عضو مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی و اتصال دستگاه ها به این سامانه تاپایان سال الزامی است.

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که سامانه ها اهمیت اساسی در نظام های سیاسی امروزی دارند. بدون در اختیار داشتن این سامانه ها، حکمرانی اصولی غیرممکن است. سامانه ها نیز نیاز به اطلاعات و دیتا‌های متقن دارند.

برخی دستگاه ها مانند سازمان ثبت احوال کشور اطلاعات خانوار‌ها را در اختیار دارند و می توانند آن ها را در اختیار سامانه املاک و اسکان کشور قرار دهند. متأسفانه تا الان این سازمان اقدام به چنین کاری نکرده است و روند تکمیل و عملیاتی سازی این سامانه پیش نرفته است.

به زعم کارشناسان، اگر دولت نتواند اطلاعات را از سازمان ثبت احوال کشور بگیرد، در عمل سامانه املاک و اسکان به نتیجه¬ای نخواهد رسید. این در حالی است که این سامانه یک پیش نیاز اساسی برای سامان دادن به مشکلات حوزه مسکن است. بسیاری بر این عقیده اند، اجرای قوانینی مانند مالیات بر خانه-های خالی و اعمال معافیت برای خانوار‌هایی که تنها یک یا دو واحد مسکن دارند، بدون تکمیل سامانه املاک و اسکان امکان پذیر نخواهد بود.

بسیاری از کارشناسان، سامانه املاک و اسکان را یک ضرورت برای اعمال سیاست¬های حاکمیتی در حوزه مسکن و مقابله با تورم فعلی در این حوزه می دانند. حالا باید منتظر شویم و ببینیم که داشتن برنامه-ای برای تکمیل این سامانه تا چه اندازه یک فاکتور برای دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارتخانه راه و شهرسازی به عنوان مسئول حوزه مسکن خواهد بود.

غضنفری نماینده مجلس در خصوص لزوم تکمیل سامانه املاک و اسکان کشور و مزیت هایی که برای کشور دارد، تصریح کرد: یکی از نکات مهم در زمینه حکمرانی در بخش مسکن و انجام اصلاحات در این زمینه، داشتن اطلاعات کامل در این بخش است و از همین نظر تکمیل سامانه املاک و اسکان کشور بسیار مهم است که باید همه دستگاه‌ها برای اجرای آن به این سمت حرکت کنند. 

غضنفری گفت: وقتی اشخاص حقیقی و حقوقی چند صد واحد آپارتمان می خرند و آن ها را به چرخه مصرف خانوار‌ها وارد نمیکنند، در واقع بستر برای افزایش قیمت ها مهیا میشود. کسانی که چنین کار‌هایی انجام می دهند به تورم در حوزه مسکن دامن می زنند. دستگاه های متولی و مربوطه باید اطلاعات متقنی در مورد وضعیت املاک و اسکان کشور داشته باشند تا بتوانند با سازوکار‌های قانونی با این افراد سودجو برخورد کنند. 

عضو مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع که هنوز سازمان ثبت احوال کشور به سامانه املاک و اسکان متصل نشده و اطلاعات خود را در اختیار این سامانه قرار نداده است، خاطرنشان کرد: اگر نیاز است در زمینه اتصال سامانه خانوار سازمان ثبت احوال به سامانه املاک و اسکان قانونی در مجلس داشته باشیم تا سازمان ثبت احوال کشور الزام قانونی پیدا کند که اطلاعات خانوار‌ها را در اختیار سامانه املاک و اسکان کشور قرار دهد، باید دولت در قالب لایحه ای این موضوع را از مجلس تقاضا کند. 

وی ادامه داد: اگر لازم است که از طریق روابطی که بین روسای دو قوه وجود دارد، سازمان ثبت احوال به ارائه اطلاعات به سامانه املاک و اسکان بپردازد، دولت باید این هماهنگی¬ها و پیگیری¬ها را انجام دهد. نیاز است چنین اختلافاتی پایان داده شود و زمینه برای تکمیل سامانه املاک و اسکان و عملیاتی کردن آن فراهم شود. 

غضنفری گفت: عدم عملیاتی کردن سامانه املاک و اسکان و به وجود نیامدن زمینه برای سیاست گذاری های صحیح در حوزه مسکن، در واقع به ضرر اقشار ضعیف و متوسط جامعه است. زیرا این طبقه بیشترین ضربه را از افزایش قیمت ها در حوزه مسکن می خورد. برخی که صاحبان املاک و مسکنها متعدد هستند، نمی خواهند این وضعیت سامان پیدا کند. آنها از شرایط فعلی منتفع می شود و تمایلی به تکمیل اطلاعات در سامانه املاک و اسکان ندارند. 

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اعمال حاکمیت باید به صورت جدی در خصوص الزام دستگاه ها به همکاری با تکمیل اطلاعات در سامانه املاک و اسکان صورت بگیرد. با تعارف و رودربایستی احتمالاً نمیتوانیم سامانه املاک و اسکان را به سامان برسانیم و اطلاعات مورد نیاز را به دست بیاوریم. 

غضنفری در پاسخ به این سوال که قرار داشتن تکمیل سامانه املاک و اسکان جزو برنامه های وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت راه و شهرسازی چقدر در دادن رأی اعتماد به وی مدنظر خواهد بود، گفت: وزیر پیشنهادی دولت باید برنامه خود را برای تکمیل سامانه مورد بحث اعلام کند. باید منتظر شویم و ببینیم فردی که برای این وزارتخانه پیشنهاد می شود چه برنامه ای برای تکمیل سامانه املاک و اسکان کشور دارد. باید در وهله اول ببینیم که آیا وزیر پیشنهادی اساساً دغدغه ای  در خصوص تکمیل این سامانه دارد یا خیر. اگر مشخص شد که این موضوع جزو برنامه‌های اوست، باید بررسی کنیم که چه راهکار‌هایی برای حل مشکلات در این حوزه دارد و چه طور می¬خواهد این سامانه را عملیاتی کند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار