیزات تولید و ۹۲ درصد تجهیزات انتقال گاز و ۷۶ درصد تجهیزات پالایشگاهی متکی به صنعت و توان داخلی است و متخصصان ما نیاز‌های صنعت را تامین کرده‌اند.

نوشادی یادآورشد: امروز در حالی به صادرات خدمات مهندسی فکر می‌کنیم که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حتی رانندگان ماشین آلات ما ایرانی نبودند و امروز توان ایرانی همه جا متبلور است.

وی اضافه کرد: قدرت‌های خارجی امروز اقرار می‌کنند که نمی‌دانستند در شرایط تحریم، اینگونه توان خود را افزوده ایم و مطالعات لرزه نگاری را در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل کلید خواهیم زد تا منابعی برای ذخیره سازی گاز داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز با اشاره به مصرف بالای گاز در کشور اظهار کرد: امروز ۸۰ میلیارد دلار گاز تولیدی را به قیمت خیلی پایین به مردم می‌دهیم و حدود ۲ میلیون خانواده تحت نهاد‌های حمایتی از گاز رایگان استفاده می‌کنند در عین حال باید توجه داشته باشیم که گاز انرژی تجدیدناپذیر است و باید به سمت بهینه سازی انرژی به ویژه در نیروگاه‌ها حرکت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نیروگاه اردبیل روزانه حدود هفت میلیون مکعب گاز مصرف می‌کند. علاوه بر این شرکت مهندسی توسعه گاز برای تامین انرژی پایدار کشاورزی، گلخانه‌ها و صنعت تلاش می‌کند

نوشادی با بیان اینکه مصرف بهینه باید تبدیل به فرهنگ شود، یادآورشد: به رغم تلاش‌هایی که داشتیم در دولت سیزدهم زورمان نرسید لااقل دهک‌های برخوردار قیمت واقعی گاز را پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز با بیان اینکه مصرف گاز با رعایت نکات فنی ۴۵ درصد کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در صورت عدم رعایت مصرف بهینه منابع به پایان می‌رسد و در این صورت، چون هیچ جوابی برای نسل آینده نخواهیم داشت و لازم است مدیران فضای لازم را برای مصرف بهینه انرژی فراهم کنند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در مصرف بهینه انرژی گفت: همانگونه که کمربند ایمنی خودرو‌ها تا زمانی که جریمه اعمال نشد جا نیفتاد، به نظر می‌رسد لازم است برای جا افتادن بهینه سازی مصرف گاز هم راه‌کار‌های جدی‌تری اتخاذ شود.

عملیات اجرایی فاز‌های سوم و چهارم خط انتقال گاز اردبیل ابلاغ شود

استاندار اردبیل هم در این آیین اظهار کرد: پروژه خط انتقال گاز اردبیل گرمی جزو مصوبات سفر شهید آیت الله رئیسی به استان اردبل بود و امروز شاهد نتیجه کار مجاهدانه عزیزان هستیم و روز مبارکی است.

سید حامد عاملی افزود: در زمان آغاز به کار و خدمت به مردم استان اردبیل درآمد سرانه استان نصف درآمدسرانه کشوری بود برای همین برنامه اصلی افزایش درآمد سرانه بود که تحقق آن مستلزم توسعه و تجهیز زیرساخت‌ها بود.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که اقتصاد و صنعت استان به آن مواجه بود این بود که در دوره اوج مصرف مشکلاتی داشتیم و برای تامین انرژی پایدار پروژه خط دوم انتقال گاز از چلوند تا اصلاندوز در دستور کار قرار گرفت

استاندار اردبیل اضافه کرد: خط دوم انتقال گاز ظرفیت گاز استان را ۱۴ میلیون متر مکعب افزایش خواهد داد و با تامین ۲۵ میلون متر مکعب گاز ظرفیت بسیار خوبی هم برای تامین انرژی پایدار اقتصاد استان فراهم می‌شود

عاملی در عین حال گفت: اگر این اقدامات به تولید ثروت در استان منجر نشود، به تولید فقر منتهی خواهد شد یعنی فقط نباید به سوختن گاز فکر کنیم و آن را تمام کنیم بلکه باید گاز را با فناوری و سرمایه گذاری به ثروت و اشتغال زایی مردم تبدیل کنیم.

استاندار اردبیل گفت: گرمی از شهرستان‌های محروم از نظر سرمایه گذاری و اشتغال است و انتظار می‌رود این پروژه زمینه ساز گسترش سرمایه گذاری و اشتغال باشد.

وی با اشاره به روند پیشرفت سایر قطعات خط دوم انتقال گاز استان اردبیل گفت: در حال حاضر محور چلوند به اردبیل ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و خط انتقال پارس آباد هم به زودی افتتاح خواهد شد.

عاملی با بیان اینکه تا این خط تکمیل نشده، کار تمام نشده است، گفت: انتظار می‌رود عملیات اجرایی فاز‌های سوم و چهارم پروژه هم ابلاغ شود و با تکمیل این محور‌ها اقتصاد استان از عواید آن بهره‌مند شود.

منبع:ایرنا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.