کارشناس مسکن گفت: عرضه زمین به مردم و ارائه تسهیلات بانکی باید در دستور کار دولت چهاردهم باشد و ساخت مسکن تداوم یابد.

مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای مردم مطرح است. خانوارها برای این که سقفی بالای سرشان داشته باشند، با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. شرایط به گونه‌ای است که داشتن یک منزل مسکونی برای خانوارها تبدیل به رویا شده و حتی آنها برای رهن و اجاره نیز با مشکلات اساسی روبرو هستند. 

آمارها نشان می‌دهد که مسکن بخش زیادی از درآمد خانوارها را در ماه به خودش اختصاص می‌دهد. در شهرهای بزرگ افراد مجبورند قریب به ۷۰ درصد از درآمدشان را برای مسکن بپردازند. این شرایط، فشار زیادی به خانواده‌ها و به ویژه اقشار ضعیف وارد می‌کند.

بر اساس قانون، دولت موظف است بستری برای دسترسی همگان به مسکن مناسب فراهم کند. دولت حق ندارد نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت باشد. به ویژه قریب به 6 میلیون نفری که با طرح نهضت ملی مسکن ارتباط دارند و در آن ثبت نام کرده‌اند، باید تعیین تکلیف شوند.

از شواهد این طور برمی آید ید که حوزه مسکن نیاز به سیاستگذاری های دقیقی دارد. به نحوی که دست سودجویان از این حوزه کوتاه شود و خانوارها بتوانند به مسکن مناسب دسترسی داشته باشند.  

مناقبی کارشناس اقتصاد مسکن در خصوص لزوم در دستور کار قرار داشتن موضوع مسکن در دولت چهاردهم و این که وزیر راه و شهرسازی اهتمام جدی به ساخت مسکن و کمک به حل این مشکل داشته باشد، توضیح داد: این نظر کارشناسان کاملاً صحیح است که در حال حاضر موضوع مسکن در کشور از حالت مشکل خارج شده و تبدیل به یک بحران شده است. در شرایط فعلی، خانوارها با معضلات پیچیده ای برای داشتن یک سرپناه روبرو هستند. دولت موظف است برای حل و فصل این موضوع چاره اندیشی اساسی داشته باشد. 

وی ادامه داد: دولت نباید خودش تبدیل به یک بنگاه‌دار بزرگ شود و به ساخت و ساز بپردازد. در این روند بستر برای رانت و فساد مهیا می شود. دولت باید تسهیل کننده شرایط باشد و بستری فراهم کند که مردم خودشان به ساخت و ساز بپردازند. 

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: افزایش عرضه مسکن مهم‌ترین کاری است که باید در دستور کار دولت بعد قرار داشته باشد. وزیر راه و شهرسازی باید اهتمام جدی به حل و فصل این مشکل داشته باشد و برای این موضوع راهکارهای اساسی ارائه دهد.

مناقبی گفت: عرضه زمین به مردم باید با جدیت در دستور کار باشد. در ادامه لازم است تسهیلات ساخت مسکن به مردم بدهیم. به نحوی که خودشان بتوانند به ساخت و ساز بپردازند.

او گفت:وقتی قرار است در چارچوب پروژه های بزرگ مسکن ساخته شود، کارها دیر پیش می رود. همچنین امکان سوءاستفاده و رانت هم به وجود می آید. اما وقتی کار را به خود مردم می سپاریم، همه چیز سریع و بدون دردسر پیش می‌رود. 

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات ساخت مسکن به مردم یک قانون است. بر اساس قانون، بانک ها باید ۲۰ درصد از منابع‌شان را به تسهیلات ساخت مسکن اختصاص دهند. اگر این کار انجام نشده است و بانک ها قصوری دارند، باید این امر پیگیری شود. باید رئیس قوه قضائیه از بانک‌های متخلف بازخواست کند که چرا به وظیفه قانونی  خود عمل نکرده اند.  

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: وقتی چیزی به عنوان قانون مطرح می شود، باید اعمال شود و هیچ دلیلی برای تخطی از قانون وجود ندارد. عرضه زمین به مردم برای ساخت و ساز نیز جزو مسائلی است که باید در دستور کار باشد. متأسفانه سازمان های مختلف در این زمینه مقاومت دارند. شاهد هستیم که باغات را تغییر کاربری می دهند و به ساخت و ساز می پردازند. اما وقتی قرار است زمین در اختیار مردم قرار بگیرد، با وزارت راه و شهرسازی همکاری نمی‌کنند! 

مناقبی گفت: امروز موضوع مسکن مسئله ای نیست که تصمیم بگیریم در این حوزه دست به عمل بزنیم یا نه. مسکن تبدیل به بحرانی شده است که ناگزیریم برایش چاره اندیشی کنیم. بهترین راهکار این است که زمین و تسهیلات در اختیار مردم قرار دهیم و کمک کنیم که خودشان خانه بسازند. ساخت و ساز در سطح خرد، قطعاً نسبت به این که دولت به ساخت و ساز بپردازد، مزیت بیشتری برایمان دارد.  

وی در پایان تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی باید برنامه مدونی برای حل و فصل مشکل مسکن داشته باشد. عرضه زمین به مردم و ارائه تسهیلات بانکی باید در دستور کار وی باشد و ساخت مسکن تداوم یابد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

 

 

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار