دستیار مردمی‌سازی سازمان مالیات گفت: بسیاری از منابع مالیاتی پرداختی مردم صرف توسعه زیرساخت‌های بیمارستانی شد که نشان از توجه حاکمیت در تخصیص مالیات در راستای بهبود رفاه حال مردم است.

مالیات جزو مهم ترین منابع درآمدی دولت ها محسوب می شود و جایگاه ویژه ای در بودجه کشور‌های پیشرفته دارد. در این کشور‌ها به شدت با فرار مالیاتی مقابله می شود. مالیات مبنایی برای ایجاد عدالت اجتماعی، اداره کشور و پیشبرد پروژه های عمرانی و توسعه ای کشورهاست. 

متأسفانه طی سال های طولانی ما به درآمد‌های نفتی وابسته شده ایم و اقدامات اساسی در راستای برداشتن تکیه از نفت و رفتن به سمت استفاده از درآمد‌های مالیاتی نداشته ایم. در دولت سیزدهم عزم جدی برای دریافت مالیات حقه از همگان در دستور کار قرار گرفت.

حمید بهزادی دستیار مردمی سازی رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: یکی از رویکرد‌های مهم در زمینه مردمی‌سازی فرآیند مالیات، بحث مربوط به بیان گزارش مصارف به مردم و دخیل کردن مردم در نحوه هزینه‌کرد مالیات ذیل مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ بوده است.

او افزود: حجم بسیار خوبی از منابع مالیاتی پرداختی مردم صرف توسعه زیرساخت‌های بیمارستانی شد که نشان از توجه ویژه حاکمیت در تخصیص مالیات در راستای بهبود رفاه حال مردم است.

گفتنی است: بر اثر اقداماتی که طی سه سال گذشته در زمینه دریافت مالیات عادلانه به اجرا گذاشته شد، درآمد‌های مالیاتی دولت تا حد قابل توجهی بالا رفت. از این درآمد‌ها برای افزایش ارائه خدمات به مردم استفاده شد.

بخشی از درآمد‌ها به حوزه بهداشت و درمان رفت و در تکمیل پروژه های ناتمام، کمک هزینه درمان بیماری های خاص و بهره برداری از تخت های بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفت. بخشی از آن نیز به شهرداری ها اختصاص یافت تا برای افزایش سطح ارائه خدمات به مردم مورد استفاده قرار بگیرد.

بخش مردمی سازی امور در سازمان امور مالیاتی، ارتباط برقرار کردن با مردم و ارتقای فرهنگ مالیاتی را برعهده گرفت. به گفته دستیار مردمی سازی رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در مدت کم توانستیم مقاومت ذهنی مردم را در مقابل مالیات دهی بشکنیم. 

بهزادی در خصوص اقدامات صورت گرفته در سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم در حوزه مردمی سازی امور تصریح کرد: حکمی برای بنده از  سوی سیدمحمدهادی سبحانیان، سازمان امور مالیاتی کشور زده شد. بند اولش این بود که به مردم گزارش دهیم که مالیات اخذ شده، صرف چه کار‌هایی می شود. سوال بسیاری از مودیان همین است که مالیات ها کجا هزینه می شود.

دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی در مردمی سازی امور خاطرنشان کرد: تمامی درآمد‌ها از محل فروش نفت، مالیات، استقراض از صندوق توسعه، اوراق قرضه و... به یک محل واریز و از آنجا هزینه می شود. هفتاد درصد از بودجه ما عملکرد مرتبط با بودجه جاری است. یعنی در بخش حقوق و دستمزد هزینه می شود. پروژه های عمرانی کشور درصد کمی را به خود اختصاص می دهند. برخی ظرافت ها در زمینه تولید محتوا در ارتباط با محل هزینه کرد مالیات ها وجود دارد. به طور مثال، مسئله نحوه هزینه‌کرد بخش‌های مختلف مالیات باید به طور دقیق عنوان شود. بخش مهمی از توسعه شهری به پشتوانه منابع حاصل از سهم شهرداری‌ها در مالیات بر ارزش افزوده به دست می‌آید که کسی از این موضوع خبری ندارد.

وی ادامه داد: همچنین در بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که بخش زیادی از مالیات دریافتی از دولت است. ۳۰ درصد از مالیات را ۸۰۰ شرکت پرداخت می کنند که عمدتاً دولتی و خصولتی هستند.

او گفت: بنابراین، بار اصلی مالیات بر دوش مردم نیست. تلاش کردیم این موضوع را برای مردم تبیین کنیم که دولت به دنبال اعمال فشار مالیاتی بر بخش خصوصی نیست و بیشترین سهم در پرداخت مالیات را شرکت های دولتی برعهده دارند و تمرکز اصلی نیز بر بخش غیرمولد اقتصاد متمرکز است.

دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی در مردمی سازی امور خاطرنشان کرد: یکی از رویکرد‌های مهم در زمینه مردمی‌سازی فرآیند مالیات، بحث مربوط به بیان گزارش مصارف به مردم بوده است. همچنین دخیل کردن مردم در نحوه هزینه‌کرد مالیات ذیل مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ بخش دیگری از فرآیند مردمی‌سازی نظام مالیاتی بوده است. حجم بسیار خوبی از منابع مالیاتی پرداختی مردم صرف توسعه زیرساخت‌های بیمارستانی شد که نشان از توجه ویژه حاکمیت در تخصیص مالیات در راستای بهبود رفاه حال مردم است.

وی ادامه داد: شاید تغییر نگاه مردم به مالیات نیازمند یک کار پنج ساله است. در مدت کم توانستیم تا حد زیادی مقاومت ذهنی مردم را در برابر مالیات بشکنیم. در حال اصناف و صاحبان مشاغل مطرح می‌کنند که مالیات را باید بپردازیم، اما شرایطش باید این طور باشد یا آن طور. بنابراین، مبنایی که مالیات باید پرداخت شود، جا افتاده است.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار