معاون امور سازمان جنگل گفت: بنابر آمار سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ مترمکعب چوب در داخل تولید شد.

نقی شعبانیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت برنامه ریزی کرده ایم که ۵۰ درصد تولید به زراعت چوب تخصیص یابد، هرچند برنامه اولیه در طرح اولیه کاشت یک میلیارد درخت ۳۰ درصد زراعت چوب بود، اما با افزایش تقاضا احتمال تغییر برنامه در سال های دیگر وجود دارد.

او با بیان اینکه سالانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون متر مکعب چوب مورد نیاز صنعت است، افزود: در حال حاضر تعدادی از کارخانه‌ها به خاطر نبود مواد اولیه غیرفعال شدند و یک سر کارخانه‌ها مجوز برای احداث دادند که براین اساس پیش بینی می شود که نیاز چوبی کشور تا سال ۱۴۰۴ الی ۱۴۰۵ به ۱۷ میلیون متر مکعب برسد.

شعبانیان ادامه داد: بنابر آمار در شرایط کنونی ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ متر مکعب چوب مورد نیاز صنایع از طریق زراعت چوب  تامین می شود که با افزایش تقاضا از طرف مردم ناشی از نوسانات قیمت چوب، انتظار مردم برآن است که در بخش زراعت چوب تولید نهال بیشتری شود که در نهایت این امر به توانمندسازی و مردمی سازی و مشارکت مردمی در روستا‌ها و حاشیه جنگل‌ها و مناطق کمتر برخوردار کمک می‌کند.

معاون امور سازمان جنگل با بیان اینکه سال گذشته زراعت چوب در سطح ۴۲ هزارهکتار توسعه پیدا کرد، افزود: اگر طرح زراعت چوب در سطح ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارهکتار طبق برنامه توسعه یابد، ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز چوبی کشور معادل ۶ میلیون متر مکعب از  طریق تولید داخل تامین می شود.

به گفته شعبانیان، با تولید ۶ میلیون متر مکعب چوب در داخل پیش بینی می شود که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد واردات کاهش می‌یابد. هرچند نیاز سالانه در برخی سال‌ها بیشتر و در برخی سال‌ها کمتر است.

سال گذشته ۵ میلیون و ۲۰۰ متر مکعب چوب در داخل تولید شد

 معاون امور سازمان جنگل ها با بیان اینکه در شرایط کنونی صنایع چوب  سالانه ۱۲ میلیون متر مکعب چوب نیاز دارند، افزود: بنابر آمار سال گذشته در بحث زراعت چوب ۲.۵ میلیون متر مکعب و چوب حاصل از باغات،  اراضی و مستثنیات  ۲ میلیون و ۷۰۰  متر مکعب تولید داشتیم که براین اساس ۵ میلیون و ۲۰۰ متر مکعب چوب در داخل و مابقی از طریق واردات تامین شد.

توسعه زراعت چوب راهی برای کنترل قاچاق و واردات

به گفته او،  توسعه زراعت چوب  در راستای حفظ جنگل، جلوگیری از برداشت غیرمجاز و قاچاق چوب صورت می‌گیرد. از این رو بدلیل افزایش تقاضا برای زراعت چوب، در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت برای تولید نهال در این خصوص برنامه ریزی کردیم.

شعبانیان ادامه داد: در دهه ۷۰ تا ۸۰ قرار شد حدود یک میلیون هکتار زراعت چوب انجام شود و به رغم مطالعات موسسه تحقیقات جنگل ها بیش از ۹۰۰ هزارهکتار استعداد زراعت چوب داشتیم، اما این طرح به سبب اقتصادی بودن دیگر بخش ها اتفاق نیفتد.

معاون سازمان امور جنگل ممنوعیت بهره برداری از جنگل های طبیعی را یکی از عوامل موثر در توسعه زراعت چوب دانست و افزود: ممنوعیت بهره برداری از جنگل های طبیعی و افزایش قیمت ارز می تواند دلیلی باشد که زراعت چوب در کشور اتفاق بیفتد تا دیگر بخش ها قابل رقابت باشد. براین اساس با صنایع چوب و کارخانه های ام دی اف جلساتی شکل گرفته و آنها پای کارآمدند و تسهیلاتی را برای طرح زراعت چوب در نظر گرفتند.

او گفت:  طرح زراعت چوب به طور غیرمستقیم در حفظ جنگل‌ها موثر است چراکه با تولید چوب در کشورما فشار از جنگل‌های طبیعی برداشته می‌شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار