سخنگوی برق گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۲ میلیون مشترک برق در کشور به عنوان پاداش مدیریت مصرف برق پرداخت شده و حدود ۴ میلیون مشترک برق نیز قبض رایگان دریافت کرده اند.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در برنامه میز اقتصاد با موضوع آخرین وضعیت تولید و مصرف برق گفت: امسال نصاب بی سابقه‌ای را رقم زدیم و اوج بار تقاضا به عدد ۷۹ هزار و ۸۰۰ مگاوات رسید و ۸.۷ درصد هم رشد ثبت شد. با گرمایی که بر کشور حاکم است، در دو روز ابتدایی هفته نیز بر خلاف پیشبینی‌ها بیش از ۷۹ هزار مگاوات مصرف داشتیم. این ارقام رشد‌های سنگینی است. به عبارتی دوبرابر رشد متعارفی که در سال‌های اخیر ثبت شده امسال به یکباره رشد مصرف برق داشتیم.

او افزود: برای کشور‌های توسعه یافته رشد سالانه یک درصد مصرف برق رشد معقولی است. این رقم برای کشور ما که در حال توسعه هستیم حدود ۳ درصد است. رشد متوسط حدود ۴.۵ و رشد بدبینانه هم ۶ درصد در نظر گرفتیم که آنچه در واقعثت رقم خورد بیشتر بود و رشد مضاعفی بر شبکه‌های برق است. در منطقه تهران که رشد مصرف به طور معمول ۴ درصد است، امسال نزدیک به ۱۳ درصد رشد اتفاق افتاده است. البته میتوان گفت از هر ۵ مشترک خانگی ۴ مشترک ما رعایت مصرف برق دارند و مصرف آن زیر الگو است، اما آن یک مشترکی که رعایت نمی‌کند، در بعضی موارد تا ۱۰ برابر یک مشترک با مصرف زیر الگو مصرف دارد.

مدیرعامل توانیر گفت: افزایش گرما افت توان تولید در نیروگاه‌های برق را به همراه خواهد داشت. اگر ۵۵ هزار مگاوات تولید نیروگاه‌های حرارتی تا ساعت ۱۱ روز باشد، در ساعت ۳ یا ۴ بعدازظهر که دما افزایش پیدا می‌کند این عدد به ۵۳ هزار مگاوات می‌رسد. گرما همچنین فشار بر تجهیزات را بیشتر می‌کند و حوادث شبکه را افزایش میدهد. در تابستان بارگذاری روی تجهیزات ما به حداکثر می‌رسد و تجهیزات رزرو و ذخیره به حداقل می‌رسد اگر حادثه‌ای رخ دهد فرایندی که نیرو‌های عملیاتی به محل برسند قدری زمان خواهد برد که باعث می‌شود برخی مشترکان دچار قطعی برق شوند.

او در خصوص قطعی‌های برق گفت: شاید کمتر از ۳ درصد مشترکان و در بازه‌های زمانی نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه و یا تا دو ساعت قطعی برق را احساس کرده اند؛ که این قطعی‌ها ناشی از حوادث و غیرقابل پیش‌بینی بوده است که تلاش میکنیم در کمترین زمان ممکن رفع شود. در تهران ۱۷ پست انتقال و فوق توزیع اضافه شده، اما سرعت افزایش مصرف از اقداماتی که انجام می‌دهیم بیشتر است.

رجبی مشهدی گفت: رشد مصرفی که رقم میخورد، بیشتر به دلیل افزایش استفاده از کولر‌های گازی است و طبق اطلاعاتی که از روی قبوض دریافت کردیم ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه کولر گازی به مدار مصرف اضافه شده است. علیرغم همه فشار‌هایی که روی شبکه برق بوده همکاران ما تلاش کردند که هموطنان کمترین مشکل را داشته باشند.

مدیرعامل توانیر گفت: جلسه‌ای را با نظام مهندسی در خصوص استفاده از کولر‌های گازی و هم اینکه ساختمان‌ها بتوانند بخشی از انرژی خود را تامین کنند برگزار کردیم. به عبارتی ساختمان‌ها بتوانند از فضای سقف و پنل خورشیدی بتوانند برق عمومی ساختمان را تامین کنند. در فضای دور از کلانشهر‌ها نیز که فضای بیشتری برای پنل‌ها وجود دارد امکان تأمین برق بیشتری داریم. طی جلسات قرار شد این موضوع در مصوبات بعدی سازمان نظام مهندسی باشد و به نوعی بتوانیم بخشی از نیاز ساختمان‌ها را از این طریق تأمین کنیم.

او افزود: بخشی که دیگر دستگاه‌ها می‌توانند کنند بحث واردات کولر‌های گازی است که ممکن است رده انرژی مطلوب را نداشته باشند. طبق آمار غیررسمی ۳۰۰ هزار دستگاه کولر گازی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که رده انرژی خوبی ندارد و مصرف آنها دو برابر کولر‌ها با رده‌های انرژی بالاست.

سخنگوی برق با تفکیک مصرف برق در بخش‌های مختلف گفت: واحد‌های خرد صنعتی و صنفی شامل هیچگونه قطعی برقی نشده اند. واحد‌های شهرک‌های صنعتی هم باید ۱۷ درصد تعدیل انرژی داشته باشند که با جابجایی یک روز کاری به روز تعطیل باید انجام شود که تاکنون ۹.۷ درصد انرژی تعدیل شده شهرک‌های صنعتی است. در صنایع انرژی بر شرایط متفاوت است و ۱۵ درصد تعدیل انرژی را در این بخش داشته ایم.

او افزود: در بخش اداری کنتور‌های هوشمند را استفاده کردیم و ۱۴۰۰ مگاوات صرفه جویی در ساعات اوج مصرف رقم خورد. به نظر می‌رسد اوج دمایی را پشت سر گذاشتیم و اوج مصرف نیز از این هفته روند نزولی داشته باشد. ۵۶۰ مگاوات مولد ادارات در ساعات اوج مصرف وارد مدار میشد که به شبکه سراسری اضافه می‌شد.

سخنگوی برق گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۲ میلیون مشترک برق در کشور به عنوان پاداش مدیریت مصرف برق پرداخت شده و حدود ۴ میلیون مشترک برق نیز قبض رایگان دریافت کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار