پرواز‌های اربعین سال ۱۴۰۳ از امروز ۲۴ مرداد از فرودگاه امام خمینی آغاز شد.

 از امروز ۲۴ مرداد ماه انجام پروازهای اربعین آغاز شده و تا ۹ شهریور ماه این پروازها ادامه خواهد داشت.  این در حالی است که هنوز بسیاری از زائران که قصد داشتند از ناوگان هوایی برای انجام پروازهای اربعین استفاده کنند موفق به دریافت بلیت پرواز اربعین نشده اند.

پیش از این محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اعلام کرده بود که پروازهای اربعین از ۱۳ مرداد به صورت پلکانی عرضه خواهد شد و به مرور شرکت های هواپیمایی ظرفیت های خود را برای فروش بلیت در ایام اربعین باز خواهند کرد.

با وجود این صحبت معاون وزیر راه و شهرسازی، بررسی های میدانی نشان داد که در این مدت هیچ ظرفیت بلیتی از سوی شرکت های هواپیمایی باز نشده و یا بسیار کم باز شده بود که این موضوع خود باعث نگرانی و ابراز گله مندی از سوی زائران اربعین شده بود.

بلیت پرواز اربعین ظرف کمتر از نیم ساعت فروش رفت

در همین رابطه هم رفیعی یکی از زائران اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: از ۱۳ مرداد هر روز و هر ۵ دقیقه یک بار به سایت شرکت های هواپیمایی برای دریافت بلیت پرواز اربعین مراجعه می کنم. در طی ۴ روز گذشته هیچ کدام از شرکت های هواپیمایی بلیت برای رفت عرضه نکرده‌اند و من واقعا نمی دانم سایت شرکت های هواپیمایی که اعلام می‌کنند  ظرفیت بلیت تکمیل شده است به چه افرادی فروخته اند.

وی افزود: من از چند نفر از همکاران که قصد زیارت اربعین و رفتن از طریق هوایی را داشته اند پیگیری کردم آنها هم اعلام کردند در برخی از سایت ها بلیت برگشت وجود دارد اما بلیت رفت کمیاب است.

بر اساس این گزارش یکی از مسافران خوش شانسی هم که توانسته بود بلیت نجف  خریداری کند، گفت: از سایت خود شرکت های هواپیمایی برای بازه زمانی قبل از اربعین برای تاریخ ۲۷ مرداد ماه توانستم بلیت رفت با نرخ مصوب خریداری کنم و برای بازگشت هم از سایت یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی برای بعد از اربعین تاریخ ۶ شهریور بلیت خریداری کردم.

فروش يکپارچه بلیت پروازهای اربعین از سر گرفته شد

همچنین در این زمینه جعفر يازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص کمبود بلیت پروازهای اربعین گفت: طبق نظارت و بازرسی های روزانه ای که داشته ایم روند فروش بلیت به مسافران در حال انجام است و به هیچ عنوان نگرانی در این بخش وجود ندارد.

وی افزود: ۴۰ درصد بلیت ها از طریق پلکانی از ۱۳ مرداد عرضه شد اما مابقی بلیت ها که ۶۰ درصد بوده است را سعی کرده ایم به صورت یکپارچه طی امروز و فردا به فروش برسانیم تا روند هماهنگی با متقاضیان افزایش یابد.

یازرلو گفت: ممکن است بسیاری از متقاضیان نتوانند بلیت هوایی خود را تهیه کنند چراکه طبق بررسی های صورت گرفته ظرفیت  بلیت ها در عرض یک ساعت به فروش می رسد و در این بین  بسیاری از متقاضیان جا می‌مانند. حداکثر دو روز آینده شرکت های هواپیمایی باید بلیت پروازهای اربعین خود  را به صورت یکپارچه عرضه کنند‌.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ درصد از بلیت پروازهای اربعین تا به امروز با نرخ مصوب فروخته شده و باقی مانده بلیت ها با توجه به آنکه بسیاری از مسافران تقاضا دارند که بلیت رفت و برگشت را همزمان بخرند امکان برنامه ریزی برای خرید وجود نداشته است. بنابراین تمامی ظرفیت های صندلی بلیت ها  به صورت يکپارچه  تا ۲۴ مرداد عرضه خواهد شد.

یازرلو اظهار کرد: پروازهای اربعین امسال رشد ۲۰ درصدی داشته و حدود ۵۰۰ هزار صندلی عرضه شده است. همچنین همزمان با اتمام فروش بلیت ها برای تمامی شرکت های هواپیمایی که درخواست مجوز پرواز فوق العاده کنند مجوز صادر خواهد شد‌. با توجه به افزایش تقاضا امکان درخواست پروازهای فوق العاده خواهد بود که در این بازه زمانی همزمان با تقاضا مجوز پروازهای فوق العاده صادر شده و بلیت مجدد بر  روی سایت شرکت های هواپیمایی قرار خواهد گرفت‌.

فروش چارتری بلیت اربعین ممنوع است

همچنین در این زمینه سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه نرخ مصوب بلیت پروازها از ۲۴ مرداد شروع و تا ۹ شهریور ماه ادامه دارد، گفت: به هیچ عنوان هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد اقدام به فروش چارتری بلیت پروازهای اربعین کند. با تمامی شرکت های هواپیمایی که در این زمینه تخلف کنند برخورد جدی خواهیم داشت. 

آمادگی انجام ۴ هزار پرواز اربعین در فرودگاه امام خمینی 

بر اساس این گزارش همچنين سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه از بامداد پروازهای اربعین از شهر فرودگاهی امام خمینی آغاز می شود گفت: شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی آمادگی انجام ۴ هزار پرواز از طریق شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و ترمینال سلام را دارد. از ۲۴ مرداد تا ۱۴ شهریور ماه پروازهای اربعین فرودگاه امام خمینی  از ترمینال سلام انجام می شود و در این بازه زمانی استفاده از پارکینگ ترمینال سلام هم رایگان خواهد بود.

چلندری اظهار کرد: در اربعین سال گذشته ۲۹۷۴ پرواز در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) انجام شد و امسال برای انجام ۴ هزار پرواز آمادگی وجود دارد. اتوبوس‌های لازم برای جابه‌جایی زائران از فرودگاه امام(ره) به ایستگاه مترو شاهد و میدان آزادی مستقر شده اند و بالغ بر ۱۲۰۰۰ محل توقف رایگان خودرو برای خودروهای شخصی مشخص شده است.

وی در ادامه از اعلام آمادگی ۱۶ شرکت هواپیمایی برای انجام پروازهای اربعین حسینی خبر داد و گفت: برنامه ریزی پروازی این شرکت‌ها نیز انجام شده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به درخواست‌های پروازهای اربعین و هم‌زمان با سایر پروازها؛ روزانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ پرواز در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) انجام شود که ۵۰ درصد آن به پروازهای عتبات اختصاص دارد.

براساس این گزارش با توجه به شروع پروازهای اربعین از ۲۴ مرداد ماه امیدواریم همکاری شرکت های هواپیمایی برای انجام باکیفیت پروازها و بدون تاخیر افزایش یابد تا زائران بتوانند با کمترین مشکل امسال مراسم اربعین خود را انجام دهند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: حمل ونقل ، پرواز ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار